Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Dieta mózgu

Jesteś tym, co jesz – prawda stara jak świat! Udowodnię Ci, że to wcale nie jest mit. Twój mózg pochłania aż 20 % składników odżywczych, które mu dostarczasz. Sporo jak na narząd, który waży uogólniając ok. 1400 g (u mężczyzny około 1375 g, u kobiety 1225 g.) Dbając odpowiednio o mózg jesteśmy w stanie wyeliminować problemy fizyczne i psychiczne. Wystarczy tylko zadbać o dobre „paliwo”, które podkręci pracę twojego mózgu i pomoże Ci wykorzystać Twój potencjał.

Odżywianie to ważny filar równowagi wewnętrznej

Przecież każdy z nas jest na jakiejś diecie, niektórzy nawet na dwóch czy trzech. OK w końcu dziś to główny temat spotkań. Diety są w porządku, ale bądź na diecie „z głową i dla głowy". Wiem to może brzmieć jak babcine „wnusiu jedz, nie rób babci przykrości" ale jeśli przyjrzysz się temu tematowi bliżej to możesz lepiej zrozumieć dlaczego wczoraj mówiłeś, ze masz „deprechę” byłeś zmęczony, rozdrażniony i nie mogłeś się skupić nad niczym dłużej niż 10 min. Pamiętaj: Twoje odżywianie może wspomagać sprawność funkcjonowania twojej pamięci  lub ją pogarszać.   

Dieta i smakołyki dla mózgu

To co widać na zewnątrz jest „must have” ale przecież to inteligencja jest naprawdę „hot”! Jak zatem zapewnić dobrą kondycję naszego mózgu? Oto kilka rad:

1   Jedz śniadania - wychodzisz z domu na siłownię, do pracy, szkoły bez śniadania? Na głodzie zmagasz się przez pół dnia z wysiłkiem fizycznym, umysłowym i nagle rzeczywistość bywa dla ciebie okrutna? Wcale mnie to nie dziwi, regularność posiłków to pierwsza złota zasada. Twój mózg nie gromadzi zapasów energetycznych, musisz mu zapewniać stałą dostawę paliwa najlepiej co 3 - 4 godziny. Dzięki temu będziesz dźwigał ciężar każdego dnia bez zbędnego stresu i negatywnych emocji. Pamiętaj efektem ubocznym dobrego jedzenia jest pozytywne nastawienie i lekkość podejmowania wyzwań intelektualnych.

2.       Glukoza, węglowodany – takie składniki dostarczą odpowiedniej ilości energii, która będzie uwalniana stopniowo w ciągu całego dnia. Zdaniem dietetyków „w sytuacjach, gdy obniża się poziom glukozy we krewi i jest jej nieodpowiedni napływ do komórek odczuwamy niepokój, nerwowość, zaburzenie koncentracji a nawet zasłabnięcia". Niedocukrzenie mózgu jest bardzo niebezpieczne! Źródła glukozy: (cukry), które znajdziemy w takich smakołykach jak miód, drzem, owoce, słodycze oraz węglowodany występujące w produktach zbożowych: kasza, ryż, makarony, rośliny strączkowe.

3.      Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) – źródłem NNKT są tłuszcze rybne i roślinne. Pamiętaj. Ryby są bogatym źródłem kwasów OMEGA 3, a brak tego kwasu przyczynia się do depresji. Jedz orzechy, pestki dyni i słonecznika. Twój mózg składa się głownie z wody i tłuszczu. Bez tłuszczów będzie nieprawidłowo przewodził impulsy a prędkość impulsu nerwowego to 120m/s.

4.      Witaminy z grupy B –niedobór tej niepozornej witaminy ma wpływ na kłopoty z pamięcią, a  w wieku dojrzałym jej niedobór wiąże się z powstawaniem demencji starczej. Źródło Wit. B:  kasza gryczana (zawiera także magnez, cynk i żelazo), produkty mleczne, otręby (dobre źródło magnezu, żelaza, cynku, potasu), pełnoziarniste pieczywo, kiełki, drożdże

5.      Kwas foliowy – korzystnie wpływa na przyrost komórek mózgowych ponadto pobudza wzrost tworzenia się czerwonych krwinek przez co odpowiednio stymuluje dotlenie mózgu. Jedząc szpinak, groch, fasolkę, całe ziarna zbóż czy jaja dostarczymy naszemu organizmowi kwas foliowy.

Wietrzmy mózgi - dotleniajmy się!

Mózg – jedyny twój organ, który do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje tlenu! Na nic zdaje się być zdrowe odżywianie jeśli nie dbasz o odpowiednie dotlenienie mózgu. Wyjdź z domu! Zażywaj świeżego powietrza, biegaj, spaceruj, ruszaj się, w szkole pamiętaj o przewietrzeniu pomieszczeń. Podczas nauki lub pracy rób przerwy i postaraj się „poruszać" aby twój organizm zwiększył pobór tlenu, a w ten sposób zwiększy się również przepływ informacji w mózgu.

 

Tekst: Agnieszka Podeszwa, doradca zawodowy MCK Ujsoły.

Źródło:  http://coaching.focus.pl/zycie/nakarm-swoj-mozg-726?strona=2