Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Bądź w dobrej formie!

Siedzący tryb życia stał się zmorą naszych czasów, powodując wiele zaburzeń w funkcjonowaniu naszego organizmu. Już ponad 70% ludzi spędza czas w pracy w pozycji siedzącej, jest to też powszechny sposób na spędzanie wolnego czasu w towarzystwie telewizora, komputera i telefonu.

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia niewystarczająca aktywność fizyczna jest czwartym w kolejności czynnikiem ryzyka, odpowiedzialnym za przedwczesne zgony i śmiertelność na świecie . WHO szacuje, że rocznie umiera 3,2 mln ludzi z powodu niedostatecznej aktywności fizycznej.  Jej brak powoduje najczęściej choroby układu krążenia, cukrzycę, choroby nowotworowe. 60 % Europejczyków nigdy nie wykonuje ćwiczeń fizycznych ani nie uprawia sportu lub robi to zbyt rzadko. 

Podstawą zachowania zdrowia jest aktywność fizyczna i właściwe odżywianie się. Dodatkowo, aby zapewnić sobie dobrą formę, należy unikać szkodliwych czynników, myśleć pozytywnie, wysypiać się i odpowiednio wypoczywać.

Po pierwsze ruch!

Aktywność fizyczna to nie tylko uprawianie sportu, ale każdy ruch generujący wydatek energii. Młodzieży zaleca się co najmniej 60 minut umiarkowanej do intensywnej aktywności fizycznej dziennie. Każda aktywność powyżej 60 min. daje dodatkowe korzyści zdrowotne i poprawia samopoczucie. Zgodnie z komunikatem z badań CBOS „Aktywność fizyczna Polaków" z 2013 roku najbardziej popularną formą aktywności wśród Polaków jest jazda na rowerze (zadeklarowana przez 51% badanych), na drugim miejscu znalazło się pływanie (28% respondentów), 18% badanych zadeklarowało bieganie i jogging, 16% wędrówkę po górach i szlakach turystycznych, 14% piłkę nożną, 14% siatkówkę, 13%  gimnastykę, fitness, aerobik, 11% sporty zimowe, po 10% ćwiczenia na siłowni i taniec.

Warto pamiętać, że regularna aktywność fizyczna poprawia układ krwionośny i system mięśniowy, ogólne funkcjonowanie organizmu i zdrowie układu kostnego, obniża ryzyko chorób układu krążenia, nadciśnienia, zawałów, cukrzycy, nowotworów piersi i jelita grubego oraz depresji, ogranicza ryzyko złamań kości i istotnie pomaga w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała.

Prawidłowa dieta to podstawa

Równie ważnym czynnikiem przy zachowaniu dobrej formy jest prawidłowe odżywianie się. Posiłki należy jeść regularnie, 5 razy dziennie. Najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie, ważne by było pełnowartościowe. Warto je zjeść w domu – do godziny po przebudzeniu. Ostatni posiłek należy spożywać 2-3 godziny przed snem. Posiłki powinny być różnorodne (zawierać produkty zbożowe, warzywa, owoce, mleko i przetwory mleczne, ryby, drób, jajka, chude mięso i tłuszcze roślinne), głównym źródłem energii powinny być produkty zbożowe. Do tego bardzo ważne jest, aby pić dużo płynów, najlepiej wody i unikać żywności przetworzonej, fast foodów, soli, cukru, słodyczy, słodkich napojów. 

Precz z używkami

Jednym z warunków zachowania zdrowia jest unikanie szkodliwych używek: papierosów, alkoholu i narkotyków. Używki to substancje, które przyjęte przez człowieka wpływają na działanie układu nerwowego, a przez to zaburzają jedną lub kilka funkcji organizmu. Efektem przyjmowania używek może być uzależnienie fizyczne, psychiczne, społeczne oraz szkodliwe następstwa dla zdrowia fizycznego i psychicznego oraz rozwoju społecznego.

Chwile przyjemności

Ciężko jest poradzić sobie z realizacją zdrowego stylu życia bez pozytywnego myślenia, radzenia sobie ze stresem i akceptacji samego siebie. Warto znaleźć w codziennym zabieganiu chwilę na odpoczynek, realizację swoich zainteresowań, spacer, rozmowę z bliskimi, dobrą książkę czy film, optymistyczną muzykę i uśmiech.

Czy na pewno warto dbać o dobrą formę, gdy kosztuje to bądź co bądź sporo wysiłku, czasu i wyrzeczeń? Im więcej zainwestujesz w siebie tym lepsze będą rezultaty. Zapobieganie chorobom, wspomaganie ich leczenia, wpływanie na jakość i długość swojego życia, lepsza kondycja fizyczna i psychiczna, szczupła i wysportowana sylwetka, zdrowa cera, większa energia życiowa, lepsza koncentracja i zadowolenie z życia to tylko część korzyści jakie osiągniesz, dbając o zdrowy styl życia. Jeśli chcesz zacząć żyć zdrowo, najlepiej nie czekaj na Nowy Rok, czy nawet najbliższy poniedziałek, ale zacznij od razu i niech Ci nie zabraknie motywacji i samozaparcia w realizacji celów!

Autor: Maja Hince, Europejskie Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Roskoszy


Widok zawartości stron Widok zawartości stron