Wydawca treści
Kompetencje przyszłości, które warto rozwijać u nastolatków
2024-06-25
Postęp technologiczny i zmieniający się charakter pracy mają wpływ na to, jakie kompetencje są i będą poszukiwane na rynku pracy. Część obecnych miejsc pracy może zostać zlikwidowana, a w ich miejsce pojawią się zupełnie inne. Światowe Forum Ekonomiczne prognozuje, że na znaczeniu zyskiwać będą kompetencje miękkie, które są trudniejsze do zautomatyzowania.
Kompetencje przyszłości wskazane w Raporcie Światowego Forum Ekonomicznego Future of Jobs 2023[1]:
- kreatywne myślenie,
- odporność, elastyczność, zwinność,
- samoświadomość i motywacja,
- ciekawość i uczenie się przez całe życie,
- niezawodność i dbanie o szczegóły,
- umiejętności technologiczne,
- empatia i aktywne słuchanie.
Rozwój kompetencji to proces, który wymaga czasu, zaangażowania i praktyki. Poniżej znajdziesz wskazówki, jak można rozwijać poszczególne kompetencje u nastolatków (i u siebie).
Kreatywne myślenie
To proces generowania nowych, oryginalnych i wartościowych pomysłów. Polega na odchodzeniu od standardowych schematów myślowych i wykorzystywaniu wyobraźni, aby znaleźć innowacyjne rozwiązania problemów lub stworzyć coś całkiem nowego.
Kreatywne myślenie rozwijać można poprzez:
- ćwiczenia twórcze: wykonywanie zadań, które rozwijają wyobraźnię, np. pisanie, rysowanie, rozwiązywanie problemów w nieszablonowy sposób;
- nauka nowych umiejętności: kursy, nowe hobby;
- brainstorming, czyli burza mózgów organizowana zarówno indywidualnie, jak i grupowo;
- szukanie inspiracji: czytanie książek, oglądanie filmów, słuchanie podcastów, wystąpień TEDx, uczestnictwo w warsztatach i konferencjach.
Odporność, elastyczność, zwinność
Kompetencje takie jak odporność, elastyczność i zwinność są kluczowymi cechami w kontekście zarządzania, pracy zespołowej i rozwoju osobistego.
Odporność, elastyczność i zwinność mogą być rozwijane poprzez:
- ćwiczenia fizyczne: regularna aktywność fizyczna pomaga w radzeniu sobie ze stresem;
- mindfulness i regularne praktykowanie technik relaksacyjnych;
- celowe wprowadzanie małych zmian w codziennych rutynach, żeby lepiej adaptować się do zmian;
- angażowanie się w sytuacje wymagające szybkiego podejmowania decyzji.
Samoświadomość i motywacja
Samoświadomość to zdolność do rozumienia własnych emocji, myśli, motywacji oraz wpływu, jaki mają na nasze zachowanie. Motywacja to wewnętrzna siła napędowa, która skłania nas do działania, osiągania celów i realizowania swoich aspiracji.
Samoświadomość i motywacja mogą być rozwijane poprzez:
- prowadzenie dziennika, w którym zapisuje się myśli, cele, osiągnięcia;
- ustalanie krótko- i długoterminowych celów oraz monitorowanie postępów;
- korzystanie np. z pomocy mentora lub coacha.
Ciekawość i uczenie się przez całe życie
Ciekawość to naturalna skłonność do poszukiwania wiedzy, zadawania pytań i eksplorowania nowych tematów i doświadczeń. Natomiast lifelong learning to ciągły rozwój, poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności przez całe życie. Obie umiejętności uzupełniają się wzajemnie.
Kompetencje te rozwijać można poprzez:
- eksperymentowanie, czyli próbowanie nowych rzeczy i naukę na błędach;
- codzienne czytanie książek, artykułów, blogów na różnorodne tematy;
- uczestniczenie w różnych kursach i szkoleniach;
- spotykanie się z osobami z różnych branż i dziedzin, np. na konferencjach.
Niezawodność i dbanie o szczegóły
Niezawodność to zdolność do konsekwentnego wykonywania powierzonych zadań na czas i zgodnie z ustalonymi standardami. Niezawodne osoby są postrzegane jako godne zaufania, ponieważ można na nie liczyć w każdej sytuacji. Osoby, które cechuje dbanie o szczegóły są dokładne i precyzyjne w swoim działaniu.
Rozwijanie tych umiejętności jest możliwe poprzez:
- dobrą organizację czasu;
- systematyczność, wprowadzanie rutyn;
- sprawdzanie swojej pracy, dbanie o szczegóły;
- naukę skutecznego delegowania zadań.
Umiejętności technologiczne
Umiejętności technologiczne to zestaw kompetencji, które pozwalają na efektywne korzystanie z technologii. Obejmują one zarówno podstawową znajomość technologii, jak i bardziej zaawansowane umiejętności specyficzne dla określonych dziedzin. Do umiejętności tych zaliczamy m.in. umiejętności komputerowe, obsługę oprogramowania biurowego, znajomość baz danych, umiejętność programowania i kodowania, znajomość technologii mobilnych.
Umiejętności technologiczne dobrze jest rozwijać poprzez:
- udział w kursach, np. komputerowych;
- regularne korzystanie z nowych narzędzi i programów;
- śledzenie najnowszych trendów technologicznych.
Empatia i aktywne słuchanie
Aktywne słuchanie to umiejętność skupienia pełnej uwagi na rozmówcy, zrozumienia jego przekazu oraz odpowiedniego reagowania na niego. Empatia to umiejętność rozumienia i współodczuwania uczuć, myśli oraz stanów emocjonalnych innych ludzi. Jest kluczowym elementem skutecznej komunikacji i budowania relacji międzyludzkich.
Empatię i aktywne słuchanie warto rozwijać dzięki:
- ćwiczeniu słuchania bez przerywania, zadawaniu pytań, parafrazowaniu;
- próbom zrozumienia perspektywy innych ludzi;
- udziale w szkoleniach i warsztatach z komunikacji interpersonalnej;
- czytaniu książek i artykułów na temat inteligencji emocjonalnej.
Rozwijanie kompetencji przyszłości jest kluczowe dla osobistego rozwoju, adaptacji do zmieniającego się świata oraz osiągania sukcesów zawodowych. Warto wspomagać ich rozwój u nastolatków, ponieważ jest to inwestycja w przyszłość, która przynosi korzyści zarówno na poziomie indywidualnym, jak i społecznym.
Autor: Agnieszka Banasik
Źródła:
[1] https://www.umcs.pl/pl/badania-i-raporty,13192,raport-swiatowego-forum-ekonomicznego-future-of-jobs-2023,137066.chtm
http://www.umiejetnosci2030.pl
Szkoła w czasach AI. Jak przygotować dzieci na wyzwania jutra, Jowita Michalska, MT Biznes 2024