Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Maturalny stres - jak sobie z nim radzić?

Matura, tak zwany egzamin dojrzałości, podsumowujący ważny etap nauki ma ogromny wpływ na przyszłość edukacyjno - zawodową. Przez wielu uznawany za najważniejszy sprawdzian wiedzy. Dla uczniów pierwszych klas szkół ponadgimnazjalnych wydaje się odległy, trzecioklasiści potwierdzają, że w rzeczywistości zbliża się wielkimi krokami i zaskakuje, często wywołując stres.

Co zrobić, aby wyniki matury były odzwierciedleniem zdobytej przez lata wiedzy, a zdenerwowanie nie miało na nie negatywnego wpływu? Jak się zorganizować, aby egzaminacyjne napięcie nie przyćmiło ostatnich radosnych chwil w szkolnych ławkach i uroku majowych dni? Maturzysto, zadaj sobie kilka pytań. Co u mnie wywołuje maturalny stres i jak na niego reaguję? Co pozwala mi się zrelaksować i poczuć pewność siebie?

Jakiś czas temu, przeprowadzałam sondę, która wskazała, że największy niepokój maturzystów wywołuje egzamin w formie ustnej. Boimy się chwilowego zaniku pamięci, tego że wyleci nam z głowy to, czego uczyliśmy się godzinami. Obawy maturzystów nie są bezzasadne. W wyniku zdenerwowania możemy spodziewać się niepożądanych, emocjonalnych reakcji organizmu. Stres powoduje: bezsenność, bóle głowy czy żołądka,  pocenie dłoni, drżenie rąk i głosu, przyspieszenie akcji serca oraz zaburzenia koncentracji.

Jak utrzymać egzaminacyjne napięcie w ryzach? Oto kilka prostych sposobów:

1) Zaplanuj działania. Pozwoli ci to ustalić priorytety, właściwie zorganizować przebieg nauki, zmniejszy ryzyko odkładania zadań na później.

2) Powtarzaj materiał. Zarówno ten, z którym masz problem, jak i ten, który umiesz doskonale. Świadomość niedociągnięć i luk w wiedzy będzie motywacją do nauki, natomiast odświeżanie przyswojonych zagadnień, działa budująco i zmniejsza zdenerwowanie. Nawet jeśli myślisz, że na naukę jest już za późno- Nie rezygnuj! Pójście na łatwiznę nigdy nie popłaca.

3) Ucz się na głos. Ten sposób nauki ułatwi ci przygotowanie do egzaminu ustnego. Szybciej zapamiętasz i skuteczniej przedstawisz myśli, które pod wpływem stresu trudno zwerbalizować.

4) Popracuj nad pewnością siebie. Wyobraź sobie przebieg egzaminu, przywołując pozytywne emocje. Wizualizacja pomaga oswoić się ze stresową sytuacją. Odwagi dodadzą ci również ćwiczenia mowy ciała, właściwej postawy i nawiązywania kontaktu wzrokowego, które możesz wykonywać w domu przed lustrem.

5) Znajdź czas na relaks. Posłuchaj ulubionej muzyki, usiądź z kubkiem dobrej herbaty, idź na spacer, rower, tańcz. Spędzaj czas aktywnie! Jeśli lubisz zajęcia plastyczne - maluj, rysuj, twórz. Sprawdź jak działają na ciebie ćwiczenia oddechowe. W ferworze nauki zaserwuj sobie odrobinę luzu!

6) Myśl pozytywnie. Jak twierdzi Dagmara Gmitrzak, pozytywne myślenie ma wielką moc, która przyciąga pozytywne doświadczenia.

Jest wiele sposobów radzenia sobie z maturalną nerwówką. Jeśli masz problem z odpornością na stres, nie załamuj się! Postaraj się zachować dystans i skup się na realizacji wyznaczonego celu. Pamiętaj, że emocje i adrenalina mają też pozytywny charakter: mobilizują do działania, podnoszą poziom energii, stają się bodźcem do podejmowania nowych zadań. Naucz się stawiać czoła wyzwaniom. Każdego dnia ćwicz i rozwijaj swoje kompetencje emocjonalne, znajdź własny, skuteczny sposób na odstresowanie i z radością realizuj ambitne cele zaczynając od matury.

 

Autor: Joanna Materna- doradca zawodowy, MCK Skwierzyna

Bibliografia:

- C.M. Wheeler, Przekład: Piotr Bucki, 10 prostych sposobów radzenia sobie ze stresem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne sp. z o.o., Gdańsk 2011

- E. Nowak, Nasz przyjaciel stres?, „Cogito” 2016, nr 6 (492), s. 6-7.

- O. Siewko, Dodaj sobie pewności i zwyciężaj!, „Cogito” 2015, nr 9 (471), s. 14-15.

- http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/rozwoj-osobisty/pozytywne-myslenie-ma-wielka-moc-wykorzystaj-jego-sile_38860.html

- http://www.portal.abczdrowie.pl/stres-pozytywny