Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Po co wiedzieć, jak się uczyć? (Seria tekstów #metodynauki)

2021-11-15

Codziennie pochłaniamy coraz więcej informacji. W szkole większość z nich musimy przyswoić, tzn. zapamiętać i umieć wykorzystać w praktyce. Często jednak (mimo chęci) próby uczenia się są nieskuteczne.

Wiedza o tym, jak się uczyć, żeby się nauczyć, może okazać się bardzo przydatna w codziennym życiu.

 

Typowy schemat uczenia się

Światowej klasy psycholog procesów uczenia, profesor Daniel T. Willingham, przeanalizował typowy schemat uczenia się, który stosuje większość ludzi. Jak on wygląda?

czytanie – zakreślanie – przerwa – czytanie przed egzaminem

Na początku czytamy fragment po fragmencie materiał, którego mamy się nauczyć. Staramy się zrozumieć poszczególne zdania. Potem zakreślamy najważniejsze fragmenty tekstu. A potem? Potem w zasadzie nic nie robimy, aż do dnia (może dwóch) przed samym sprawdzianem.

Dla większości osób taki schemat uczenia się wydaje się normalny i nie czują potrzeby zmieniania czegokolwiek. Pomimo tego, że na każdym poziomie edukacji powtarza się niemal tę samą wiedzę, to i tak kończy się to tym, że czegoś jednak się nie wie/nie umie. Nic w tym dziwnego, jeśli materiał został przyswojony z użyciem metody „zakuć, zdać, zapomnieć”.

 

Jak się nauczysz, tak będziesz pamiętał

Profesor Maria Jagodzińska, psycholog pamięci i uczenia się, jest zdania, że na to, jak trwale zapamiętamy daną informację, ma wpływ to, w jaki sposób będziemy informacje przyswajać. Można więc śmiało powiedzieć, że „jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”, a więc jak się nauczysz, tak będziesz pamiętał.

 

Na trwałość przechowywania informacji w pamięci wpływ ma wiele czynników (np. cechy materiału, nastawienie). To, co dzieje się w trakcie nauki, na pewno odgrywa kluczową rolę.  Warto skorzystać z metod, które pomagają nauczyć się czegoś na dłużej.

 

Metody skutecznego kodowania informacji

Metody skutecznego kodowania informacji, to po prostu sposoby, dzięki którym informacje mogą być trwale przechowywane w pamięci, a potem, w razie potrzeby, także z niej wydobywane. Metody te mogą być stosowane samodzielnie przez każdego.

Warto pamiętać o tym, że nie ma jednej skutecznej techniki. Poza tym każdy uczy się inaczej. Jaki z tego wniosek? Każdy na sobie powinien sprawdzić, co w jego przypadku działa najlepiej. Warto próbować i mieszać różne sposoby nauki. Dzięki temu można odnaleźć takie, które będą pasować nam najbardziej i będą najbardziej efektywne.

 

Zapominanie nie jest wrogiem

Nie każdy musi być jak Sołomon Szeriszewski. Ten genialny mnemonista cechował się fenomenalną pamięcią. Z łatwością zapamiętywał i powtarzał dowolne ciągi liczb, słów. Nawet po kilkunastu latach potrafił taką listę liczb odtworzyć bezbłędnie. Z czasem jednak okazało się to dla niego przekleństwem, do tego stopnia, że szukał metod na zapominanie.

Zapominanie nie jest wrogiem. Nie ma takiej możliwości, żeby człowiek funkcjonował normalnie na co dzień i pamiętał dosłownie wszystko.

 

Warto jednak wiedzieć, jak się uczyć. Dlaczego? Przede wszystkim po to, żeby robić to efektywnie i nie marnować czasu, który można przeznaczyć na przykład na swoje hobby.

 

W innych tekstach serii poznacie konkretne przykłady technik skutecznego uczenia się:

 

Korzystajcie z nich i uczcie się skutecznie!

 

Autor: Agnieszka Banasik

 

Źródła:

https://pl.wikipedia.org

http://wiecjestem.us.edu.pl/jak-sie-uczyc-zeby-sie-nauczyc-i-jeszcze-wiedziec-o-co-chodzi-samodzielna-praca-przed-i-po-zajeciach

https://andrzejtucholski.pl/2014/jak-sie-uczyc/


Widok zawartości stron Widok zawartości stron