Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Zdrowie ciała i umysłu… Ale o co chodzi?!

Będąc młodą dziewczyną czy nastoletnim chłopakiem zapewne nie zastanawiasz się zbytnio nad swoim zdrowiem. Póki masz siłę, żeby wstać rano do szkoły i ogarniać codzienne obowiązki, jest dobrze!

Ale czy na pewno? Czas biegnie szybko i (chociaż to dla ciebie niewyobrażalne) w ciągu kilku lat z nastolatki zmienisz się w dojrzałą kobietę lub z kilkunastoletniego chłopaka – w poważnego mężczyznę. Wtedy może już być za późno na zmianę pewnych nawyków, które (niepostrzeżenie) mogą źle wpływać na Twoje zdrowie, fizyczne i psychiczne.

Odpowiedz więc sobie na kilka pytań i sprawdź, czy Twoje codzienne przyzwyczajenia nie prowadzą do stopniowego spadku formy ciała i umysłu!

Czy jesz regularnie i zdrowo? Czy raczej wolisz dłużej pospać zamiast zjeść porządne, odżywcze śniadanie? Przygotowujesz sobie posiłek do szkoły czy może liczysz na to, że mama wrzuci Ci coś do plecaka? Może najwyższy czas zastanowić się, co i jak jesz? Regularnie (4-5 posiłków dziennie) i zdrowo (dobrze zbilansowane dania)? Czy raczej szybko, wyłącznie popołudniu/wieczorem i byle co?
Chyba wiesz, jakie powinny być prawidłowe odpowiedzi i czym grozi byle jakie jedzenie na szybko? Nie wiesz? Otyłość, brak dobrej formy, słaba kondycja włosów i paznokci, anemia, wrzody żołądka… A przy długotrwałym złym odżywianiu nawet poważniejsze schorzenia. Tak, chipsy i cola są spoko, ale góra raz w miesiącu i tylko wtedy, kiedy na co dzień jesz zdrowo!

Uprawiasz jakiś sport? Ruszasz się regularnie? Czy raczej swój wolny czas spędzasz garbiąc się nad komputerem, tabletem lub smartfonem? Nic dziwnego, że w internecie pełno jest memów wyśmiewających to, że niedługo zaniknie u ludzi postawa wyprostowana i znowu będziemy wyglądać jak niskie przygarbione małpy…

Właśnie do tego prowadzi nieustanne ślęczenie nad grami komputerowymi, przeglądanie internetu i ciągłe sprawdzanie powiadomień na telefonie schowanym ukradkiem pod ławką… Wychodzisz czasem do parku lub pogadać ze znajomymi, choćby na placu zabaw przez blokiem? Nie unikasz ćwiczenia na w-fie? Grasz czasem w piłkę lub jeździsz na rowerze? To świetnie. Rób tak codziennie, przynajmniej przez godzinę. Świeże powietrze i ruch pomoże zachować zgrabną sylwetkę, na której zapewne ci zależy, a przede wszystkim przyczyni się do lepszego zdrowia i samopoczucia!

Żyjesz powoli? Poświęcasz wystarczającą ilość czasu na konkretną czynność? Współczesny świat zmusza nas do pędu za karierą i pieniędzmi. Fajnie, jeśli zależy ci na nauce i myślisz poważnie nad swoją przyszłością, starając się zrealizować założone cele. Ale czasem przystopuj. Świat się nie zawali, jeśli nie wypełnisz wszystkich punktów ze swojej dziennej checklisty.

Tak, mama może być zła, że pokój niepoodkurzany, pies będzie miał za złe brak dodatkowego spaceru, a nauczycielka też się pewnie nie ucieszy, że nie oddasz pracy na czas. Ale jeśli czasem masz dość i nie ogarniasz – po prostu wrzuć na luz i zajmij się czymś przyjemnym. I pamiętaj, żeby zawsze robić wszystko dokładnie i wystarczająco powoli – tak, by zrobić to dobrze i mieć satysfakcję z dobrze wykonanego zadania.

Jeśli będzie ci się chciało zastosować do powyższych rad, najlepiej długoterminowo, istnieje duża szansa, że za kilka lat nie ockniesz się jako rozżalona dwudziestokilkulatka, której nic się nie chce lub nie staniesz się rozgoryczonym młodym facetem, który nie ogarnia przysłowiowej kuwety. Spróbuj! smiley

Autor: Joanna Buharewicz