Asset Publisher Asset Publisher

Back

Prawidłowa komunikacja. Jak być zrozumianym?

Czy zdarzyło ci się, że inni nie zrozumieli co chciałeś przekazać? A może ktoś z twojego otoczenia opacznie odebrał twoją wiadomość i zrobił coś innego, a nawet całkiem odwrotnego niż od niego oczekiwałeś?

Jeśli tak, to zapraszam do przeczytania tego krótkiego artykułu, który wskaże ci kilka przydatnych wskazówek na przyszłość.

Mówienie jest dla nas całkowicie naturalne i mało kto zastanawia się nad tym, czy wypowiadane przez niego komunikaty są całkowicie zrozumiałe. Być może uważasz, że ty i twoi znajomi nie macie żadnych problemów ze zrozumieniem siebie nawzajem. Ale czy na pewno nigdy nie zdarzyło ci się być w sytuacji, która wyniknęła pod wpływem błędnego odczytania twoich intencji?

Większość problemów, z którymi się spotykamy w szkole czy pracy ma swoje źródła w niewłaściwej komunikacji, co często spowalnia wykonywanie zadań oraz może prowadzić do nieporozumień, a nawet konfliktów.

Komunikacja – co to takiego?

Komunikacja to proces, w którym przekazywana jest  wiadomość między nadawcą a odbiorcą. Warto również pamiętać, że komunikacja to nie tylko wypowiadanie słów, czyli komunikaty werbalne, ale to także gesty, postawa czy mimika, które towarzyszą wypowiedzi. Jeśli uda ci się wszystkie te elementy spójnie połączyć oraz zbudować prawidłowy komunikat nie powinieneś mieć już problemów z nieporozumieniami. Warto również pamiętać, że aby komunikacja była pełna, musi przebiegać w dwóch kierunkach, czyli nie tylko mówimy, ale również powinniśmy uważnie słuchać naszego rozmówcy.

Kilka praktycznych rad:

  • Popracuj nad umiejętnością mówienie tzn.: mów jasno i wyraźnie, unikając bełkotu i mamrotania. Wybieraj proste słowa i wymawiaj je dokładnie, mów na tyle głośno, by wszyscy mogli cię usłyszeć. Zrób plan, co chcesz przekazać i skup się na temacie.
  • Słuchaj aktywnie, ponieważ komunikacja, jak już wiesz, jest procesem dwukierunkowym i nie polega wyłącznie na mówieniu, ale znaczną jej część stanowi słuchanie. Staraj się zatem odbierać komunikaty swoich rozmówców i w razie trudności ze zrozumieniem dopytaj o szczegóły.
  • Kolejny element, z którego składa się proces prawidłowej komunikacji, to mowa ciała: mimika, postawa ciała oraz gesty. Nie krzyw się, nie rób min, gdy nie są one uzasadnione w komunikacie. Staraj się również nadmiernie nie gestykulować, ponieważ może to zostać odebrane jako postawa agresywna.

Pamiętaj – prawidłową komunikacją możesz osiągnąć sukces.  Znając zasady efektywnej komunikacji, możesz szybciej i skuteczniej wyrażać swoje zdanie nie tylko podczas rozmowy ze swoimi znajomymi czy nauczycielami w szkole. Umiejętności prawidłowego komunikowania się pomogą ci na rozmowie kwalifikacyjnej oraz w pracy zawodowej, w kontakcie ze współpracownikami i przełożonymi.

Jeśli masz już dość marnowania czasu i energii z powodu nieefektywnej komunikacji i chcesz poznać kilka praktycznych metody i technik ułatwiających ci przekazywanie informacji, skontaktuj się z doradcą zawodowym lub weź udział w warsztatach grupowych organizowanych prze jednostki Ochotniczych Hufców Pracy.

Sporządziła: Monika Kozakiewicz, doradca zawodowy MCK Sandomierz

Literatura:

E. Tierney , 30 minut dla skutecznej komunikacji, Wyd. KOS, Katowice


Web Content Display Web Content Display