Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Analiza potrzeb szkoleniowych na rok 2026 wśród młodzieży

Specjalistka ds. rozwoju zawodowego z Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Przemyślu przy współpracy Hufców Pracy 9-13 i 9-12 w dniach 22 i 24 września zorganizowała spotkania z młodzieżą w szkołach w Przemyślu i Jarosławiu.

Ochotnicze Hufce Pracy od lat pełnią ważną rolę w procesie aktywizacji społecznej i zawodowej młodzieży. Działania te są szczególnie istotne w kontekście zmian na rynku pracy, które wymagają od młodych ludzi coraz większej elastyczności, kompetencji cyfrowych oraz gotowości do uczenia się przez całe życie. Analiza potrzeb szkoleniowych na rok 2026 ma na celu wskazanie kierunków, które pozwolą młodzieży OHP lepiej przygotować się do wejścia na rynek pracy i odnalezienia swojego miejsca w społeczeństwie.

 

Cele analizy.

Analiza potrzeb szkoleniowych w OHP pozwala:

  • zidentyfikować umiejętności, których młodzieży brakuje w kontekście rynku pracy,
  • dopasować programy szkoleniowe do realnych wyzwań i zainteresowań uczestników,
  • wspierać rozwój osobisty i zawodowy,
  • zwiększać szanse zatrudnienia młodych ludzi po zakończeniu udziału w programach OHP.

 

Metody analizy.

Aby ustalić, jakie szkolenia są najbardziej potrzebne, w OHP stosuje się różne metody badawcze:

  • ankiety i rozmowy z uczestnikami, które pokazują ich oczekiwania i trudności,
  • opinia wychowawców i doradców zawodowych, którzy znają potencjał i ograniczenia młodzieży,
  • analiza rynku pracy, czyli badanie zapotrzebowania pracodawców na konkretne zawody i umiejętności,
  • warsztaty i grupy fokusowe, w których młodzi ludzie sami wskazują obszary, w których chcą się rozwijać.

 

Kluczowe obszary rozwoju na rok 2026 w oparciu o wyniki analiz i trendy rynkowe, dla młodzieży OHP szczególnie istotne będą szkolenia w obszarach:

  • kompetencje cyfrowe – obsługa podstawowych programów komputerowych, narzędzi biurowych i platform internetowych,
  • umiejętności zawodowe praktyczne – np. kursy spawalnicze, szycia i projektowania, fryzjerskie – Barber, kasjer czy też stylizacja w branży beauty, zgodne z lokalnym rynkiem pracy,
  • kompetencje społeczne i miękkie – komunikacja, praca w zespole, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem,
  • przedsiębiorczość i podstawy ekonomii – przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania na rynku, zakładania działalności gospodarczej,
  • bezpieczeństwo pracy i prawo pracy – świadomość praw i obowiązków pracownika.

 

Korzyści dla młodzieży.

Przeprowadzenie analizy potrzeb szkoleniowych i wdrożenie jej wyników zapewni młodzieży OHP:

  • większe szanse na zdobycie stabilnego zatrudnienia,
  • lepsze przygotowanie do dorosłego życia,
  • wzmocnienie poczucia własnej wartości poprzez zdobywanie realnych kompetencji,
  • możliwość rozwoju zgodnego z indywidualnymi zainteresowaniami i predyspozycjami.

 

Analiza potrzeb szkoleniowych na rok 2026 wśród młodzieży OHP i zewnętrznej to ważny krok w kierunku budowania przyszłości młodych ludzi. Dzięki niej programy edukacyjne i rozwojowe mogą być bardziej dostosowane do realnych oczekiwań uczestników i wymagań rynku pracy. To z kolei zwiększa szanse młodzieży na aktywizację zawodową, lepszy start w dorosłość oraz budowanie satysfakcjonującej kariery.

 

Autor artykułu i zdjęć: Joanna Majewska - specjalista ds. rozwoju zawodowego CEiPM Przemyśla

 

 


Widok zawartości stron Widok zawartości stron