Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Polsko-litewska wymiana młodzieży „Natura – to lubię!”

W polsko-litewskiej wymianie młodzieży uczestniczyło w sumie 50 osób – 40 uczestników i 10 opiekunów z Polski i Litwy. W projekcie zaplanowano dwie mobilności, które zostały zrealizowane na Litwie i w Polsce.

Działania:

Litwa

Działania pierwszej mobilności zrealizowano na Litwie w terminie 23-29.10.2023. Pierwszy dzień wymiany młodzież spędziła na zajęciach komunikacyjno-integracyjnych podczas gry terenowej w Kłajpedzie. Drugiego dnia odbyły się warsztaty ekologiczne podczas spaceru ścieżką przyrodniczą Aukštuumala pośród największych na Litwie torfowisk oraz na stacji przyrodniczej Ventes Ragas.

Podczas obserwacji natury kontynuowali budowanie relacji w grupie, prowadzili zabawy integracyjne i animacje językowe ze szczególnym uwzględnieniem aspektu ochrony środowiska naturalnego. W trzecim dniu wymiany uczestnicy odwiedzili miejscowości Kretynga i Połąga szukając informacji na temat warunków życia miejscowej ludności, poznając ich kulturę i zwyczaje. Młodzież z Litwy mogła poznać swój region na nowo z punktu widzenia gościa.

Podczas gry terenowej w Kretyndze młodzież poznała tło historyczne i kulturowe łączące nasze narody. W Połądze poznali region pod kątem naturalnych walorów. Na zakończenie dnia młodzież szukała odpowiedzi na pytanie "Czy uwarunkowanie terenu ma wpływ na codzienne życie?".

Podczas warsztatów zastanawiali się nad różnicami klimatycznymi, warunkami bytowymi oraz ukształtowaniem terenu naszych regionów.

W kolejnym dniu młodzież uczestniczyła w ekologicznych warsztatach terenowych w Parku Narodowym Mierzei Kurońskiej mających na celu przybliżenie ekosystemu morskiego, obserwację z bliska morskiej fauny i flory, poznanie krajobrazu bałtyckiej pustyni i historii z nią związanej. Odwiedzili Górę Czarownic, Rezerwat Przyrody Nagle, gdzie na wydmie Parnidis przyglądali się kolonii kormoranów i czapli siwych. Na plaży zbierali bursztyny. Następnie udali się na najwyższą wydmę poznając z bliska różnicę między żywymi a martwymi wydmami. Na koniec dnia podsumowali wiedzę nt. poznanych elementów ekosystemu morskiego oraz uczestniczyli w warsztatach nt. nawyków żywieniowych w kontekście środowiska naturalnego.

Piąty dzień uczestnicy spędzili w Kłajpedzie, gdzie młodzież z Polski odwiedziła na zajęciach praktycznej nauki zawodu przyjaciół z Litwy. W ten sposób miała możliwość poznania specyfiki regionu z punktu widzenia lokalnego rynku pracy. Następnie udali się do Muzeum Morskiego i Delfinarium. Największe wrażenie na wszystkich zrobił pokaz umiejętności i inteligencji delfinów i fok. Dzięki tej wyprawie młodzież z Litwy mogła polubić swój region na nowo.

W szóstym dniu ze względu na niekorzystne warunki pogodowe zmodyfikowano harmonogram działań. Zaplanowana wizyta w Ogrodzie Japońskim okazała się niemożliwa do realizacji ze względu na podtopienie drogi dojazdowej. Kontynuowano więc zwiedzanie Kłajpedy, a przede wszystkim jej starówki i pobliskich plaż. Uczestnicy udali się do Morskich Wrót Bałtyku. Następnie wyruszyli na Żmudź w celu degustacji regionalnych potraw. Po uroczystym obiedzie młodzież przystąpiła do quizu i debaty na temat działań w celu ochrony środowiska naturalnego. Partner z Litwy zapewnił opiekę przewodnika-tłumacza mówiącego w językach polskim i litewskim podczas całej mobilności, co było bardzo pomocne. Uczestnicy projektu mogli również poznać smaki Litwy podczas posiłków w regionalnych restauracjach. Było pysznie.

Polska

Działania drugiej mobilności zrealizowano w Polsce w terminie 20-26.05.2024 r. Pierwszy dzień wymiany młodzież spędziła na zajęciach integracyjnych podczas gry terenowej w Szczawnicy poznając leczniczą moc wód mineralnych. Po obiedzie uczestnicy z Litwy odwiedzili warsztaty zawodowe naszego Centrum poznając specyfikę regionu z punktu widzenia lokalnego rynku pracy. Podczas warsztatów kulinarnych młodzież dyskutowała na temat nawyków żywieniowych w kontekście środowiska naturalnego.

Drugi dzień upłynął na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie: Czy uwarunkowanie terenu ma wpływ na codzienne życie? W tym celu młodzież odwiedziła Muzeum Pienińskie w Szczawnicy poznając dziedzictwo kulturowe regionu oraz Wąwóz Homole i bacówkę na Bukowinkach gdzie zapoznano się ze specyfiką pracy Górala.

Dzień trzeci uczestnicy spędzili w Zakopanem poznając typowo górski krajobraz, architekturę i kulturę regionu, dzięki czemu młodzież z Polski mogła polubić swój region na nowo. W czwartym dniu młodzież poznawała warunki bytowe regionu odwiedzając Miasteczko Galicyjskie oraz Pieniński Park Narodowy. Spływ Przełomem Dunajca pozwolił na obserwację terenu z perspektywy rzeki.

Piąty dzień młodzież spędziła w górach zdobywając szczyt Trzy Korony i poznając region pod kątem naturalnych walorów.

W szóstym dniu młodzież odwiedziła Elektrownię Wodną i Zamek w Niedzicy. Wieczorem uczestniczyli w warsztatach kulinarno-ekologicznych: kuchnia słowiańska, rękodzieło i łucznictwo – było pysznie i wesoło.

Na koniec obu mobilności oficjalnie wręczono Certyfikaty - Youthpass.

Działania przeprowadzono z wykorzystaniem aktywnych metod uczenia się pozaformalnego. Wykorzystano takie działania jak: zajęcia integracyjno-komunikacyjne, warsztaty tematyczne, gry terenowe, debaty.

Rezulaty

Głównym rezultatem projektu jest podniesienie poziomu świadomości międzykulturowej wśród uczestników wymiany i ich rówieśników. Realizacja projektu pobudziła inicjatywę mobilności młodych ludzi, promującą dialog międzykulturowy, różnorodność i wspólne wartości, takie jak wolność, tolerancja i szacunek dla odmienności. Młodzież rozwinęła twórcze myślenie, poczucie inicjatywy i poczucie sprawczości. Aktywne uczestnictwo w zajęciach i namacalne „dotykanie” świata przyrody i innych kultur pozwoliło wzmocnić postawę empatii i troski o drugiego człowieka i świat. Młodzi ludzie docenili i zrozumieli narodowe tożsamości kulturowe, które wpisują się w tożsamość europejską.

Dzięki realizacji projektu uczestnicy podnieśli swoje kluczowe kompetencje psychospołeczne w zakresie komunikacji, kreatywności, dynamiki i umiejętności rozwiązywania problemów. Projekt przyczynił się do poszerzenia kompetencji w zakresie znajomości języków obcych, podniesienia umiejętności pracy w zespole, współpracy i wzajemnego zrozumienia.

Zaplanowane działania wzmocniły krytyczne myślenie oraz zwiększyły świadomość podejmowanych wyborów i ich wpływu na przyszłość. Poprzez kontakt z inną kulturą zwiększali świadomość zasad postępowania i ogólnie przyjętych norm obowiązujących w różnych społeczeństwach i środowiskach. Wzmocnione zostały umiejętności związane z angażowaniem się w zrównoważony rozwój społeczeństwa i ochronę środowiska naturalnego. Projekt umożliwił porównanie położonego w górach Pienińskiego Parku Narodowego z Parkiem Narodowym Mierzei Kurońskiej otoczonym morzem i piaskiem. Młodzi ludzie poszukiwali naturalnych warunków prozdrowotnych, aby zwiększyć świadomość wpływu otoczenia na zdrowie. Poszerzyli wiedzę na temat różnic klimatycznych i sprawdzili gdzie lepiej jest żyć: w górach czy nad morzem? Uczestnicy zrozumieli, że każdy region jest pełen uroków i naturalnego piękna i dobrze jest w nim żyć. Najważniejsze jednak jest to, aby dbać o środowisko i nie dopuścić do jego zniszczenia oraz kultywować tradycje regionalne ponieważ są unikatowe.

 

 

Autor tekstu: Katarzyna Mirek - specjalista ds. realizacji programów europejskich

Autor zdjęcia: Katarzyna Mirek, Renata Słowik, Katarzyna Hryc

 

 


Widok zawartości stron Widok zawartości stron