Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

5 technik zarządzania czasem dla ciebie

2021-05-13

Zajęcia szkolne, zadania domowe, chodzenie na praktyki, obowiązki domowe – wszystkiego jest całkiem sporo – jak znaleźć na to wszystko czas? Przyjrzyjmy się 5 sposobom, które pomogą ci nad tym wszystkim zapanować. Możesz wdrożyć je w życie praktycznie od zaraz.

Wielkie porządki

Jak myślisz, co może mieć wspólnego czysta, uporządkowana przestrzeń wokół ciebie z lepszą organizacją swojego czasu? Otóż mając ład, nie rozpraszasz się i skupiasz na tym, co masz do zrobienia.

Weźmy na przykład biurko. Sprawdź, co aktualnie się na nim znajduje i czy te rzeczy są ci potrzebne podczas nauki. A może tylko zabierają przestrzeń oraz odwracają twoją uwagę? To samo tyczy się innych przestrzeni gdzie funkcjonujesz. Dodatkowym plusem jest to, że mając porządek, nie tracisz cennego czasu na szukanie rzeczy, której potrzebujesz.

 

Lista zadań

Dzięki liście zadań będziesz miał podgląd na to, co musisz zrobić. Unikniesz w ten sposób ryzyka, że zapomnisz o czymś ważnym. Należy być jednak konsekwentnym i na bieżąco odhaczać wszystkie zrobione zadania. Czy to będzie lista dzienna, tygodniowa czy miesięczna jest bez znaczenia, ważne, aby dla ciebie była wygodna w użytku. Aktualnie na rynku istnieje wiele darmowych aplikacji na telefon, z których możesz skorzystać, aby stworzyć swoją „check-list” i mieć ją pod ręką.

 

Sprawdż różne metody nauki w naszym tekście "Po co wiedzieć, jak się uczyć?"

 

Metoda salami

Być może czasem zastanawiasz się, jak zabrać się za bardzo duże i złożone zadania. W tym momencie wkracza metoda zwana ,,salami”. Polega ona na tym, aby wielkie zadanie podzielić na kilka mniejszych – do realizacji krok po kroku. Smakowita nazwa nawiązuje do tego, że tak jakbyś sięgał po plaster salami, a potem kolejny i kolejny – analogicznie robisz z czynnościami (przechodzisz od jednej do drugiej).

 

Uporaj się ze złodziejami czasu

Złodzieje czasu to wszystko, co zawłaszcza twój czas i nie pozwala realizować zadań tu i teraz. Jednym z największych złodziei są social media. Korzystanie z nich nie jest niczym złym, ponieważ Internet daje nam wiele możliwości. Chodzi jedynie o zachowanie umiaru. Kiedy masz  przed sobą ważne zadanie – postaraj się je wykonać od razu. Pomoże ci w tym wyciszenie powiadomień w telefonie i wyłączenie telewizora.

 

Ustal deadline, czyli ostateczny termin wykonania zadania

Zrobić listę zadań to jedno, drugie, to określić, do kiedy wykonamy dane czynności. Kiedy masz przed sobą zadanie, na które masz dużo czasu, możesz wpaść w nawyk odkładania. Wynika to ze złudzenia, że dysponujesz jeszcze całkiem sporym czasem i na pewno zdążysz. Nic bardziej mylnego. Najlepiej jest ustalić konkretną datę, do której zrealizujesz zadanie, najlepiej z kilkudniowym zapasem. Będziesz mógł wówczas jeszcze coś dodać lub poprawić w razie potrzeby. Jest to dobra metoda, aby uniknąć stresu wynikającego z robieniem czegoś na ostatni moment.

 

Autor: Ewa Białecka – specjalista ds. rozwoju zawodowego, stażysta

 

Źródła:

1. https://mariusztomaszewski.pl/blog/zarzadzanie-czasem/

2. Clayton M., Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011

3. Heppell M., Jak zaoszczędzić godzinę dziennie, Gliwice 2013


Widok zawartości stron Widok zawartości stron