Asset Publisher Asset Publisher

Back

Zakuć, zdać i nie zapomnieć

Interesują Cię tajniki zapamiętywania? W jaki sposób szybko i skutecznie przyswoić określoną partię materiału? Odkryj zasady skutecznego utrwalania.

W mózgu dzięki połączeniom pomiędzy komórkami dochodzi do przyswajania wiedzy. Im więcej masz takich połączeń (synaps), tym łatwiej się uczysz. Im więcej się uczysz, tym więcej połączeń tworzy się w Twoim mózgu, czyli - podstawą uczenia się i zapamiętywania jest powstawanie sieci neuronów o zwiększonym przewodnictwie. Posiadasz dwie półkule mózgowe: prawą i lewą, które ze sobą współpracują. Lewa półkula jest odpowiedzialna za zdolności matematyczne, analityczne, naukowe czy logikę. Natomiast prawa półkula odpowiada za rozpoznawanie kolorów, wzorów, rytmów. Tutaj swoje źródło ma poczucie humoru, intuicja, a także wyobraźnia. Którą półkulę podczas nauki w szkole wykorzystujesz częściej? Prawdopodobnie lewą, gdyż częściej liczysz i piszesz, przez co - niestety - tak często zapominasz. Reasumując, aby Twój mózg uruchamiał do pracy obydwie półkule, prócz liczb i słów warto, abyś zastosował również wyobraźnię, kolor, emocje, rytm oraz przestrzeń. Pamiętaj także o koncentracji, ponieważ bez umiejętności skupienia się, żadna technika ułatwiająca zapamiętywanie nie przyniesie  wymaganych rezultatów. Postaraj się wyciszyć, wyłącz telewizor, ścisz telefon komórkowy, zadbaj o dobre oświetlenie, zmotywuj się i postaraj pozytywnie myśleć.

Mnemotechniki to nic innego, jak intuicyjnie proste sposoby wykorzystania naturalnych możliwości ludzkiego umysłu i wiedzy o procesie zapamiętywania. Możesz z nich skorzystać, jeśli chcesz łatwo, szybko i na długo zapamiętywać istotne informacje. Zwróć uwagę, że jest to „myślenie prawopółkulowe", czyli zapamiętywanie obrazów i wyobrażeń, a nie słów. Dlaczego to jest tak efektywne? Obraz zapisujesz w pamięci 60 tysięcy razy skuteczniej niż słowo.
Jedną z najbardziej popularnych mnemotechnik jest system loci (system miejsc), czyli „umieszczasz" poszczególne informacje w znanych Tobie punktach. Takimi miejscami mogą  być poszczególne części mieszkania, pokoju, rzeczy znajdujące się na biurku, czy Twoi znajomi. Istotne jest to, by pierwszy punkt był charakterystyczny i łatwo dostępny dla Twojej pamięci. Kolejne punkty pokoju stanowią ścieżki dostępu do zapamiętanej informacji, czyli  naprowadzają na prawidłowe jej odtworzenie. Pamiętaj,  że wyobrażony obraz powinien być  szczegółowy i niech łączy w sobie wyobrażenie zapachu, smaku itd.

Metoda łańcuchowa jest też łatwa do przyswojenia. Zapamiętujesz  różne rzeczy umieszczone w postaci szeregu (łańcucha), przy czym zupełnie obojętne jest, czy każda z tych informacji będzie w jakiś logiczny sposób powiązana z poprzednią, czy też nie. W skrócie, elementy do zapamiętania łączysz za pomocą skojarzeń  w określoną całość, tworzysz barwną historyjkę. 

Metoda obrazkowa. Możesz jeszcze wypróbować sposób, którego istotą jest przetworzenie informacji tekstowej na obrazowo-rysunkową. Zarys jest dobry dla wzrokowców i przede wszystkim stosowany przy zapamiętywaniu realnych informacji.

Relaks. Uff, udało Ci się zapamiętać wyznaczony zakres danych. Teraz czas na odpoczynek. Po intensywnej nauce warto zregenerować siły. Wystarczy, że zamkniesz oczy i pomyślisz o czymś przyjemnym (wizualizacja). Dodatkowo możesz posłużyć się relaksacją dźwiękiem (muzykoterapia). Włącz ulubioną płytę i podążaj za kojącymi rytmami. Warto także, żebyś  skupił się na swoim oddechu (medytacja). Kolejną formą głębokiego relaksu może być masaż dłoni i stóp. Czy wiesz, że na dużych palcach u Twoich nóg znajdują się punkty, których ucisk powoduje stymulację mózgu? Refleksologia nie tylko wpływa pozytywnie na ogólną moc umysłu, lecz pozwala także odpowiednio pobudzać lewą albo prawą jego półkulę.

Poznanie tajników zapamiętywania może ułatwić naukę. Ważne jest, abyś systematycznie, począwszy  od dzisiaj, stymulował swoją prawą i lewą półkulę mózgu. Możesz to robić w domowym zaciszu, a jak wolisz pracować w grupie, to zapraszam na zajęcia organizowane w Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Bydgoszczy pt. „Czy zasada zakuć, zdać, zapomnieć musi istnieć?".

Autor: Natalia Sławatycka,  specjalista ds. rozwoju zawodowego Bydgoszcz


Web Content Display Web Content Display