Asset Publisher Asset Publisher

Back

Kim jest head hunter – łowca głów?

Mówiąc najprościej: head hunter (HH) to osoba wyspecjalizowana w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL).

Jego zadaniem jest wyszukiwanie wysoko wykwalifikowanych pracowników, nawiązanie kontaktu z nimi oraz doprowadzenie do sytuacji, w której zleceniodawca head huntera będzie mógł sfinalizować kontrakt z pożądanym pracownikiem.

Kontakty to podstawa

Postaram się nieco przybliżyć opisane powyżej trzy „fazy" działalności HH. Po pierwsze: head hunterem nie może zostać nowicjusz z obszaru ZZL. HH są przeważnie bardzo dobrze wynagradzani, ale w zamian muszą wykazać się szerokim wachlarzem kontaktów, ogólną wiedzą o sytuacji finansowej branżowych firm i spółek, a także dobrą znajomością psychologii. Doskonale posługują się portalami społecznościowymi i portalami związanymi z pracą. Posiadają często archiwum zdobytych wcześniej CV, które mogą się przydać w przyszłości.

Wyszukanie „ofirary”

Drugą fazą działalności HH jest nawiązanie kontaktu z danym pracownikiem, co wbrew pozorom nie zawsze jest proste. Często wewnętrzne firmowe numery telefonów są chronione, a skontaktowanie się z kandydatem (nierzadko wysoko postawionym) jest bardzo utrudnione. Dlatego HH, aby uzyskać niezbędne informacje, posługują się różnymi wytrychami i sprytem.

Siła perswazji

Po trzecie: ważne jest odpowiednie podejście, które pozwoli na urobienie profilu psychologicznego kandydata. Niektórzy pracownicy świadomie godzą się z faktem niższego wynagrodzenia, ale w zamian biorą pod uwagę inne dobra, np. bliskość dojazdu do pracy. Dlatego pieniądze nie zawsze są najlepszym argumentem. Doprowadzenie kandydata przed oblicze zleceniodawcy właściwie kończy dzieło HH, choć ważne jest również dopilnowanie, by zleceniodawca nie zniweczył pracy łowcy. Zadaniem HH jest wytworzenie takiej sytuacji, aby przedstawiana kandydatowi oferta była ofertą nie do odrzucenia.

Codzienne obowiązki

Warto pamiętać, że head hunting to nie tylko abstrakcyjne łowienie głów. Na ten zawód składa się również m. in. szkolenie innych pracowników oraz zwykła, codzienna praca: analiza CV, realizacja kadrowych potrzeb pracodawców itd. Często HH zajmują się również poszukiwaniem tzw. nieoszlifowanych diamentów. Współpracują z wykładowcami, którzy wskazują najlepszych studentów, których następnie należy wyłowić z danego roku. Nie należą do rzadkości przypadki, w których HH przeczesują grupy zajęciowe już na 2 lub 3 roku studiów.

Jak być gotowym na złowienie przez HH?

Dlatego warto aktywizować się już na studiach, a nawet w szkole średniej. Oprócz nauki ważna jest przynależność do kół zainteresowań lub organizacji uczelnianych i pozauczelnianych, która z pewnością zwiększy szansę, że potencjalni HH was dostrzegą.

Warto inwestować w swoją pasję, warto wykorzystywać naukę do jej realizacji. To naprawdę daje wiele frajdy, a zarazem bywa bardzo pożyteczne.

Autor: Anna Gryko, doradca zawodowy MCIZ w Białymstoku

Źródła:

Teczki informacji o zawodach – doradca personalny, Wydawnictwo Centrum Metodyczne Ecorys
Margaret D., Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Kraków 2006


Web Content Display Web Content Display