Wydawca treści
Kompetencje przyszłości – zobacz, co warto wiedzieć
2021-09-07
Wiedza, kwalifikacje, umiejętności, doświadczenie. Pojęcia te mają odrębne znaczenia, ale wszystkie są związane z jednym słowem: KOMPETENCJE. Czym więc są kompetencje? Które z nich będą przydatne w przyszłości? Jak i gdzie je zdobyć?
Odpowiedzi właśnie na te pytania znajdziecie w naszym tekście.
Według definicji, kompetencje są połączeniem trzech atrybutów: wiedzy, umiejętności i postawy. Wyróżniają one daną osobę łatwością sprawnej i skutecznej realizacji zadań.
Wyróżniamy dwie główne grupy kompetencji:
1. Kompetencje twarde, czyli kwalifikacje zawodowe – są zdobywane podczas szkoleń, kursów, nauki szkolnej, studiów. Stanowią konkretne umiejętności specjalistyczne potwierdzone zaświadczeniami, dyplomami, świadectwami, certyfikatami.
2. Kompetencje społeczne, zwane miękkimi – koncentrują się na zachowaniu człowieka, przyjmowanych przez niego postawach, sposobie bycia. Dotyczą przede wszystkim zarządzania własną osobą, motywacji do wykonywania określonych czynności oraz posiadania umiejętności interpersonalnych.
I jeszcze jedno pojęcie: kompetencje kluczowe, czyli takie, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego. Połączenie wiedzy, umiejętności i odpowiednich postaw ma za zadanie usprawniać włączanie się w życie społeczne, aktywne obywatelstwo i możliwość znalezienia pracy.
Które z kompetencji są obecnie najbardziej poszukiwane na rynku pracy?
Można to zauważyć, przeglądając aktualne oferty pracy. Warto też sięgnąć po prognozy dotyczące wymagań przewidywanych w późniejszej przyszłości. Jedna z takich prognoz została przedstawiona w raporcie Adecco „Kompetencje przyszłości – czwarta rewolucja przemysłowa w Europie Wschodniej”.
Według wymienionego raportu, poszukiwanymi w przyszłości kompetencjami twardymi będą:
- zarzadzanie strategiczne w IT,
- inżynieria mechaniczna,
- obsługa wózka widłowego,
- marketing i reklama,
- inżynieria lotnicza,
- pozycjonowanie w wyszukiwarkach,\
- cyberbezpieczeństwo,
- analityka danych,
- analiza finansowa.
Przyszłościowe kompetencje miękkie to:
- kreatywność,
- przywództwo i zarządzanie kryzysowe,
- wytrwałość i odporność,
- elastyczne rozwiązywanie problemów,
- wzajemne zrozumienie kulturowe,
- przedsiębiorczość,
- umiejętność analizowania danych,
- zręczność i szybkie uczenie się.
Łącząc wskazania dotyczące poszukiwanych kwalifikacji zawodowych i umiejętności społecznych, wymienia się też przyszłościowe kompetencje kluczowe, do których należą:
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- porozumiewanie się w językach obcych,
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo- techniczne,
- kompetencje informatyczne,
- umiejętność uczenia się,
- kompetencje społeczne i obywatelskie,
- inicjatywa i przedsiębiorczość,
- świadomość i ekspresja kulturalna.
Chcąc w przyszłości zdobyć dobrą pracę, warto już w trakcie planowania kariery kierować się swoimi zainteresowaniami i predyspozycjami, ale także uwzględnić potrzeby pracodawców w zakresie cenionych kompetencji.
Należy też pamiętać o tym, aby zadbać nie tylko o zdobycie dobrych, poszukiwanych na rynku pracy kwalifikacji i umiejętności zawodowych, ale również o rozwijanie kompetencji miękkich.
Dobrym sposobem na zdobycie i doskonalenie przydatnych kompetencji jest aktywny udział w różnych zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, np. warsztatach, szkoleniach, kursach, projektach edukacyjnych. Ciekawą formą nabywania dodatkowych umiejętności i rozwijania zainteresowań może być też zaangażowanie się w działalność sportową, artystyczną czy charytatywną.
Nabyte i doskonalone kompetencje na pewno pomogą w osiągnieciu w przyszłości sukcesów w życiu zawodowym i osobistym.
Autor: Małgorzata Neczyperowicz – doradca zawodowy, Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Białymstoku
Źródło:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompetencja
https://majalose.pl/kompetencje-przyszlosci/
http://www.outsourcingportal.eu/pl/raport-adecco-polacy-potrafia-nie-to-czego-oczekuje-rynek-pracy
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Jak rozpoznać fałszywe oferty pracy?
17.12.2024
-
Eurodesk w OHP – twoje okno na świat
08.10.2024