Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Mechanik motocykli – zawód i pasja!

2019-05-14

Liczba zarejestrowanych motocykli, skuterów i motorowerów w Polsce stale rośnie, co oznacza, że zwiększa się grono ich użytkowników, którzy chcą należycie i profesjonalnie zadbać o swoje maszyny.

Napraw, serwisu oraz diagnozy powinno się dokonywać w warsztatach specjalizujących się w obsłudze motocykli.

W Polsce od 2015 roku w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego został ujęty mechanik motocyklowy. Dynamiczny rozwój tej branży usług spowodował konieczność pojawienia się wykwalifikowanych pracowników, którzy w profesjonalny sposób zajmą się obsługą motocykli i pozostałych jednośladów.

W jaki sposób można zostać mechanikiem motocyklowym?

Po pierwsze trzeba mieć w sobie zamiłowanie do motocykli! A później zdobyć odpowiednie wykształcenie, dzięki czemu rozwijanie zainteresowań przełoży się na pracę zarobkową. Oferta edukacyjna w tym zakresie wciąż się poszerza. Obecnie można ukończyć technikum, szkołę brażnową lub specjalistyczny kurs zawodowy w tym kierunku.

Kurs zawodowy trwa 1,5 roku, a warunkiem przyjęcia jest ukończenie szkoły podstawowej lub gimnazjum. Wszystkie ścieżki kształcenia kończą się egzaminem zawodowym, poświadczającym kwalifikacje do pracy. Szkoły przygotowują swoich absolwentów w zakresie:

  • obsługi, diagnostyki i przeglądu motocykli,
  • użytkowania specjalistycznych narzędzi i programów komputerowych,
  • dostosowanie motocykla do indywidualnych potrzeb i preferencji,
  • naprawy lub wymiany podzespołów,
  • obsługę motocykla przed startem w zawodach,
  • renowację i naprawę motocykli zabytkowych.

Mechanik motocyklowy, dzięki zdobytym kwalifikacjom, może znaleźć zatrudnienie
w fabrykach motocykli, warsztatach serwisowo-naprawczych, sklepach i salonach motocyklowych  lub prowadzić własna działalność gospodarczą.

Możliwości rozwoju – sportowa nisza

Wiele zakładów serwisowych i naprawczych specjalizuje się w wykonywaniu określonych czynności, np. kompleksowej obsłudze zawieszeń. Podczas rozmowy z właścicielem lokalnego warsztatu dowiedziałam się czegoś więcej na ten temat. „Mój warsztat specjalizuje się w serwisie i naprawie motocykli crossowych i enduro, czyli do jazdy off-road. Wielu amatorów, a także zawodników korzysta z oferowanych usług, a w szczególności z modyfikacji zawieszenia pod indywidualne potrzeby i preferencje. Każdy motocykl posiada ustawienia fabryczne, które nie wszystkim będą odpowiadały, gdyż różnimy się między sobą wagą, stylem jazdy i umiejętnościami. Odpowiednio dostrojone zawieszenie podnosi poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy, a zawodnikom pozwala osiągać lepsze wyniki”. 

Popyt na tego rodzaju usługi jest ogromny, gdyż sporty motorowe cieszą się nieustannie rosnącym zainteresowaniem. Organizowanych cyklicznie imprez sportowych z udziałem motocykli w kalendarzu Polskiego Związku Motorowego wciąż przybywa, tak samo jak klubów i stowarzyszeń zrzeszających motocyklowych pasjonatów.

Mój rozmówca wiedzę i praktyczne umiejętności zdobywał na kursach oraz specjalistycznych szkoleniach. Oto, co powiedział na ten temat: „Specjalizując się w obsłudze zawieszeń, należy dogłębnie zapoznać się z konkretnymi modelami danych producentów. Ja w tym celu odbyłem kilka szkoleń prowadzonych u światowych liderów branży w Holandii oraz Włoszech, a także u mistrzów tego fachu w Polsce, którzy przygotowują motocykle do startu w największych i najbardziej prestiżowych zawodach międzynarodowych. W świecie motocykli trwa nieustanny wyścig technologiczny, dlatego decydując się na pracę w tym zawodzie, trzeba na bieżąco śledzić pojawiające się rozwiązania i innowacje.”

Jeśli więc zaliczasz się do fanów jazdy na jednośladach, a dodatkowo posiadasz zdolności manualne, warto pomyśleć nad połączeniem pasji z pracą zawodową i zostać mechanikiem motocyklowym.

 

Autor: Monika Raulin, pedagog OSiW OHP w Mysłakowicach

Bibliografia:

Opracowanie zbiorowe, 1000 motocykli. historia, klasyka, technologia., Wyd. Firma Księgarska Olesiejuk, 2006

www.scigacz.pl

www. men.gov.pl


Widok zawartości stron Widok zawartości stron