Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Mysłakowice: Warsztaty z zarządzania budżetem domowym i firmowym

Młodzież z Ośrodka Szkolenia i Wychowania w Mysłakowicach, kształcąca się na kierunkach kucharz, monter i krawcowa wzięli udział w warsztatach dotyczących zarządzania budżetem domowym i firmowym.

Zajęcia na początku marca przygotował doradca zawodowy wraz z pośrednikiem pracy Młodzieżowego Centrum Kariery w Mysłakowicach. Dla 41 młodych ludzi była to ważna lekcja wprowadzająca ich w dorosłe życie prywatne, jak i zawodowe. Jakie tajemnice prowadzenia budżetu odkryli uczestnicy zajęć?

Warsztaty rozpoczęły się od wyjaśnienia czym jest budżet domowy i firmowy oraz jakie są jego części składowe. Dowiedzieli się, że przychód i dochód to nie to samo, jak się często błędnie uznaje.

- "Przychód to kwota pieniędzy, którą osoba lub firma otrzymuje jako wpływy ze swojej działalności, zatrudnienia, inwestycji czy innych źródeł" – wyjaśniała Angelika Grzywacz-Dudek, doradca zawodowy MCK Mysłakowice. - Natomiast dochód to kwota pieniędzy, którą osoba lub firma uzyskuje po odjęciu wszystkich kosztów, wydatków i podatków od swojego przychodu – dodała.

Podczas części ćwiczeniowej młodzież podzieliła koszty na stałe i zmienne, dowiedziała się jak zarządzać nimi oraz jak nie doprowadzić do spirali zadłużenia.

- "Nie brać kredytów" – słusznie wymieniał Karol. 

- "Nie kupować na raty" – dodał Łukasz z kl. II.

Kamil proponował regularne płacenie rachunków, by nie ponosić kosztów kar za zaległości, a Daniel z kl. I  proponował dokładne sprawdzanie cen podczas planowania większych wydatków.

Pośrednik pracy wymienił konsekwencje zadłużenia: - Brak wiarygodności, zdolności kredytowej czy ograniczenia finansowe, a w konsekwencji bankructwo i problemy zdrowotne, to tylko niektóre z  problemów wynikających z zadłużenia – wyjaśniała Patrycja Dziemianowicz.

Ważnym elementem zajęć było poznanie przez uczestników stawek za wynajem pokoju, kawalerki czy większego mieszkania, kosztów utrzymania i jedzenia, a także innych kosztów życia.

W przypadku budżetu firmowego młodzież dowiedziała się, że planuje się go na znacznie dłuższy czas niż w przypadku budżetu domowego. Ale nie to było największym odkryciem.

- "Nie sądziłam, że zarabiając najniższą krajową trzeba naprawdę dobrze zaplanować wydatki, żeby nam na wszystko wystarczyło" – nie kryła zaskoczenia Konstancja z I klasy.

Z krótkich filmików: „Jak zarządzać budżetem domowym” oraz „Nawyk, który zmienił moje życie na lepsze”, młodzi ludzie dowiedzieli się jak ważną rolę zarówno w budżecie domowym i firmowym odgrywają oszczędności.

Karty pracy wykonane na zakończenie, pomogły uczestnikom warsztatów w utrwaleniu i usystematyzowaniu wiedzy zdobytej podczas zajęć, a końcowa dyskusja uzmysłowiła wszystkim, że nie da się prowadzić budżetu domowego czy firmowego na tzw. oko i należy tą sferę mieć pod stałą kontrolą.

 

Autorka tekst i zdjęć: Angelika Grzywacz - Dudek - doradca zawodowy MCK Mysłakowice

 

 


Widok zawartości stron Widok zawartości stron