Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Metoda szafy – świetny sposób na uporządkowanie nauki zdalnej

2020-10-23

We wrześniu szkoła wróciła do normalnej pracy, niestety nie mogliśmy długo się tym nacieszyć. Od 26 października 2020 wszyscy uczniowie od czwartej klasy szkoły podstawowej wzwyż muszą przejść na nauczanie zdalne. Jak w takiej sytuacji poradzić sobie z ogarnięciem lekcji? Podpowiemy!

Sposób, który chcemy wam polecić, jest świetny, jeśli chodzi o porządkowanie zadań do zrobienia. Przyda się w normalnym trybie nauki, kiedy trzeba zapanować nad różnymi pracami domowymi i projektami. Może też okazać się niezbędny, kiedy znów zaistniała konieczność nauki zdalnej!

 

Co jest potrzebne, by zastosować metodę szafy?

 

Oczywiście szafa! A także samoprzylepne karteczki. Na karteczkach będą wypisane trzy stałe etapy całej pracy, czyli:

  • pierwsza karteczka: do zrobienia,
  • druga karteczka: robię,
  • trzecia karteczka: zrobione!

Karteczki nagłówkowe należy przykleić obok siebie na szafę. Będzie to zobrazowanie wszystkich zadań szkolnych oraz ułatwienie dotarcia do wszystkich prac do wykonania, zgromadzonych od tej chwili w jednym miejscu.

 

Co dalej?

 

Twoim zadaniem jest wypisywanie na pozostałych karteczkach (mogą być innego koloru dla lepszej wizualizacji) wszystkich zadań od nauczycieli i dodawanie ich do kolumny: do zrobienia.

Każda karteczka z kolumny „do zrobienia” powinna zawierać informację, którego przedmiotu dotyczy, co należy zrobić (np. str. i nr zadania)  oraz datę, do kiedy dane zadanie ma być zrobione.

 

 

Karteczki te układamy w hierarchii ze względu na czas podany do wykonania, od najbardziej pilnych na górze, do najmniej na dole kolumny. W trakcie pracy może to ulec zmianie, karteczki mogą zamienić się pozycjami.

Do drugiej, środkowej kolumny, czyli z karteczką „robię”, przyklejaj zadania, którymi aktualnie się zajmujesz. Może być ich maksymalnie dwa, aby znowu nie wkradł się chaos. No i po skończonym zadaniu dana karteczka zostaje przeklejana do trzeciej kolumny, czyli „zrobiłem”!

Po tygodniu pracy, karteczki same pokazują, jaki wkład pracy stał się twoim udziałem. Na nowy tydzień zostawiamy tylko karteczki nagłówkowe, ewentualnie z tymi zadaniami, których czas wykonania był dłuższy niż tydzień.

 

Co daje metoda szafy?

 

„Metoda szafy”, a dokładnie jej opanowanie i stosowanie, ułatwi organizację szkolnych obowiązków - zwłaszcza w tym niełatwym do ogarnięcia czasie nauki zdalnej. Ale jest też przede wszystkim nauką umiejętności cennych także w dorosłym życiu.

Dlaczego? Ponieważ uczy organizacji własnych zadań, które muszą być wykonane w określonym czasie, a przez to w określonej kolejności. Uczy wartościowania, decyzyjności oraz samodzielności w planowaniu i realizacji celów. Daje też poczucie sprawstwa i satysfakcji.

 

Spodobała ci się karteczkowa metoda szafy? Sprawdź, jak wykorzystać kolorowe karteczki do nauki za pomocą fiszek.

 

Autor: Anita Piontek, doradca zawodowy MCIZ Bielsku-Białej

 

Źródło:

https://www.rysunkowenotatki.pl/2020/04/12/szkola-w-domu-jak-nie-zwariowac/


Widok zawartości stron Widok zawartości stron