Aktualności Aktualności

Back

Sposoby na jesienne osłabienie

Odczuwasz notoryczne zmęczenie? Chce ci się ciągle spać? Masz kiepski nastrój? Prawdopodobnie dopadło cię przesilenie jesienne.

Ale głowa do góry! Dzięki kilku prostym radom znów będziesz tryskał energią i cieszył się dobrym samopoczuciem.

Spadek formy pojawia się najczęściej z nastaniem jesieni, chłodniejszej pory roku, której sprzyjają krótsze, często pochmurne lub deszczowe dni. Po pełnym słońca, gorącym lecie nastaje czas szarości, zachmurzenia i niskich temperatur. W codzienne życie zaczyna wkradać się złe samopoczucie, które niczym pijawka wysysa z nas całą energię i chęci do spacerów oraz spotkań ze znajomymi. Co zrobić, aby poczuć się lepiej?

Po pierwsze – ruch to zdrowie!

Nie od dzisiaj wiadomo, że ruch na świeżym powietrzu jest gwarantem dobrego samopoczucia. Zarówno spacery, bieganie, jak i inne aktywności poza czterema ścianami dostarczają mózgowi odpowiedniej dawki tlenu, co stanowi świetny sposób na zwiększenie sprawności naszego organizmu, jak i umysłu. Długie przechadzki lub biegi doskonale uspokajają, rozładowują stres, a ponadto tonizują układ nerwowy i poprawiają samopoczucie. Poza tym stanowią naturalny środek antydepresyjny. W czasie ćwiczeń dochodzi także do regulacji pracy serca, układu krwionośnego i lepszej stymulacji trawienia. Aby nie dać się osłabić jesieni, należy włączyć w swój codzienny harmonogram dnia, chociażby kilkuminutową gimnastykę, która sprawi, że organizm zyska dodatkową odporność na choroby i infekcje.

Po drugie – prawidłowo zbilansowana dieta.

Aby uniknąć jesiennego rozdrażnienia, znużenia, a nawet depresji konieczna jest prawidłowa dieta. Po bogatym w kolorowe owoce i warzywa lecie często sięgamy po wysokokaloryczne, tłuste i ciężkostrawne potrawy. Często jemy także znacznie więcej, co przyczynia się do odkładania w organizmie niechcianego tłuszczu, a co za tym idzie paru kilogramów więcej.
Aby zachować dobre samopoczucie nie należy rezygnować w tym okresie z owoców i warzyw, gdyż są one bogate w witaminy i składniki mineralne. Regularnie trzeba dostarczać organizmowi witaminy C, która wzmacnia odporność. Należy zadbać też o dostarczanie organizmowi witamin z grupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dostarczą ich głównie produkty pełnoziarniste, kasze, ciemny ryż, a także kiełki i rośliny strączkowe.

W jesienne dni możemy pozwolić sobie także na odrobinę słodkości – czekoladę, która jest bogata w żelazo, potas i magnez, pierwiastki, które pomagają łagodzić stres, poprawiają koncentrację, a dodatkowo wzmacniają pamięć. Spożywanie gorzkiej czekolady pozytywnie wpłynie na pracę serca oraz dostarczy endorfin - hormonów szczęścia. Musimy jednak pamiętać o umiarze. Warto wzbogacić dietę o orzechy i ryby morskie, bowiem zawierają one zdrowe tłuszcze z grupy Omega 3 i 6, które sprzyjają syntezie serotoniny (hormonu szczęścia).
Im bardziej urozmaicona będzie nasza dieta, tym lepszy będzie nasz nastrój.

Po trzecie – odpowiednia dawka snu.

Obniżenie nastroju i często zły humor wiążą się z małą ilością słońca w ciągu dnia. W zależności od dostępności słonecznego światła nasze organizmy produkują większe lub mniejsze stężenia hormonów – melatoniny i serotoniny. Ich poziom pozostaje więc zmienny w zależności od pory roku i wpływa pośrednio na zmianę samopoczucia. Serotonina zwana hormonem szczęścia wzrasta między innymi wraz z ekspozycją na słońce, melatonina natomiast odpowiada za rytm cyklu całodobowego i efektywniejszy sen. Zatem aby nasz organizm był w dobrej formie, nie może nam zabraknąć odpowiedniej dawki snu. To podczas snu rytm naszego serca się uspokaja, ciśnienie się wyrównuje, a oddech staje się głębszy i spokojny. W jego trakcie wycisza się umysł i ciało, a mięśnie się rozluźniają. Odpowiednia porcja snu gwarantuje nam dłuższe życie, a także zdrowie i energię na kolejny nowy dzień. Brak snu lub jego niedobór może powodować problemy z koncentracją, notoryczne zmęczenie i rozdrażnienie. Ponadto organizm staje się osłabiony, bardziej podatny na choroby i infekcje.

Trzeba stawić czoła nowej porze roku i przetrwać wszystko w dobrym nastroju! Zachęć zatem znajomych do wspólnych spacerów lub innych aktywności na świeżym powietrzu. Zdrowo się odżywiaj i pamiętaj, że w grupie jest zawsze raźniej. Razem na pewno przetrwacie jesienną słotę i mroźną zimę. Pamiętaj, że po chłodniejszych i pochmurnych dniach zawsze przychodzą te słoneczne!

Autor: Ewelina Mitera