Публикатор Публикатор

Назад

Jak radzić sobie ze szkolnym stresem?

Wakacje dobiegły końca, co dla młodych ludzi oznacza nie tylko nowy rok szkolny, ale często także zupełnie nową szkołę. Taka sytuacja może wywołać u niektórych przyjemny dreszczyk emocji bądź też niepotrzebny stres.

Boisz się, że w nowej szkole nie znasz nikogo, że nie będziesz mieć żadnych przyjaciół albo że nie poradzisz sobie z nauką? To wszystko jest normalne – denerwujesz się, bo towarzyszy ci lęk przed nowymi wyzwaniami i zastanawiasz się, co cię czeka. Nie martw się, z naszymi radami na pewno sobie poradzisz!

Kilka słów o stresie

Stres to nieodłączny towarzysz naszego życia. Jest określany jako relacje między umiejętnościami radzenia sobie z trudnościami a wymaganiami stawianymi przez otoczenie.

Każdy z nas stawia sobie pewne cele i dąży do ich realizacji. Na początku stres dodaje organizmowi energii, lecz po dłuższym czasie – w wyniku nawarstwienia się dodatkowych sytuacji – może prowadzić do wyczerpania fizycznego i  osłabienia układu odpornościowego i psychicznego.

Pamiętajmy, że stres może być pozytywny lub negatywny. Pozytywny stres nie ma działania destrukcyjnego, ale mobilizuje do pracy. Dzięki takiemu optymalnemu stresowi lepiej funkcjonujemy, jesteśmy pobudzeni, zmotywowani, chętni do działania. Jednak przedłużający się stres, który może trwać kilka dni i nie ustępuje, jest stresem negatywnym.        

Zaczynasz wtedy odczuwać niepokój, masz trudności z koncentracją, bóle głowy, bóle brzucha, jesteś rozkojarzony, nie masz apetytu bądź objadasz się. Do najczęstszych objawów stresu należy również rozdrażnienie, silne huśtawki nastroju, czy emocjonalne reakcje na błahe zdarzenia.

Jak skutecznie walczyć ze szkolnym stresem?

Ważne, aby każdy z nas, będąc w nieznanym lub dawno niewidzianym otoczeniu, czuł się pewnie. Przygotuj się więc do nowej sytuacji, jaką może przynieść rozpoczęcie roku szkolnego.

Oto kilka sposobów jak poradzić sobie ze stresem:

- Naucz się planować każdy dzień oraz stosuj się tego planu. Działanie zgodnie z harmonogramem da ci poczucie bezpieczeństwa i pomoże w systematycznej nauce.

- W walce ze stresem spróbuj wykorzystać swoje poczucie humoru, wyluzuj się – śmiech to zdrowie.   

- Nie uciekaj od problemów, gdyż mogą się nawarstwić, co spowoduje jeszcze większy stres. Postaraj się je zwalczyć, myśląc: „Dam sobie radę", „Uda mi się", „Będzie dobrze".

- Myśl pozytywnie i pozbądź się negatywnych myśli. Pozytywne nastawienie działa cuda!

- Uśmiechaj się, nawet bez powodu!

-  Staraj się nie używać takich sformułowań jak: „Na pewno mi się nie powiedzie; to się nie uda", „ Ale mam niefart", „Znowu wszyscy na mnie patrzą".

- Naucz się rozmawiać z drugim człowiekiem, bądź asertywny, komunikatywny, otwarty i spokojny.

- Jeżeli nauczysz się odmawiać, będziesz w stanie uniknąć kłopotliwych, stresujących sytuacji i nie będziesz brać na siebie dodatkowych obowiązków, którym nie byłbyś w stanie sprostać.

- Wyśpij się – sen to zdrowie, osoba wypoczęta myśli bardziej efektywnie i pozytywnie.

- Pozwól sobie na chwile relaksu: przeczytaj swoja ulubioną książkę, idź na spacer ze swoim pupilem, obejrzyj ulubiony serial.

- Dbaj o ruch, uprawiaj sport. Ćwicząc, rozładujesz niepotrzebne napięcie.

- Nie przygotowuj się do zajęć i spotkań na ostatnią chwilę – bądź systematyczny.

- W sytuacjach trudnych skorzystaj z pomocy zaufanej osoby: rodziny, przyjaciela. To dzięki życzliwym ludziom możesz rozwiązać nurtujący cię problem oraz zlikwidować stres.

Pamiętaj, że nie jesteś osamotniony – każdy ma jakieś lęki i obawy. Przyjrzyj się, jak radzą sobie z nimi inni i wykorzystaj to w stosunku do własnej osoby.

Przygotowała: Joanna Piędzioch

Źródła:
http://www.ekonomicznie.pl/strefa.php?strefa=licealisty&art=72