Wydawca treści
Kompetencje miękkie. Czym są i jak je rozwijać?
2021-02-04
W ogłoszeniach o pracę pojawiają się informacje nie tylko o wymaganych kompetencjach twardych, ale także miękkich. Pracodawcy doceniają umiejętności miękkie. Warto wiedzieć, czym są i jak je rozwijać.
Kompetencje twarde i miękkie
Kompetencje twarde to wiedza i umiejętności, które pozwalają wykonywać obowiązki na danym stanowisku. Kompetencje twarde można zmierzyć. Najczęściej potwierdzane są one dokumentami (np. prawo jazdy, certyfikat, świadectwo).
Kompetencje miękkie to umiejętności osobiste i interpersonalne. Określają m.in. to, jak się zachowujemy, jak organizujemy swoją pracę, jak integrujemy się z innymi ludźmi. Podnoszą wartość na rynku pracy i ułatwiają wykonywanie codziennych obowiązków.
Zachęcamy do obejrzenia naszego filmu o kompetencjach!
Przykłady kompetencji miękkich
Do kompetencji miękkich zaliczyć można:
- odporność na stres,
- komunikatywność,
- kreatywność,
- umiejętność pracy w zespole,
- asertywność,
- dobra organizacja pracy.
Jak rozwijać kompetencje miękkie?
Kompetencje miękkie można kształcić i rozwijać. Pomocne są na pewno szkolenia, ale równie ważna jest także samodzielna praca. Jak to zrobić? Oto kilka przykładów.
Odporność na stres
Wykonywanie swoich obowiązków w stresujących warunkach nieodłącznie wiąże się z niektórymi zawodami. Długotrwałe napięcie ma negatywny wpływ na organizm. Można jednak sobie z nim radzić. Dobrym sposobem jest regularna aktywność fizyczna, ale taka, która sprawia nam przyjemność. Warto wypróbować także ćwiczenia oddechowe. Świadome nabieranie powietrza może pomóc zredukować stres w kryzysowej sytuacji.
Efektywne zarządzanie czasem
Pogodzenie codziennych obowiązków, nauki/pracy wymaga dobrego zarządzania czasem, a dokładniej sobą w czasie. Przede wszystkim trzeba ustalić priorytety i skupić i się na tym, co jest dla nas najważniejsze. Odkładanie spraw na później nie jest dobrym pomysłem, bo spowoduje jedynie nawarstwienie się obowiązków. Warto wyeliminować także zjadacze czasu (oglądanie telewizji, przeglądanie stron internetowych i mediów społecznościowych), które sprawiają, że codziennie ucieka nam dużo czasu.
Umiejętność pracy w zespole
Praca zespołowa to realizacja wspólnych zadań. W końcu wszyscy grają do jednej bramki. Niewątpliwą zaletą pracy w grupie jest to, że każdy jest odpowiedzialny za określone zadania, które tworzą całość. Poza tym praca w zespole uczy empatii, odpowiedzialności i współpracy.
Kompetencje miękkie są cenione przez pracodawców. Zdecydowanie warto zainwestować trochę czasu i energii we własny rozwój.
Autor: Agnieszka Banasik
Źródła:
https://www.aplikuj.pl/porady-dla-pracownikow/1339/kompetencje-miekkie-i-twarde-co-musisz-o-nich-wiedziec
https://poradnikpracownika.pl/-czy-kompetencje-miekkie-sa-kluczem-do-sukcesu
Polecamy też nasz film o rozwijaniu kompetencji miękkich!
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Eurodesk w OHP – twoje okno na świat
08.10.2024
-
Częsta zmiana pracy – za i przeciw
03.10.2024