Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Startup – modne słowo czy gwarancja sukcesu?

2021-05-05

Co oznacza tak modne i często używane w dzisiejszych czasach pojęcie startup? Co odróżnia startup od innych przedsięwzięć? Na jakie cechy zwrócić uwagę, odróżniając go od innych modeli biznesowych?

Startup to niezależne, innowacyjne przedsięwzięcie biznesowe, stworzone w celu poszukiwania nowego rynku na swój produkt, a także osiągnięcie szybkiego sukcesu finansowego.

 

Czy możemy zatem uznać, że każdy, kto zakłada dziś nową firmę, tworzy właśnie tak popularny obecnie startup? Czy pojęcia „mała firma” i „nowy biznes” ustępują miejsca w zasobach współczesnych słowników na rzecz najmodniejszego obecnie słowa w biznesie, jakim jest „startup”?

 

Każdy startup wiąże się z założeniem firmy

Każdy z nas, posiadający pasję, zaangażowany w swój pomysł, zadawał sobie niejednokrotnie pytanie, czy zdecydować się na założenie własnej firmy, czyli stworzenie jedynego i niepowtarzalnego startupu.

 

Aby przedsięwzięcie biznesowe uznać za startup, musi funkcjonować ono jako firma. Oznacza to, iż nasze przedsiębiorstwo musi działać już w takiej fazie rozwoju - niezbędne jest jego sformalizowanie, czyli powołanie własnej działalności gospodarczej. Warto przy tym pamiętać, że budowanie własnego biznesu to proces bardzo trudny, długotrwały, wymagający wielu wyrzeczeń, okres wzlotów i upadków zarówno dla samego przedsiębiorcy, jak i firmy.

 

Innowacyjne rozwiązania

Startup musi bazować na innowacji oraz być niezależny. Musi także rozwiązywać problem lub identyfikować ważną potrzebę. Następnie oferować rozwiązanie istniejącego problemu poprzez dostarczenie nowego produktu lub usługi czy też nowego sposobu działania. Dzięki właściwej diagnozie oraz odpowiedniej ofercie startup kreuje nowy rynek docelowy, co oznacza, że klienci otrzymują zupełnie nową, a przede wszystkim atrakcyjną ofertę.

 

Przykładami firm, które zaczęły swoje istnienie jako startup i osiągnęły ogólnopolski oraz międzynarodowy sukces są:

  • Facebook – to startup, który przeznaczony był początkowo dla uczniów oraz studentów i został pomyślany jako platforma do komunikacji. Jego twórcą jest oczywiście znany teraz powszechnie Mark Zuckerberg. Obecnie Facebook skupia ponad 2 miliardy ludzi na świecie, w tym około 14 milionów Polaków.
  • DocPlanner – serwis do umawiania wizyt lekarskich przez internet założony przez Mariusza Gralewskiego. Platforma odpowiedzialna jest w Polsce za witrynę znanylekarz.pl. Według właścicieli to największa na świecie strona tego rodzaju, którą każdego miesiąca odwiedza 30 milionów użytkowników. Działa już w ponad 10 krajach.
  • Brainly – założony w Krakowie startup to platforma do odrabiania lekcji, która pozwala użytkownikom na zadawanie pytań lub prośbę o pomoc w odrabianiu lekcji. Możliwe, że jest to największy na świecie tego typu serwis i tak rozpoznawalna marka. W Polsce korzysta z niej ponad 7 milionów użytkowników.

 

Powyższe przykłady świetnie wskazują, że by założyć startup potrzebny jest nowatorski, nieszablonowy pomysł, który przyniesie jego odbiorcom nowe, ciekawe rozwiązanie lub produkt. Każdy startup będzie firmą, ale nie każda firma będzie startupem. To chyba najważniejsze, o czym trzeba pamiętać, zastanawiając się nad takim przedsięwzięciem.

 

Autor: Aldona Hoja-Kozera – Doradca Zawodowy, Anna Niedźwiecka – Pośrednik Pracy, Renata Nowakowska – Pośrednik Pracy


Widok zawartości stron Widok zawartości stron