Публикатор Публикатор

Назад

4 składniki sukcesu zawodowego

Czym jest sukces? Dla każdego jest on czymś innym. To wartość, którą trudno sprecyzować i określić. Śmiało jednak można powiedzieć, że sukcesem jest osiąganie wyznaczonych przez siebie celów.

Sukces możemy osiągnąć na różnych płaszczyznach. Możemy mówić o nim w wymiarze osobistym, rodzinnym, zdrowotnym i kariery zawodowej. Stanem niemal idealnym byłoby osiągnięcie sukcesu na wszystkich płaszczyznach. Spróbujmy jednak odpowiedzieć na pytanie, czym jest sukces zawodowy?

Jedni powiedzą, że to dobra praca, wysokie zarobki, prestiżowe stanowisko. Inni, że to własny biznes, który świetnie prosperuje i przynosi duże zyski. Zauważmy jednak, że te dwa stanowiska mają wspólne składowe: robimy to, co lubimy, zarabiamy, tak jak chcieliśmy, mamy satysfakcję z pracy. I rzecz najważniejsza, nie byliśmy i nie jesteśmy bierni. Ten sukces nie przyszedł do nas sam. Ciężko na to pracowaliśmy. Na nasz sukces złożyły się dyscyplina, samozaparcie i wytrwałość. Wyznaczaliśmy sobie cele i konsekwentnie je realizowaliśmy, a porażki, które po drodze się zdarzały, były okazją do nauki i wyciągania wniosków na przyszłość.

Oto składniki sukcesu zawodowego.

1. Praca, którą lubimy

Pamiętajmy, że pracujemy 40 godzin tygodniowo, po 8 godzin dziennie. Jeśli lubimy to, co robimy, czas ten upływa niepostrzeżenie i mamy dobre samopoczucie. Jeśli jednak jest to miejsce, które negatywnie na nas wpływa i sprawia, że czujemy się źle, to o sukcesie nie może być mowy. Nawet wysokie wynagrodzenie może nie być wystarczająco satysfakcjonujące w tym wypadku.

2. Zarobki, które nam odpowiadają

Płaca jest niebagatelną kwestią. Pracujemy i bierzemy odpowiedzialność za to, co robimy, więc oczekujemy odpowiedniego wynagrodzenia. Odpowiednio zmotywowani dajemy z siebie więcej. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze pieniądze są tak istotne. Czasami pochwała czy wyróżnienie jest lepszym bodźcem do działania.

3. Satysfakcja z pracy

Oprócz wynagrodzenia oraz pochwały chcielibyśmy mieć przekonanie, że nasza praca jest przydatna i ważna. Poczucie sensu wykonywanej pracy, uznanie, prestiż to składniki satysfakcji. Realizując się zawodowo i odczuwając satysfakcję dokładniej i staranniej wykonujemy powierzone nam zadania. Jednocześnie bardziej staranne wykonywanie pracy ma wpływ na poziom satysfakcji.

4. Zadania, które nas nie obciążają, ale motywują do dalszego działania

Kiedy jesteśmy przepracowani - pojawia się stres. Może spowodować frustrację i bunt. Dlaczego to my musimy tak ciężko pracować? Działając pod jego wpływem jesteśmy mniej wydajni, często wolniejsi, łatwiej o błędy i uchybienia. Jeśli mamy zbyt wiele obowiązków i odpowiedzialności zaczyna brakować nam motywacji i chęci do pracy. Z drugiej strony nuda w pracy powoduje poczucie bycia niepotrzebnym, zniechęca do działania, z czasem może prowadzić do obniżenia poczucia własnej wartości, depresji. Nasze ambicje maleją, a poczucie bezsensu wzrasta.

I pamiętajmy, że „sukces to drabina, po której nie sposób wspiąć się z rękami w kieszeniach." - Philip Wylie    

Autor: Anna Matis-doradca zawodowy MCIZ w Słupsku, pracownik CEiPM w Słupsku

Źródło: własne


Отображение сетевого контента Отображение сетевого контента