Публикатор Публикатор

Назад

Jak planować i osiągać cele?

Każdy z nas wyznacza sobie jakieś cele. Warto nauczyć się, jak je formułować, by były skuteczne i przyniosły zamierzony efekt. Jak to zrobić? Dzięki metodzie SMART.

Czym jest SMART?

Jest to metoda, która dotyczy odpowiedniego formułowania celu. Pokazuje nam klucz do sukcesu, którym jest odpowiednio wyrażony cel, pokazuje nam jak określać cele, by ich osiągnięcie było proste. Każda litera w skrócie SMART oznacza cechę idealnie sformułowanego celu.

Załóżmy, że jesteś absolwentem szkoły ponadgimnazjalnej i zastanawiasz się nad swoją przyszłością edukacyjno – zawodową, wyznaczasz sobie nowe cele. Niestety nie znasz metody SMART, więc cel sformułowany przez Ciebie brzmi: „Odniosę sukces zawodowy". Nie jest to poprawnie określony cel, jednak nie obawiaj się, zaraz dowiesz się co zrobić by odnieść sukces. Zaczynamy!

S jak specyficzny. Oznacza to, że cel musi być konkretnie sprecyzowany, nie może być zbyt ogólny. Zastanów się: co chcesz osiągnąć? Po co chcesz to zrobić? Jak chcesz tego dokonać? Już wiemy, że chcesz osiągnąć sukces zawodowy. Ale co to oznacza? Dla jednych jest to praca na stanowisku kierowniczym, dla innych praca, która cieszy i satysfakcjonuje. Po co chcesz to zrobić? Być może po to by Twoja sytuacja finansowa była dobra lub lepsza niż do tej pory, czy też by swoją pracą pomagać innym. Jak chcesz to osiągnąć? Może wybierzesz się na studia i będziesz sumiennie pracował, by je ukończyć, a może podejmiesz kursy doszkalające i będziesz się samodoskonalił. Zastanów się nad tymi pytaniami i odpowiedz na nie.

M jak mierzalny. Skąd będziesz wiedział, że osiągnąłeś cel, jeśli nie będziesz mógł go zmierzyć? Obowiązuje tu prosta zasada: „Czego nie da się zmierzyć, nie można osiągnąć". Można zmierzyć efekty naszych działań. Studiujesz, piątkowo zaliczasz kolejne przedmioty, zdobywasz tytuł licencjata, a następnie magistra. Zdobywasz konkretny zawód. To jest mierzalne.

A jak ambitny. Odpowiadający Twoim aktualnym możliwościom. Cel powinien sprawiać trudności i wymagać wysiłku - tylko wtedy poczujesz satysfakcję. Nie będzie dla Ciebie wyzwaniem zdanie egzaminu z obcego języka na poziomie „A2" jeśli zajęcia, na które uczęszczałeś były prowadzone na poziomie „C1", a Ty radziłeś sobie na nich wyśmienicie.

R jak rzeczywisty. Wiemy już, że cel powinien być ambitny, jednak nie oznacza to, że ma być abstrakcyjny. Nie skazuj się na porażkę, wyznaczaj cele, które są dla Ciebie osiągalne. Nie planuj nauki trzech języków obcych na raz. Wystarczy jeden. Jeśli jesteś humanistą i zawsze z trudem zaliczałeś partie z matematyki, nie wybieraj się na matematykę stosowaną. Wybierz na przykład studia humanistyczne lub pedagogiczne, zgodne z Twoimi zdolnościami i zainteresowaniami.

T jak terminowy. Czyli możliwy do zaplanowania i określenia w czasie. Zastanów się, do kiedy chcesz osiągnąć swój cel. Znasz siebie, wiesz ile czasu potrzebujesz na wykonanie konkretnych czynności. Zaplanuj ile czasu potrwa nauczenie się partii słówek z języka angielskiego. Studia magisterskie trwają pięć lat, dlatego jeśli rozpoczniesz je w roku 2015 to zakładasz, że ukończysz je w roku 2020.

Czy już wiesz, jak powinien brzmieć poprawnie sformułowany cel? Może brzmieć tak: „Po ukończeniu liceum podejmę studia na kierunku architektura, aby w przyszłości wykonywać zawód, który da mi satysfakcję i poczucie zadowolenia z siebie oraz pozwoli odnieść sukces zawodowy".

Zapewne po przeczytaniu tego artykułu pomyślisz, że formułowanie celów wcale nie jest takie proste. Masz rację, jest to trudna sztuka. Ale stosując się do metody SMART, będzie Ci o wiele łatwiej realizować cele z powodzeniem. Pomyśl o założeniach, których nie udało się zrealizować. Być może właśnie dlatego, że nie były poprawnie sformułowane. Jeśli chcesz osiągnąć cel zaplanuj go dobrze i nie obawiaj się porażki.
Życzę powodzenia!

Autor: Kamila Łopata, kierownik internatu 6-5 OSiW w Lanckoronie

Źródło:

Mrozek M., ABC doradcy zawodowego. Praca z klientem dorosłym, wyd. KOWEZiU, Warszawa 2009.

Rosalska M., Wawrzonek A., Od marzeń do kariery. Poradnik dla uczniów i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, wyd. KOWEZiU, Warszawa 2013.

Kazimierska I., Lachowicz I., Piotrowska L., Formułowanie celów rozwojowych według metodologii SMART, www.ore.edu.pl (dostęp: 09.06.2015).