Wydawca treści
Kawa, koktajle i perfekcyjna obsługa - młodzi z Elbląga zdobywają nowe umiejętności
Zapach świeżo mielonej kawy, brzęk szkła barmańskiego i elegancko nakryte stoły – właśnie w takiej atmosferze w Elblągu zakończyło się szkolenie zawodowe „Kelner – Barman – Barista”.
Był to czas intensywnej nauki, zdobywania praktycznych umiejętności oraz odkrywania, jak wiele profesjonalizmu kryje się za perfekcyjnie podanym espresso, efektownym koktajlem czy nienaganną obsługą gościa.
Szkolenie przygotowało uczestników do pracy w dynamicznej branży gastronomicznej, łącząc teorię z dużą dawką praktyki. Program obejmował trzy kluczowe obszary – baristykę, barmastwo oraz obsługę kelnerską – dzięki czemu kursanci otrzymali kompleksowe przygotowanie do pracy w restauracjach, kawiarniach i lokalach usługowych.
W części baristycznej uczestnicy poznali segment kaw speciality, teorię zaparzania espresso oraz proces ekstrakcji i jego etapy. Podczas zajęć praktycznych ćwiczyli przygotowanie poprawnego espresso, a także kawy niedoparzonej i przeparzonej, ucząc się rozpoznawać oraz analizować powstałe defekty. Kursanci doskonalili spienianie mleka, poznawali techniki latte art oraz zasady higieny pracy z mlekiem i sprzętem baristycznym. Nie zabrakło również wiedzy z zakresu podstawowych czynności serwisowych ekspresu i młynka oraz prawidłowej pielęgnacji sprzętu kawowego.
Sekcja barmańska przybliżyła charakterystykę zawodu barmana, zasady etyki barmańskiej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w barze. Omówiono napoje alkoholowe i bezalkoholowe, podział drinków, przygotowywanie i serwowanie koktajli, a także dobór szkła oraz narzędzi barmańskich. Uczestnicy uczyli się technik miksowania, dekorowania napojów oraz zasad degustacji alkoholi, a zdobyta wiedza była utrwalana podczas licznych ćwiczeń praktycznych.
W części kelnerskiej kursanci poznali zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty profesjonalnej obsługi gościa. Uczyli się przygotowania sali konsumpcyjnej, doboru zastawy stołowej, prawidłowego nakrywania stołów oraz serwowania i podawania posiłków zgodnie ze standardami. Ważnym elementem szkolenia była również obsługa konsumenta w różnych językach – angielskim, niemieckim, francuskim i rosyjskim. Poruszono także zagadnienia komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz znaczenia jakości obsługi w budowaniu wizerunku firmy.
Uczestnicy szkolenia wykazali się dużym zaangażowaniem, pasją i chęcią rozwoju. Zdobyte umiejętności otwierają im drogę do pracy w restauracjach, kawiarniach oraz innych lokalach gastronomicznych.
Szkolenie „Kelner – Barman – Barista” w Elblągu było nie tylko nauką zawodu, ale również inspirującym krokiem w stronę kariery w branży gastronomicznej, w której liczą się wiedza, praktyka i profesjonalne podejście do gościa.
Autor tekstu: Iwona Szczepanik – specjalista ds. rozwoju zawodowego CEiPM OHP w Elblągu
Autor zdjęcia: Piotr Grycuk – Studio Kulinarne Zmokła Kura










Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Pasłęk: Małe gesty – wielka radość
17.12.2025





