Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Kto szuka, ten znajdzie - efektywne poszukiwanie pracy

Wysyłasz 15 CV dziennie i nic? Telefon milczy, a ty wciąż czekasz. Studia skończone, znasz języki obce, nawet jakieś praktyki po drodze udało się zaliczyć. I nic. Dlaczego? Bo dziś pracy szuka się inaczej. Jeśli chcesz znaleźć fajne zajęcie, musisz wziąć sprawy w swoje ręce i być lepszym, bardziej kreatywnym niż inni.

Można oczywiście tradycyjnie wysłać setki CV i listów motywacyjnych albo krążyć z dokumentami po różnych firmach oraz placówkach, ale lepszy sposób to wykazać się kreatywnością i atrakcyjnie „sprzedać” siebie. Przede wszystkim pomysłowość powinna pokazywać kompetencje. Aplikacja, której celem jest po prostu „wyróżnienie się” może być nieczytelna dla rekrutera – należy pokazać swoje umiejętności, ale w taki sposób, aby nie dopuścić do przewagi formy nad treścią. Są szanse, aby dostać wymarzoną pracę dzięki połączeniu kreatywności i kompetencji nawet, gdy „drzwi i okna” wydają się zamknięte. Zadanie nie jest łatwe, ponieważ każdy liczący się zakład pracy otrzymuje mnóstwo ofert od osób poszukujących zatrudnienia. Poszukiwanie pracy trzeba rozpocząć jak najwcześniej. Już przy wyborze kierunku kształcenia powinno się uwzględnić sytuacje na rynku pracy w miejscu zamieszkania i okolicy. Dlatego najlepiej jest wybierać specjalność, która zwiększy Twoją możliwość zatrudnienia  w przyszłości. Jednak należy pamiętać, iż ta dziedzina powinna budzić Twoje zainteresowania, by w przyszłości oprócz godziwych zarobków dawała Ci satysfakcje.

Aktywne metody poszukiwania pracy
Szukając pracy można stosować metody aktywne, czy wykazywać się własną inicjatywą, bądź pasywne, a więc odpowiadać tylko na oferty pracodawców. Za aktywne uznaje się te metody poszukiwania pracy, w których sam docierasz do pracodawców i przedstawiasz im własną ofertę. Metody aktywne opierają się na bezpośrednim kontakcie z potencjalnym pracodawcą, zainicjowanym przez osobę poszukującą pracy. Przykładem takiej postawy jest sytuacja budowy dużego centrum handlowego. Dlatego warto już wcześniej, nie czekając na rozpoczęcie naboru pracowników, zainteresować się możliwością zatrudnienia w takim miejscu. Według ekspertów jedną z najskuteczniejszych metod poszukiwania pracy jest sieć kontaktów. W miarę możliwości należy korzystać z tej metody i rozwijać swoje umiejętności interpersonalne. Ułatwieniem może być posiadanie konta na różnego rodzaju portalach społecznościowych – w tych serwisach są dzisiaj niemal wszyscy. Portale społecznościowe to nie tylko znajomi, ale również konta firmowe. Zadbaj o to, aby profil wyglądał profesjonalnie. Podziel treści na znajomych oraz wszystkich odbiorców. Pracodawcy bardzo chętnie zaglądają na konta swoich przyszłych pracowników. Szukanie pracy właśnie w taki sposób przynosi bardzo wiele korzyści. Czas oczekiwania na odpowiedź ze strony pracodawców wykorzystaj w aktywny sposób, podnosząc swoje dotychczasowe kwalifikacje poprzez udział w dostępnych na rynku bezpłatnych szkoleniach organizowanych przez Ośrodki Szkolenia Zawodowego OHP. Inną metodą szukania pracy są Giełdy i Targi Pracy. Jest to okazja, aby osobiście porozmawiać z rekruterami z wielu firm, często też można zostawić swoje CV. Aplikacja kojarzona z konkretną osobą na pewno zostanie zapamiętana bardziej niż kolejny e-mail wpadający do skrzynki.

Pasywne metody poszukiwania pracy
Metody pasywne to odpowiadanie na oferty pracodawców, które umieszczane są w prasie, Internecie oraz Urzędach Pracy. Możesz również skorzystać z Punktów Pośrednictwa Pracy, Młodzieżowych Biur Pracy, Klubów Pracy OHP.  W tym celu najpierw zarejestruj się w takim biurze. Jednak skuteczność pasywnych metod szukania zatrudnienia jest z reguły mniejsza niż aktywne działania osób poszukujących pracy. Szukanie pracy, gdy kryzys szaleje w wielu branżach przypomina wojnę o stanowisko. Jak to na wojnie bywa, nie zawsze batalię wygrywa oczywisty faworyt. Nie wszystko w życiu  zależy od Ciebie, ale na pewno masz wpływ na dużo więcej wydarzeń, które Ciebie dotyczą niż Ci się wydaje. Musisz zatem myśleć pozytywnie, bo to zwiększa szanse powodzenia Twoich przedsięwzięć.

Autor: Sylwia Doniec – Włodarczyk, Monika Chlebica
Źródło: opracowanie własne


Widok zawartości stron Widok zawartości stron