Asset Publisher Asset Publisher

Back

Rusz głową!

Zasada „zakuć – zdać- zapomnieć” jest znana nieomal każdemu uczniowi. Nie ma co się dziwić z takiego stanu rzeczy ponieważ szkoła uczy nas, nie ucząc zarazem jak tą wiedzę przyswoić.

Jeszcze nie tak dawno 15-16 lat temu, co dzisiejszą młodzież ogromnie dziwi, komputer czy telefon komórkowy nie był dostępny w każdym domu. Co więcej ok. 75 % społeczeństwa ich nie posiadała. Dziś nie wyobrażamy sobie takiego stanu rzeczy. Komputer robi za nas bardzo wiele rzeczy. W dzisiejszych czasach mamy do czynienia z lawiną zmian. Nasz świat jest konkurencyjny. Chcąc nie chcąc, ciągle musimy pokazywać swoją przydatność, walczyć o pozycję, udowadniać, że w tym co robimy jesteśmy najlepsi i niezbędni. Nadchodzący świat to konkurencja, rywalizacja mózgów. Zgodnie z przewidywaniami za kilkanaście lat zniknie pojęcie tanich rąk do pracy, gdyż postęp technologiczny wygeneruje niedrogie roboty. Nie przebijemy się już rękami. O naszej obecności na przyszłym rynku pracy zadecydują intensywne i twórcze wysiłki mózgu, który będzie się uczył. Pracą będzie uczenie się. Od różnicy w jakości pracy mózgu na tym polu będą zależały: nasze zatrudnienie, satysfakcja zawodowa, a także jakość życia, realizacja marzeń, ambicji i indywidualnych potrzeb.

W czasach tak intensywnych zmian, młodzi ludzie są na gorszej pozycji niż by byli 15-20 lat temu. Dziś nieomal każdy chwali się w CV znajomością obsługi komputera, czy języka obcego. Te atuty już nie przemawiają do pracodawców. Jeśli jednak znalibyśmy nie jeden, a 5 języków obcych wówczas byli byśmy prawie bezkonkurencyjni. Nauka w typowym sposobie przyswajania wiedzy to godziny powtórzeń bez gwarancji sukcesu. Należało by ten proces usprawnić, by nauka przynosiła wymierne korzyści w maksymalnie krótkim czasie.  W tym celu warto zapoznać się z łatwymi i bardzo skutecznymi sposobami wypracowanymi przez specjalistów w zakresie nowoczesnych technik uczenia się lub też wypracować własne metody lepszego przyswajania wiedzy. O technikach jak np. mapy myśli można się spotkać wpisując je w Google. Moim zamierzeniem jest przedstawić proste sposoby które sama wypracowałam podczas mojej nauki poczynając od szkoły podstawowej kończąc na studiach. Techniki te są skuteczniejsze od  nauki na zasadzie 3Z i przydadzą się przez całe życie.

Proces nauki rozpoczyna się w trakcie pisania notatek w czasie lekcji. To jak on przebiegnie zależeć będzie os osoby sporządzającej te notatki.  Jeśli notatki będą chaotyczne pisane w jednym stylu, „ciurkiem" i w jednym kolorze to nie będą one przydatne do dalszej nauki.  Dobre notatki to takie w których ważne treści są podkreślone kolorem, zapisane innym kolorem długopisu, wypunktowane najważniejsze treści.  Można również na marginesie coś zabawnego namalować. Rysunek powinien kojarzyć się z treścią, musi nam ja przypominać.

Do nauki słówek warto wykorzystać rysunek, historyjkę  lub słowo przypominające. Słowa przypominające można wykorzystać ucząc się Tablicy Mendelejewa.  Wiadomym jest że miedź ma symbol Cu. W tym przypadku słówkiem przypominającym może być „cukier" – mieć Cukier. Historyjka zaś stosowana jest do zapamiętania ciągu słów nie mających ze sobą nic wspólnego jak np. lista zakupów. Historyjka musi być jak najmniej logiczna, zabawna i łatwa do wyobrażenia.

Treści lektur lepiej zostaną przyswojone jeśli  streszczenia choćby hasłowe napisze sam uczeń. Nie do każdego przemawiają ogóle stwierdzenia, zaś stwierdzenia pisane przez ucznia w jego własnym stylu zostaną na długo zapamiętane. Streszczenie nie musi być sporządzone w formie opisu. Dobrym rozwiązaniem jest pisanie streszczeń w formie pytań i odpowiedzi.

Dobrze jest również proces nauki poprzeć odpowiednią dawką ruchu oraz dietą. Nie chodzi tu o powszechnie dostępne napoje na bazie kofeiny. Dla zachowania dobrej kondycji naszego mózgu ważne jest by w codziennym jadłospisie znalazły się produkty będące bogatym źródłem przeciwutleniaczy, cynku, witamin z grupy B, lecytyny oraz kwasów tłuszczowych OMEGA-3. Są to więc truskawki, morele, arbuzy, jagody, jeżyny, owoce cytrusowe, brokuły, kalafior, natka pietruszki, ryby, jajka, zielona herbata, pestki dyni, słonecznika, miód, chleb pełnoziarnisty. Udowodniono, iż spożywanie w okresie zwiększonego wysiłku umysłowego suplementów diety zawierających kwasy OMEGA – 3 przyczynia się do szybszego przyswajania wiedzy.

Korzystając tylko z powyższych wskazówek i stosując własne skuteczne metody uczenia się  z pewnością każdy odniesie sukces nie tylko na egzaminie ale również w życiu. Pamiętajmy  „Żeby odnieść sukces, nie trzeba być najlepszym. Wystarczy być trochę lepszym"- Marek Szurawski.

Autor: Marta Szubryt – pośrednik pracy

Młodzieżowe Centrum Kariery OHP w Biskupcu

Źródło: Szurawsi Marek,  „Pamięć", Łódź 2009,  Wydawnictwo Aha.