Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Chcesz utrzymać pracę? Postaw na rozwój umiejętności miękkich!

Załóżmy, że dzięki posiadanemu wykształceniu, umiejętnościom i doświadczeniu zawodowemu spełniliśmy już pierwsze oczekiwania pracodawcy i dostaliśmy wymarzoną pracę.

Zastanówmy się teraz co zrobić, aby tę pracę utrzymać, nie jest nam ona przecież dana raz na zawsze. Co oprócz fachowości i wiedzy decyduje o tym, że pracodawca po okresie próbnym nadal decyduje się na kontynuację współpracy? Z jakich powodów ludzie zostają zwalniani?

Okazuje się, że większość pracodawców szczególnie ceni sobie u pracowników umiejętności uniwersalne i to one w głównej mierze decydują o tym czy utrzymasz pracę. Jakie to umiejętności?

Nie ma dokładnej definicji umiejętności uniwersalnych. W pierwszym skojarzeniu słusznie kierujemy się w stronę cech i kompetencji interpersonalnych. Wśród najczęściej wymienianych umiejętności uniwersalnych znajduje się zdolność komunikacji, czyli słuchania oraz przekazywania informacji w taki sposób, by była ona jak najbardziej zrozumiała dla odbiorcy. Niezwykle ważna w oczach pracodawców jest również odpowiedzialność i uczciwość, pozwalające pracodawcy na zbudowanie poczucia zaufania wobec pracownika, pewności, że będzie on działał zgodnie z jego interesem. Łączy się z tym lojalność, która zwłaszcza w niektórych branżach bywa wręcz niezbędna. Z ogromnym uznaniem spotyka się również sumienność w postępowaniu, pracowitość, a także wytrwałość i zaangażowanie. W wielu przypadkach pozwalają one nadrobić braki w wiedzy i umiejętnościach, pokazują pracodawcy, że staramy się i zależy nam na pracy, a eliminacja niedociągnięć jest tylko kwestią czasu. Często wśród umiejętności uniwersalnych wymieniana jest też zdolność do współpracy w grupie, bądź samodzielność. Lista jest długa. Można do niej dodać także uprzejmość, tolerancję i szacunek.

Dlaczego umiejętności uniwersalne są ważne?

Wyobraźmy sobie pracownika świetnie wykonującego swoje zadania zawodowe, na przykład cukiernika. Kogoś, kto zdobył odpowiednie wykształcenie, zna swoją branżę, a w cukierni czuje się jak ryba w wodzie. Wie jak dobrać i łączyć produkty tworząc wyroby smakujące klientom. Wyobraźmy sobie, że z kimś takim pracujemy. W toku pracy okazuje się, że dobrze przygotowany teoretycznie pracownik spóźnia się codziennie do pracy, nie wykonuje zadań na czas, często robi przerwy na kawę i papierosa. Do tego zrzuca na nas część swoich obowiązków, przez co traci firma, bo nieobsłużony na czas klient więcej już nie przyjdzie. Dobrze przygotowany pracownik bez uczciwości wobec współpracowników i firmy, czy zaangażowania w pracę nie jest wartościowy dla pracodawcy. Nie rokuje także dobrze na przyszłość, dlatego zostaje zwolniony. Czego zabrakło? Rozwiniętych umiejętności uniwersalnych, bez których nawet najlepsze przygotowanie zawodowe to często za mało.

Jak rozwijać umiejętności uniwersalne?

Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie,  że mamy wpływ na ich rozwój. Drugie to wiedza o tym, co się na nie składa i świadomość własnego postępowania. Weźmy pod uwagę na przykład wymienianą na początku tekstu uczciwość. W jakich okolicznościach jesteśmy uczciwi wobec naszych współpracowników i firmy, a w jakich nie? Często wystarczy zastanowić się i przeanalizować swoje działanie, żeby odkryć w nim coś czego nie chcielibyśmy powtarzać. Warto także odwrócić sytuację i postawić się na miejscu innych osób, których dotyka nasze postepowanie. Świadomość i samopoznanie zawsze jest przyczynkiem i kluczem do zmian na lepsze. Skoro umiejętności uniwersalne rozwijają się w toku całego życia, to znaczy, że żeby je chcieć rozwinąć człowiek musi doświadczyć wielu sytuacji, w których przekona się, że takie bądź inne działanie przynosi pozytywne bądź negatywne skutki.  W przypadku pracy nad sobą, w którą wpisuje się rozwój umiejętności uniwersalnych ważna jest uważność i zaangażowanie, jeżeli je mamy droga do zmian na lepsze stoi przed nami otworem.

Umiejętności uniwersalnych nie można wykazać realnie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Jednak ich posiadanie z pewnością ujawni się w toku naszej pracy, mogąc zadecydować o naszej przyszłości w firmie. Warto więc o nie zadbać, mając na uwadze stwierdzenie, że pracownik zatrudniany jest dzięki kompetencjom twardym, a zwalniany często właśnie za brak umiejętności uniwersalnych.

Autor: Aneta Nowak, Specjalista ds. rozwoju zawodowego Młodzieżowe Centrum Kariery OHP w Ostródzie

Źródło:
http://poradnik-kariery.monsterpolska.pl/strategia-poszukiwania-pracy/ocena-szczebla-kariery/jak-rozpoznac-i-zdefiniowac-umiejetnosci-uniwersalne/article.aspx
http://www.rozmowa-kwalifikacyjna.edu.pl/artykuly/umiejetnosci-pracownika/
http://wsap.edu.pl/biurokarier/kim_jestem.htm
http://www.kariera.wse.krakow.pl/publikacje/254-umiejetnosci-uniwersalne
http://www.gotowe-cv.pl/jak-napisac-cv-%E2%80%93-umiejetnosci/
http://weblog.infopraca.pl/2010/07/7-cech-i-kompetencji-ktore-zawsze-sa-pozadane-przez-pracodawcow/
http://www.jobs.pl/poradniki/pozadane-cechy-pracownika-7ndash-masz-je
http://www.rozmowa-kwalifikacyjna.edu.pl/artykuly/cechy-charakteru-w-pracy/
http://www.biztok.pl/akademia-biznesu/trzy-najwazniejsze-cechy-idealnego-pracownika_a5864


Widok zawartości stron Widok zawartości stron