Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Jak dbać o atmosferę w miejscu pracy? Poradnik dla młodzieży

2024-11-14

Statystycznie każdy pracujący Polak spędza w pracy minimum 40 godzin tygodniowo. Nie bez przyczyny mówi się, że praca to nasz drugi dom. A jak wiemy, dobrze, żeby w domu panowała… dobra atmosfera.

Na atmosferę w miejscu pracy wpływamy my sami. To jak się czujemy w miejscu pracy, oddziałuje na nasze zaangażowanie oraz satysfakcję. Pozytywna atmosfera panująca pomiędzy pracownikami ma również znaczący wpływ na kondycję firmy – wysoka motywacja czy ograniczenie rotacji pracowników. Z tekstu dowiesz się, jak zadbać o dobrą atmosferę w miejscu pracy, aby praca stała się przyjemnością, a nie obowiązkiem.

 

Komunikacja jest kluczem

Słaba komunikacja w pracy, a zwłaszcza jej brak prowadzi do wielu nieporozumień. Staraj się jasno i zrozumiale przekazywać swoje myśli. Jeśli czegoś nie wiesz – nie bój się pytać.

Unikaj plotek. Rozmawianie za plecami innych może prowadzić do konfliktu. Staraj się nie szerzyć negatywnych komunikatów o innych. Jeżeli masz z kimś „problem”, to warto porozmawiać z nim w cztery oczy.

Rozwiązuj konflikty. Pamiętaj, że przyczyn konfliktów jest wiele. Są one naturalnym zjawiskiem również w zespole. Ważne jest, aby szybko i skuteczne je rozwiązywać.

 

Umiejętność pracy w zespole

Umiejętność pracy w zespole stanowi kluczowe znaczenie w tworzeniu dobrej atmosfery w pracy. Prowadzi ona do uzyskania m.in. lepszych efektów w pracy, a nawet do sukcesu.

 

W grupie tkwi siła

Bądź uprzejmy i życzliwy dla innych. Pamiętaj o dobrych manierach. Zwroty tj. „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” powinny być na porządku dziennym. Pomagaj, dziel się wiedzą, kiedy tylko możesz.

Utrzymuj pozytywną energię, bo pozytywne nastawienie do pracy jest zaraźliwe. Choć nie zawsze jest to możliwe, postaraj się, aby być w dobrym nastroju.

Bądź otwarty na innych. Pracując w zespole, nie unikniesz kontaktów ze współpracownikami. Staraj się interesować i angażować w życie zespołu. Dzięki temu pokażesz, że warto z tobą współpracować.

Bądź odpowiedzialny i nie unikaj odpowiedzialności za powierzone obowiązki. Warto pokazać, że można na ciebie liczyć.

Bądź sobą, ponieważ udawanie kogoś, kim się nie jest, nie sprzyja zdrowym relacjom. Pokaż swoje pozytywne cechy.

Bądź asertywny. Wyrażaj swoje zdanie, pomoże to ochronić twoje granice. Kulturalnie powiedz „nie”, kiedy ktoś przekracza twoje granice.

Świętuj sukcesy małe i duże. Ciesz się z sukcesów zespołu, zarówno tych małych, jak i dużych. Zainicjuj wspólną kawę, wypad integracyjny czy powiedz kilka miłych słów. Nawet najmniejsze gesty sprzyjają budowaniu zdrowej atmosfery w miejscu pracy.

Szanuj różnorodność. Pracując w zespole, natrafiamy na różne osobowości, pokolenia, sposoby myślenia, czy style pracy. Szanuj to, że każdy z zespołu jest inny. Praca w takim zespole może być rozwijająca.

 

Bądź otwarty na rozwój

Bądź otwarty na feedback, czyli informację zwrotną. Nie bój się o niego zapytać i bądź na niego otwarty. Informacja zwrotna dotyczy twojej pracy, a nie twojej osoby. Nie jest to krytyka.

Ucz się od innych, czerpiąc z ich doświadczenia i wiedzy. Nie bój się pytać. Bądź otwarty na nowe pomysły.

 

Dbaj o swoje miejsce pracy

Zadbaj o porządek. Dobrze jest wiedzieć, gdzie dana rzecz się znajduje. Wprowadź swój system, żeby nie tracić czasu na szukanie. Zadbaj również o porządek we wspólnej przestrzeni i zostawiaj po sobie czystość.

Ergonomia w miejscu pracy ma znaczenie. Zadbaj o wygodę, dzięki temu będzie ci się lepiej i wydajniej pracowało.

 

Zadbaj o balans pomiędzy pracą a życiem prywatnym

Work-life balance. Obecnie dużo słyszy się o znalezieniu równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Praca jest ważna, ale trzeba umieć wyznaczyć swoje granice. Szanuj swój czas wolny. Znajdź swój balans. Przyniesie ci to wiele korzyści.

Rozwijaj swoje pasje. Warto oddać się swojemu hobby.

Zaplanuj czas na relaks. Rób to, co lubisz robić. Pozwoli to na oderwanie się od myślenia o pracy, a zarazem korzystnie wpłynie na zdrowie psychiczne oraz fizyczne.

Szanuj swój czas. Zaangażowanie w pracę jest bardzo ważne, czasami trzeba zostać dłużej w pracy, żeby dokończyć zaległości. Pamiętaj jednak, że długie przesiadywanie w pracy sprzyja pracoholizmowi.

 

Powyższe zasady wprowadzone w życie pozwolą ci nie tylko cieszyć się pracą, ale także budować pozytywne relacje z innymi. Pamiętaj, że pozytywna atmosfera w pracy nie zależy tylko od innych, ale także od ciebie.

Pozytywna atmosfera w miejscu pracy się opłaca!

 

Autor: Aneta Falbierska – pośrednik pracy – Młodzieżowe Centrum Kariery w Żarach


Widok zawartości stron Widok zawartości stron