Публикатор Публикатор

Назад

„Szlachetne zdrowie, Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz…”

Słynna fraszka Jana Kochanowskiego, której fragment został tu przytoczony, choć liczy już sobie około pięciuset lat, nadal jest niezwykle aktualna. Zdrowy tryb życia powinien być priorytetową sprawą dla każdego człowieka.

Dzięki dobremu samopoczuciu i kondycji możliwe jest realizowanie planów i marzeń. Na co dzień zdrowy człowiek nie docenia tego, że może bez przeszkód chodzić do pracy, szkoły i robić wszystkie inne zwyczajne rzeczy. Dopiero kiedy zachoruje, zaczyna dostrzegać, jak ogromne znaczenie ma zdrowie.

ODPOWIEDNIA DIETA
Jak zatem o nie dbać? Jest na to wiele sposobów. Przede wszystkim należy stosować odpowiednia dietę i nie unikać aktywności fizycznej. Zdrowa dieta oparta jest na niskotłuszczowych produktach, rybach, owocach i warzywach. Niestety słodycze się do zdrowych artykułów żywnościowych nie zaliczają, co nie znaczy, że trzeba ich sobie kategorycznie odmawiać. Można od czasu do czasu pozwolić sobie na ciastka i cukierki, jednak nie powinny one stanowić elementu codziennego jadłospisu.

W czasach szybkiego tempa życia ludzie są skłonni do szybkiego jedzenia. Jednak warto poświęcić czas na właściwy dobór produktów żywnościowych i ich przygotowanie.
Po pierwsze, zwracaj uwagę na to, co jesz. Najlepiej spożywać produkty jak najmniej przetworzone; gotowane lub pieczone. Wystrzegaj się również słodzonych napojów gazowanych - zamiast nich lepiej pić np. wodę z sokiem. Ważne jest również, aby jeść dużo owoców i warzyw oraz produktów pełnoziarnistych (ciemne pieczywo).
kolejna rada to - nie przejadaj się. Lepiej rozplanować 3-4 posiłki dziennie niż po szybkim śniadaniu wrzucić w siebie stertę jedzenia wieczorem. Nadwaga i otyłość są przyczyną wielu chorób, a także zniechęca do zażywania ruchu.

BĄDŹMY AKTYWNI
Zbawienny wpływ na kondycję, sylwetkę i zdrowie ma aktywność fizyczna.  Wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale nie oznacza to, że chętnie uprawiamy sport. Wolny czas najchętniej spędzamy w fotelu lub na kanapie. Wystarczy jednak tak niewiele, by poprawić wydolność organizmu.  Należałoby zacząć od regularnych spacerów w szybkim tempie zamiast spędzać czas przed telewizorem lub komputerem. Można również jeździć na rowerze, uprawiać jogging lub energiczny spacer, czyli modny ostatnio nordic walking. Aktywność fizyczna przyśpiesza metabolizm, poprawia kondycję organizmu, a także poprawia naszą odporność. Jeśli nie zawsze masz czas by wyjść na rower czy pobiegać, to zacznij choćby od zrezygnowania z używania windy. Nie wszędzie też trzeba jechać samochodem, czasem można przejść pieszo. Małymi kroczkami według przysłowia kropla drąży skałę nie siłą, lecz częstym spadaniem można osiągnąć bardzo dużo.

BADANIA KONTROLNE
Musimy także pamiętać o Dbanie o  wykonywaniu badań kontrolnych.   Pomogą one wykryć we wczesnym stadium wiele groźnych chorób, które można wówczas skutecznie leczyć. Zdrowie jest największym dobrodziejstwem, jakie człowiek może posiadać, ale i łatwo stracić. Dlatego nie lekceważ go, a dbaj o nie jak o największy skarb.

Długie i godne życie jest w zasięgu większości z nas. Wymówką nie może być brak pieniędzy, trudniejsze warunki, bo tak naprawdę chodzi o rozsadek, systematyczność i wytrwałość w dążeniu do celu. Wystarczy kilka zmian w naszym stylu życia, żeby poczuć się lepiej i o wiele dłużej żyć.
 
Autor: Jolanta Szymanowska- wychowawca 2-2 ŚHP Bydgoszcz


Отображение сетевого контента Отображение сетевого контента