Публикатор Публикатор

Назад

Znowu szkoła, czyli jak przeżyć po wakacjach

Coraz mniej sierpnia przed nami, w hipermarketach akcje „Witaj szkoło!”. Tak, wakacje nieubłaganie zbliżają się do końca. Szkolny rygor i nowe wyzwania przed nami. Podpowiadamy jak dobrze zacząć i nie uschnąć z tęsknoty za latem.

Po pierwsze motywacja
No właśnie, z tym bywa najtrudniej. Nie chce się, bo nic nierobienie wciąga, lato trochę nas rozleniwiło, a szkoła kojarzy się z nudą, a nie przygodą. Co zrobić? Spróbować spojrzeć inaczej. Przede wszystkim przypomnieć sobie, że szkoła to szansa. Powtarzane do znudzenia hasło „uczysz się dla siebie” czasem denerwuje, a przecież jest w stu procentach prawdziwe. Nauka to inwestowanie w siebie, zwyczajnie nie warto marnować tego czasu. Żyjemy w wymagającym świecie. W szkole można zdać poprawkę, ostatecznie powtórzyć klasę. W pracy brak odpowiednich kompetencji ma zazwyczaj bolesne konsekwencje. Póki możemy się uczyć, korzystajmy z tego przywileju.

Zachowaj wspomnienia
Początek roku szkolnego wiąże się ze stresem. Nie ma rady, trzeba przez to przejść. Żeby osłodzić sobie ten czas, warto wracać pamięcią do pięknych momentów, warto również pielęgnować wakacyjne znajomości – kto wie, może przerodzą się w trwalsze relacje. Wszystko co przeżyliśmy przez te minione dwa miesiące to nasz osobisty kapitał, korzystajmy z niego by na chwilę oderwać się od szarej codzienności. Ci najbardziej przygnębieni mogą sobie zrobić wykaz świąt, długich weekendów i innych dni wolnych – zawsze to jakieś światełko w tunelu.

Zaplanuj aktywność fizyczną
Podczas wakacji zazwyczaj jesteśmy bardziej aktywni fizycznie, sprzyja temu lato, wyjazdy i wolny czas. A to z kolei przekłada się na lepsze samopoczucie. Początek roku szkolnego to drastyczna zmiana nie tylko dla naszej psychiki, ale i ciała. Krótsze dni, mniej światła słonecznego, obowiązki, stres i jesienna chandra gotowa. Jak się przed nią bronić? Przede wszystkim nie zapominajmy o aktywności fizycznej. Codzienna dawka ruchu pomaga nie tylko utrzymać dobrą kondycję fizyczną, ale i pozbyć się stresu, a nawet usprawnić umysł. Koniec wakacji to dobry moment, by zrobić plan codziennych zadań, postarajmy się w nim wygospodarować czas na sport, może warto zapisać się na basen, siłownię albo aerobik.

Ćwicz pamięć!
We wrześniu nasz umysł staje przed nowymi wyzwaniami, tymczasem wakacyjna laba spowodowała lekkie rozleniwienie szarych komórek. Co zrobić, by wróciły do formy? Ćwiczyć! Umysł, tak samo jak ciało, wymaga treningu. Ćwiczymy go zapamiętując i analizując. Im częściej i bardziej intensywnie korzystamy z naszego potencjału intelektualnego, tym łatwiej nam sprostać nowym zadaniom.

 

Kilka prostych sposobów na poprawę pamięci:

1. Zapamiętuj. Po prostu.
Ostatnio coraz więcej z nas pamięć zaczyna  nosić w kieszeni. Smartfony, tablety, komputery – wszystko to zapewnia nam natychmiastowy dostęp do informacji, coraz częściej pojawia się więc pokusa by „nie zaśmiecać pamięci” jakimikolwiek danymi. W konsekwencji po każdą informację sięgamy do Internetu lub telefonu, w głowie mając pustkę. A to zachowanie nie tylko ryzykowne, ale i szkodliwe dla naszego mózgu. Umysł nieprzyzwyczajany do zapamiętywania, z czasem zaczyna w ogóle tracić tę umiejętność. Na przekór tej tendencji – zapamiętujmy: numery telefonów, adresy, nazwiska, daty. Nawet jeżeli nigdy nam się nie przydadzą – trening umysłu mamy gratis.

2. Łamigłówki, krzyżówki i quizy.
Tak, tak – to nie tylko rozrywka emerytów. To świetny sposób na poprawę pamięci. Bardziej ambitni mogą wziąć się za testy wiedzy albo testy na inteligencję.

3. Czytaj!
Podobno młode pokolenie nie lubi czytać, ale tam gdzie krucho z czytaniem, zwykle krucho też z pamięcią. Czytanie (ze zrozumieniem!) rozwija wyobraźnię, zmusza do myślenia, jednym słowem ćwiczy umysł. Przy okazji rozwija pamięć wzrokową, dlatego ci którzy dużo czytają, rzadko mają problemy z ortografią.

4. Baw się w skojarzenia.
Problemy z zapamiętywaniem można przezwyciężyć stosując techniki skojarzeń. Skojarzenia mogą być dowolne, nawet śmieszne lub dziwaczne. Im bardziej oryginalne tym lepiej, bo łatwiej zapadają w pamięć, najważniejsze żeby pomagały nam szybko odnaleźć w głowie potrzebne informacje.

5. Korzystaj z profesjonalnych ćwiczeń.
W publikacjach poświęconych technikom efektywnej nauki i w Internecie znajdziemy specjalne ćwiczenia pomagające usprawnić pamięć. Poniżej przedstawiamy kilka prostych zadań wspomagających ćwiczenie pamięci. Zadania zostały zaczerpnięte ze strony www.memo.pl.

Pobierz ćwiczenia w formacie PDF

Emilia Witkowska
Elektroniczne Centrum Aktywizacji Młodzieży