Asset Publisher Asset Publisher

Back

Zadbaj o własną markę!

Współczesny rynek pracy stawia przed pracownikami wiele wyzwań. Konieczność uczenia się przez całe życie, wzrost znaczenia wiedzy i kwalifikacji, mobilność zawodowa, akceptacja elastycznych form zatrudnienia i czasu pracy – to wszystko, z czym młodzi ludzie stykają się, wchodząc na rynek pracy.

Dzisiejsza rzeczywistość stawia przed pracownikami jeszcze jedno zadanie – obliguje ich do dbałości o własną markę zawodową.

Czym są personal branding i marka zawodowa?

Personal branding to strategia marketingowa polegająca na budowaniu i zarządzaniu marką osobistą. Zwykle wykorzystują ją osoby publiczne: politycy, aktorzy, dziennikarze, sportowcy, menedżerowie, którzy w tym celu angażują odpowiednich specjalistów. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że personal branding dzisiaj jest potrzebny każdemu, kto poważnie myśli o swojej karierze zawodowej.

Marka zawodowa to – definiując najprościej – funkcjonująca w otoczeniu opinia o nas jako o pracowniku. Jest wiele czynników, które wpływają na markę zawodową. Są to m.in. wiedza zawodowa, kwalifikacje, zdobyte doświadczenia w zawodzie i umiejętności. Oprócz tego ważne jest, kim jesteśmy: nasze mocne strony, talenty, prezentowane wartości, pomysły, hobby i wygląd – w myśl zasady „Jak cię widzą, tak cię piszą". „Projekt kreowania własnej marki powinien być jednym z ważniejszych projektów w Twoim życiu zawodowym, od tego, w jaki sposób realizujesz ten projekt, będzie zależało twoje powodzenie na rynku pracy" – piszą Anna Wawrzonek i Małgorzata Rosalska w poradniku dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej „Od marzeń do kariery".

Ważna od początku

Na zajęciach z doradztwa zawodowego o marce zawodowej obowiązkowo rozmawiamy z uczniami szkoły ponadgimnazjalnej. Część z nich od pierwszej klasy odbywa praktyki zawodowe u lokalnych pracodawców. To moment, od którego rozpoczynają pracę nad własną reputacją zawodową. Jeśli zamierzają w przyszłości pozostać i realizować się zawodowo na miejscowym, bardzo konkurencyjnym rynku pracy, już teraz powinni się starać. Dobra opinia zawodowa procentuje także po ukończeniu szkoły. „Pracodawcy, którzy poszukują pracowników, nierzadko zwracają się do nas bezpośrednio z pytaniem, czy spośród absolwentów mamy kogoś godnego polecenia. Poszukują osób utalentowanych, ale przede wszystkim pracowitych i rzetelnych – podkreśla Elżbieta Wojnowicz, psycholog i doradca zawodowy ze Szkolnego Ośrodka Kariery w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku. – To, w jaki sposób spisujesz się na praktykach zawodowych, może być istotne, gdy będziesz poszukiwać zatrudnienia po ukończeniu szkoły. Sama opinia, jakim uczniem jesteś w szkole, ma ogromne znaczenie; i niekoniecznie chodzi o to, czy masz najlepsze oceny, ale raczej czy jesteś solidny, odpowiedzialny, punktualny, jak wywiązujesz się z powierzonych zadań."

Pracodawcy wymieniają się posiadaną wiedzą o praktykantach, stażystach i byłych pracownikach. Do częstych praktyk należy również zasięganie informacji o kandydacie do pracy w jego poprzednim miejscu zatrudnienia i weryfikowanie w ten sposób wiedzy, jaką sam o sobie przekazuje. Niewykluczone zatem, że gdy uczeń skończy szkołę i będzie szukał etatu, jego nowy pracodawca zadzwoni do miejsca, gdzie odbywał praktyki szkolne.

Budowanie własnej marki w sieci

W dzisiejszych czasach niebagatelną rolę w każdej dziedzinie życia odgrywa internet. Także w przypadku budowania wizerunku zawodowego i w procesie weryfikowania wiedzy o kandydacie do pracy. „Jeśli chcesz dowiedzieć się czegokolwiek o osobie, która podoba ci się, szukasz informacji o niej na facebooku, przetrząsasz strony internetowe, oglądasz zamieszczone zdjęcia. To naturalne! Podobnie robią pracodawcy, kiedy zamierzają zatrudnić nowego pracownika. Śledzą jego ślady w sieci, sprawdzają co o sobie pisze, co o nim zamieszczają inni. Przydatną wiedzę można uzyskać, sięgając nawet kilka lat wstecz, gdyż informacje z sieci nie znikają tak szybko. O ile znikają w ogóle. Z tego powodu zastanówcie się dobrze zanim cokolwiek wrzucicie do sieci" – podczas zajęć zwraca często uwagę gimnazjalistom Agnieszka Triszewska-Imioło z Punktu Pośrednictwa Pracy w Brzesku.
Internet może być przydatny w kreowaniu wizerunku, ale też nierozsądnie wykorzystany może stać się przyczyną wielkiej szkody.

Oto kilka ważnych zasad, jakich przy tworzeniu swojej wirtualnej reputacji młodzi ludzie powinni przestrzegać:
- W swoich tekstach nie obrażaj innych i nie używaj wulgarnego słownictwa.
- Nie zamieszczaj niestosownych zdjęć, których mógłbyś się potem wstydzić.
- Zastanów się, do jakich grup dyskusyjnych lub na jakie fora internetowe mógłbyś się zapisać, aby przyniosło ci to wymierną korzyść.
- Nie wypowiadaj się na tematy, na których się nie znasz.
- Obowiązkowo pomyśl nad stworzeniem profesjonalnej wizytówki, profilu zawodowego, gdzie umieścisz informacje na swój temat.

Znajomość podstawowych zasad dbania o własną markę zawodową z czasem z pewnością każdemu przyniesie spore korzyści. Trzeba jednak pamiętać, że budowanie wizerunku zarówno w bezpośrednim otoczeniu, jak i w internecie, nie polega na oszukiwaniu innych. Warto być sobą, lecz przy tym zdecydowanie częściej podkreślać swoje atuty niż skupiać się na swoich niedoskonałościach.

Autor: Dorota Bieniek-Przepiórka, doradca zawodowy, MCK Brzesko

Źródła:

M. Rosalska, A. Wawrzonek : Od marzeń do kariery. Poradnik dla uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2013, s.90.,

https://pl.wikipedia.org/wiki/Personal_branding