Публикатор Публикатор

Назад

E-learning – czy warto?

Coraz popularniejszą metodą nauki staje się e-learning. W internecie łatwo natrafić na oferty firm proponujących zdobycie nowych umiejętności bez konieczności ruszania się sprzed komputera. Czy i w jakich przypadkach warto korzystać z ich usług?

E-learning wraz z popularyzacją internetu stał się coraz częściej wykorzystywaną metodą nauki. Pozwala on na zdobycie wiedzy bez konieczności wychodzenia z domu. Bardzo popularne są platformy e-learningowe uruchamiane przez szkoły języków obcych, które zastępują tradycyjne zeszyty ćwiczeń służące do odrabiania prac domowych.

E-learning chętnie uruchamiają także szkoły nauki jazdy, pozwalając kursantom na przygotowanie się do egzaminów teoretycznych. Metoda ta znajduje szerokie zastosowanie na każdym szczeblu i dziedzinie nauki, ułatwia życie zarówno osobom szkolącym, jak i chcącym się czegoś nauczyć.

Instruktor narciarstwa on-line

Popularyzacja e-learningu to niestety także szansa na zdobycie łatwych pieniędzy przez nieuczciwe firmy, oferujące szybkie zdobycie uprawnień i certyfikatów na podstawie internetowych kursów. Podobnie jak w przypadku stacjonarnych kursów i szkoleń wybór firm i rodzajów szkoleń on-line jest ogromny.

Łatwo trafić na propozycję, które kusząc atrakcyjną nazwą i szerokimi perspektywami, faktycznie oprócz certyfikatu nie dadzą nam żadnej realnej i gotowej do wykorzystania w zawodzie wiedzy. Część z nich na pierwszy rzut oka wydaje się absurdalna, jak np. kurs instruktora narciarstwa czy fitnessu realizowany online. Niektóre, mało wartościowe szkolenia on-line, są jednak lepiej zakamuflowane przy pomocy marketingowej otoczki mającej skłonić nas do zakupu.

Na co zwracać uwagę?

Przy wyborze kursu on-line przede wszystkim warto zwrócić uwagę na program i sposób, w jaki realizowane jest szkolenie. Czasami są to materiały filmowe bądź teksty, które dostajemy do przeczytania. Często wykorzystywaną i bardzo wartościową formę stanowi webinarium, czyli spotkania z prowadzącym online przy wykorzystaniu kamery internetowej i mikrofonu, najbardziej zbliżona do udziału w stacjonarnym kursie.

W zależności od rodzaju kursu, który nas interesuje, warto zwrócić uwagę na metody przekazywania wiedzy, jakie zostaną zastosowane. Przede wszystkim warto jednak zapoznać się z opiniami w internecie na temat danego szkolenia, które znajdziemy poza stroną realizującej je firmy, szczególnie na branżowych forach i blogach. Warto sprawdzić też, czy firma ta zajmuje się również realizacją szkoleń stacjonarnych, co zwiększa jej wiarygodność.

Autor: Michał Komła