Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Pracownik XXI wieku – co warto wiedzieć?

Dawniej przyjmowano, że kształcąc się w danym zawodzie, właśnie w nim będzie się pracowało. Piekarz przez całe życie będzie piekarzem, lekarz – lekarzem. Współczesność przygotowała nam zupełnie inne perspektywy.

XXI wiek ma wiele do zaoferowania wszystkim tym, którzy planują karierę zawodową. Jednocześnie wysoko stawia poprzeczkę, szczególnie osobom młodym. Niegdyś pracowało się tylko dla firm państwowych, budżetowych. Obecnie dominują firmy prywatne, które nie dają gwarancji stałego zatrudnienia. Dlatego normą staje się to, że młody człowiek będzie musiał zmienić pracę kilka razy, jeszcze przed czterdziestym rokiem życia.

Dziś często już nie wystarczy posiadanie dyplomu ukończenia dobrej szkoły. Istotne jest rozwijanie własnych zainteresowań i zdobywanie doświadczenia. Z tego właśnie powodu namawia się uczniów i studentów do brania udziału w praktykach, stażach, kursach czy wolontariacie. Zdobyte w ten sposób umiejętności i wiedza mogą okazać się bezcenne przy późniejszym prezentowaniu się potencjalnym pracodawcom.

Pośpiech i natłok spraw powodują, że niezwykle ważną staje się umiejętność organizowania i kontrolowania własnego czasu. Dzielenie go między pracę i sprawy prywatne, domowe. Utarło się powiedzenie, że doba powinna być rozciągliwa lub szkoda czasu na sen. Nie ma znaczenia, czy wszystkie spotkania i sprawy do załatwienia będziemy zapamiętywać, wpisywać do tradycyjnych kalendarzy, czy wklepywać do iPhone'a. Liczy się tylko to, aby niczego nie zapomnieć, zrobić wszystko. Tu z pomocą przychodzi Internet, który umożliwia załatwienie spraw szybciej i łatwiej, do tego bez potrzeby wychodzenia z domu. Pozwala zaoszczędzić sporo czasu, by wykorzystać go np. na pracę, naukę lub odpoczynek.

Dziś nie wystarczy pójść do pracy na swoją zmianę, a po ośmiu godzinach wrócić do domu. Nowoczesny pracodawca często wymaga od pracowników dostosowania się zarówno pod względem mobilności i dyspozycyjności, ale przede wszystkim ciągłego podwyższania swoich kwalifikacji zawodowych. Duża konkurencja zmusza do ciągłego dokształcania się w obrębie wykonywanego zawodu. Możliwości jest wiele i watro z nich korzystać. Można uczestniczyć np. w szkoleniach, kursach, warsztatach czy konferencjach. Dzisiejszy ryknek pracy wymusza na nas gotowość do zmiany nie tylko pracodawcy, ale też zawodu, bowiem zdarza się, że znalezienie zatrudnienia w swoim zawodzie okazuje się bardzo trudne lub niemożliwe. Wtedy konieczne jest przekwalifikowanie.

Perspektywa pracy w XXI wieku wiąże się przede wszystkim z ciągłym samodoskonaleniem i nauką. Istotna jest umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej, łatwość przyswajania tego, co oferują nam nowe technologe, znajomość języków obcych. Znaczenie ma gotowość do zmiany zawodu bądź „chwytanie się" kilku profesji dla zrealizowania celów swoich i pracodawcy.

 Autorzy: Barbara Smolarska – pośrednik pracy, Aneta Nawrot-Kosacka – specjalista ds. rozwoju zawodowego