Wydawca treści
Influencer. Nowy zawód?
2022-03-22
Zarabianie przy pomocy mediów społecznościowych to coraz bardziej powszechny trend. Czy to zajęcie dla każdego? Co warto wiedzieć i jak zacząć? Sprawdź w naszym tekście.
Kim jest influencer i gdzie można go „spotkać”?
Tik Tok, Instagram, Facebook i YouTube to królestwo twórców internetowych. Encyklopedia PWN definiuje influencera jako osobę, która zdobyła popularność w Internecie i korzysta ze swojej sławy, wpływając na swoich odbiorców i ich światopogląd. Widzowie ci nazywani są followersami, a internetowa aktywność influencerów często jest powiązana z reklamą.
Influencerzy tworzą wokół siebie społeczność, wzbudzają zaufanie i zaciekawiają swoim życiem. Firmy chętnie decydują się na współpracę z taką osoby, ponieważ oprócz reklamy danego produktu, promują też całą działalność marki, ocieplając jej wizerunek.
Jak uważa Grzegorz Majchrzak, marketing internetowy w głównej mierze opiera się na autentyczności twórcy, który skraca dystans społeczny między sobą a swoimi odbiorcami, ukazując, że jest do nich podobny. Dzięki temu followersi chętniej kupią reklamowany produkt lub skorzystają z reklamowanego miejsca.
Czy to już zawód?
Zawód to zajęcie wykonywane w celach zarobkowych. Oczywiście trzeba mieć odpowiednie umiejętności, aby to, co lubimy, było też sposobem na życie. Kompetencje takie można zdobyć poprzez praktykę lub dzięki odpowiedniemu wykształceniu. W tym kontekście influencer to nie do końca zawód, ale na pewno działalność, na której można zarobić. Umowy, na podstawie których twórca internetowy świadczy swoje usługi, to zazwyczaj umowa zlecenie lub o dzieło.
Od czego zacząć?
Chciałbyś/chciałabyś spróbować swoich sił w zarabianiu w Internecie? Budowanie swojej marki nie wymaga dużych nakładów finansowych. Na początkek wystarczy smartfon z dostępem do Internetu. A także kreatywność i pomysł na siebie, by stworzyć swój kontent, czyli treść, którą będziesz prezentować odbiorcom. Następnie wybierz serwis społecznościowy, w którym zaczniesz swoją działalność. Załóż konto i zacznij tworzyć.
Pamiętaj, że ludzie cenią autentyczność i naturalność, a także wartościowe, dobrze przemyślane treści, które mogą im się przydać. Dlatego pewność siebie i dobry pomysł to podstawa. Odbiorcy szybko odrzucą twórców, którzy chcą wybić się tylko „dla kasy”.
Nie nastawiaj się od razu na duże zyski
Pamiętaj, im więcej widzów będziesz mieć, tym twoje zasięgi będą większe, a co za tym idzie – twój kanał/konto będzie mieć więcej wyświetleń. W przyszłości może się to przełożyć na korzyści materialne, ale również na twoją atrakcyjność pod względem reklamowania produktów czy usług. Cena jednego zdjęcia czy filmiku jest bardzo indywidualna i zależna właśnie od ilości widzów danego twórcy. Istnieją również współprace barterowe – za polecany produkt influencerzy dostają dany produkt lub usługę.
Nie wszystko jest tak idealne...
Pamiętaj, że tworząc w sieci, nie jesteś anonimowy. Musisz liczyć się z blaskami i cieniami swojej rozpoznawalności, a jednym z mniej przyjemnych cieni jest oczywiście hejt. Warto starannie dobierać publikowane zdjęcia czy słowa, ponieważ w Internecie nic nie ginie i to, co zamieścisz dziś, za kilka lat również będzie możliwe do odtworzenia.
W kontekście zarabiania w mediach społecznościowych warto wiedzieć, że treści sponsorowane muszą być odpowiednio oznaczone, aby uniknąć kryptoreklamy. Internauta musi być poinformowany, iż to, co publikujesz o danym produkcie/usłudze, nie jest tylko twoją obiektywną opinią, ale również kampanią reklamową.
Co najważniejsze, działalności w sieci nie warto rozpoczynać tylko i wyłącznie dla zarobków. Zazwyczaj jest tak, że twórca internetowy działa aktywnie po prostu dla idei. Bywa, że przez długi czas jedynym wynagrodzeniem jest własna satysfakcja. Rozpoznawalność i propozycje współpracy przychodzą później – i to pod warunkiem, że przekazywane treści są wartościowe, a sam twórca autentyczny.
Wielu twórców nie chce podejmować współprac, jeśli produkty czy usługi nie są spójne z ich poglądami i postawą życiową. I dobrze – dzięki temu mamy gwarancję autentyczności. Nie sztuka zgadzać się na byle jakie współprace tylko dla zysku i tracić przy tym zaufanie obserwatorów.
Autor: Katarzyna Chomicka, specjalista ds. rozwoju zawodowego - stażysta, CEiPM w Białymstoku
Źródła:
https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/influencer;6368873.html (data dostępu 07.02.2022 r.)
https://flstrefa.pl/influencer.html (data dostępu 07.02.2022 r.)
https://geex.x-kom.pl/lifestyle/influencer-zawod-przyszlosci/ (data dostępu 14.02.2022 r.)
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Zawod-influencer-Popularnosc-i-reklamy-na-umowie-zleceniu-8234319.html (data dostępu 14.02.2022 r.)
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Eurodesk w OHP – twoje okno na świat
08.10.2024
-
Częsta zmiana pracy – za i przeciw
03.10.2024
-
Czy warto hobby przekuć w zawód?
24.09.2024