Wydawca treści
Zawód: kierowca autobusu miejskiego
2021-01-25
Wielu marzy w dzieciństwie, by nim zostać. Niektórzy zostają. Bardzo wielu w drodze do swojej pracy korzysta z jego pracy. A co warto wiedzieć o jego pracy? Sprawdźcie wszystko o zawodzie kierowcy autobusu miejskiego.
Dla kogo?
Dla ludzi solidnych, punktualnych, obdarzonych refleksem, koncentracją, spostrzegawczością, podzielnością uwagi, dobrą orientacją w terenie, dobrą pamięcią, wyobraźnią przestrzenną, odpornością na monotonię, wytrzymałością na długotrwały wysiłek i umiejętnościami technicznymi.
Takich, którzy w sytuacjach nieprzewidzianych i awaryjnych wykażą się szybką reakcją, opanowaniem i logicznym myśleniem. Takich, którzy w kontakcie z innymi użytkownikami dróg i pasażerami potrafią poskromić negatywne emocje i zachować się uprzejmie, z otwartością i cierpliwością. Przede wszystkim dla cechujących się dobrym stanem zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem wzroku i układu kostno-stawowego.
Jak zostać kierowcą?
Konieczne są zaświadczenia dopuszczające do zawodu od lekarza i psychologa. Trzeba zgłosić się do ośrodka szkolenia kierowców. Należy zdobyć prawo jazdy kategorii D na kursie obejmującym 20 godz. teorii i 60 godz. praktyki dla posiadaczy kategorii B lub 40 godz. dla posiadaczy kategorii C.
Kolejnym niezbędnym dokumentem jest kwalifikacja wstępna, zdobywana na kursie trwającym 280 godz., o którą mogą starać się osoby, które ukończyły 21 lat lub przyspieszona kwalifikacja wstępna, przeznaczona dla osób, które ukończyły 23 lata, trwająca 140 godz.
Po zdaniu egzaminów trzeba złożyć wniosek do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych o wydanie Karty Kierowcy.
Zawodowi kierowcy muszą co 5 lat odbyć szkolenie w wymiarze 35 godz. i poddać się badaniom lekarskim.
Więcej niż kierowanie
Bezpieczny przewóz pasażerów to główne, ale nie jedyne zadanie kierowcy miejskiego autobusu. Musi on przestrzegać czasu pracy, trzymać się wyznaczonej trasy i jeździć według rozkładu jazdy.
Damian z Torunia opowiedział, jakie obowiązki wypełniają dzień pracy kierowcy: Mając poranne zmiany, zawsze przychodziłem na minimum 40 minut przed planowanym wyjazdem z zajezdni, odbierałem dokumenty od dyspozytora, robiłem obsługę codzienną wozu, czasami trzeba było uzupełnić jakieś płyny czy po prostu umyć autobus z zewnątrz.
Zmiany zaczynały się różnie, najwcześniejszy wyjazd jest już o 3:47, czyli w pracy byłem już około 3, pobudka chwilę po godzinie 2, większość ludzi o tej porze śpi. Zdecydowanie preferuję popołudniowe zmiany, przejmuję ją gdzieś w mieście na trasie, bądź na pętli, zależy wszystko od linii. Z reguły zaczyna się wtedy pracę między 13 a 14, minusem zmiany B jest fakt, że późno się kończy – 22, 23, a czasami nawet po 24. Po zjeździe do zajezdni, musimy zatankować autobus oraz przejechać przez kanał OC. Odstawiam wóz na stanowisko i oddaje dokumenty wraz z kartą drogową dyspozytorowi.
W autobusie na plusie
Kierowca autobusu miejskiego bez problemu znajdzie sobie pracę, gdyż reprezentuje zawód deficytowy w Polsce i zagranicą, ma również zagwarantowaną stałą pensję. Jest to zatem idealna praca dla miłośników motoryzacji i pewnej stabilizacji.
W autobusie na minusie
Niestety nie brakuje minusów, o których mówią sami kierowcy. O wielu z nich napisano w Internecie. Zmienna temperatura, hałas, drgania, spaliny, jazda w korkach, zmienne oświetlenie i konieczność długiego przebywania poza domem to najbardziej uciążliwe czynniki w tym zawodzie. Monotonia rutynowych czynności wymaga jednocześnie skupienia uwagi na warunkach drogowych.
Z zawodem tym wiążą się takie zagrożenia, jak choroby kręgosłupa, spowodowane długim trwaniem w pozycji siedzącej, przeziębienia wywołane zmienną temperaturą, zagrożenie życia i zdrowia związane z wypadkami drogowymi. Powodem do zdenerwowania mogą być zarówno inni kierowcy, pasażerowie jak i presja czasu. Minusem tej pracy jest także konieczność pracy w weekendy i święta narodowe.
Zielone światło
Plusy są jednak ważniejsze. Dwa z nich zasługują na szczególną uwagę. Warto pamiętać, że kierowcy autobusów służą mieszkańcom miast, konkretnym ludziom, a także Ziemi, jako że komunikacja miejska jest ekologicznym sposobem transportu.
Autor: Bartłomiej Fabisiak – asystent EURES w MWK OHP
Źródła:
https://transinfo.pl/infobus/za-kierownica-autobusu-10-mzk-torun-_more_112177/
https://www.dziennikprawny.pl/pl/a/jak-zostac-kierowca-autobusu-sprawdzamy-ile-zarabia-kierowca-autobusu
https://www.infor.pl/prawo/powiat/prawo-jazdy/760646,Jak-zostac-kierowca-autobusu-w-2018-r.html
https://transinfo.pl/infobus/za-kierownica-autobusu-17-turystyka-czy-liniowka-_more_113519/
https://pikio.pl/ile-zarabia-kierowca-autobusu-210219
https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/kierowca-autobusu-czy-to-dobra-praca_pr-1925.html
https://www.praca.pl/poradniki/lista-stanowisk/motoryzacja/kierowca_pr-515.html
https://www.zawodowe.com/kategorie/obsluga_pojazdow_i_maszyn/kierowca_autobusu/opis_i_zarobki/
https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/infodoradca/-/InfoDoradcaPlus/zawod/833101?p_p_state=pop_up&_occupationPlusportlet_WAR_nnkportlet_id=347&_occupationPlusportlet_WAR_nnkportlet_level=P&_occupationPlusportlet_WAR_nnkportlet_descriptionName=about&_occupationPlusportlet_WAR_nnkportlet_viewMode=printDescription&_occupationPlusportlet_WAR_nnkportlet_description=identificationData
https://www.wup.pl/images/uploads/IV.DLA_BEZROBOTNEGO/a.CLIPKZ_poradnictwo_zawodowe/V.do_pobrania/2.ulotki_do_zawodow/kierowca_autobusu.pdf
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Jak rozpoznać fałszywe oferty pracy?
17.12.2024
-
Eurodesk w OHP – twoje okno na świat
08.10.2024