Публикатор Публикатор

Назад

W zgodzie ze sobą i innymi. Sztuka asertywności

„Asertywność to szacunek dla samego siebie, który pozwala na bezpośrednie wyrażanie naszych oczekiwań wobec innych ludzi.

Jest to też szanowanie praw innych do wyrażania swoich potrzeb." [1]

Asertywność charakteryzuje równowaga w zachowaniu (brak agresji, uległości, egoizmu), opanowanie, otwartość i chęć wysłuchania cudzych opinii i rad.

Asertywność pomoże w sytuacjach kiedy zależy Ci na konstruktywnym rozwiązaniu konfliktu, jeśli chcesz zachować poczucie własnej godności, a także jeśli chcesz uniknąć nacisków ze strony rówieśników np. odmówić picia alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków. Mówienie w takich sytuacjach stanowczo NIE (bez tłumaczenia się, lęku czy złości) da Ci poczucie bezpieczeństwa, kontroli nad swoim zachowaniem oraz poczucie świadomego wyboru.

Asertywność pomoże Ci przyjmować pochwały, krytyki i oceny; jeśli się z nimi zgadzasz odpowiedz: „Ja też tak uważam” lub „Mam podobne zdanie na ten temat”, jeśli się z nimi nie zgadzasz odpowiedz: „Mam inne zdanie na ten temat” lub „Ja tak nie myślę o sobie”.

W zachowaniach asertywnych stosuj komunikat „JA”, czyli mów o swoich potrzebach, celach, uczuciach. Powiedz: „Jest mi smutno, że spóźniłeś się na spotkanie”, zamiast: „Ty zawsze spóźniasz się na spotkania”. Powiedz: „Jest mi przykro, że nie przyszedłeś na spotkanie”, zamiast: „Jesteś nieodpowiedzialny”. Wtedy koledzy łatwiej Cię zrozumieją.

Zacznij zmianę postawy od drobnych codziennych spraw, a odkryjesz dlaczego warto być asertywnym.

Asertywność to nie zawsze gwarancja sukcesu. Od Ciebie zależy w jakich sytuacjach chcesz zachować się asertywnie.

Autor: Halina Pierzyńska, st. specjalista ds. programów CEiPM Częstochowa

Źródła:  
1. J. Ferguson, Asertywność doskonała, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2001
2. K. Bocheńska-Włostowska, Akademia umiejętności interpersonalnych, Wydawcnitwo IMPULS, Kraków 2009