Wydawca treści
Kompetencje i umiejętności przyszłości, które warto rozwijać
2023-04-20
Zmieniający się rynek pracy wymusza dostosowywanie się i rozwijanie swoich kompetencji i umiejętności. Na czym warto się skupić, chcąc zadbać o swoją karierę zawodową? Sprawdź w naszym tekście.
Kompetencje a umiejętności
Na początku warto zaznaczyć, czym różnią się kompetencje od umiejętności. Kompetencje to coś, co można rozwijać. Natomiast umiejętności to coś, czego można się nauczyć.
Bardzo istotne są kompetencje kluczowe, których wszyscy potrzebujemy do samorealizacji, zatrudnienia, a także aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym.
Top 5 kompetencji przyszłości
Według raportu „Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046” Infuture Institute można wyróżnić top 5 kompetencji przyszłości. Są to:
- współpraca w zespole,
- analiza danych,
- kompetencje cyfrowe i techniczne,
- rozwiązywanie złożonych problemów,
- kreatywność.
4K, czyli miękkie kompetencje przyszłości
Kompetencje miękkie określają to, jak się zachowujemy, integrujemy, organizujemy pracę. Miękkie kompetencje przyszłości to:
- kreatywność, czyli tworzenia, analiza i ocena rozwiązań, ale także otwartość na inne pomysły;
- kooperacja, czyli pomaganie innym, formułowanie konstruktywnej informacji zwrotnej;
- komunikacja, czyli aktywne słuchanie, budowanie relacji z ludźmi, wypowiadanie się;
- krytycyzm, czyli odróżnianie faktów od opinii, rozpoznawanie i nazywanie emocji, myślenie o konsekwencjach.
Umiejętności i wiedza jutra
Według raportu „Future of skills. Employment in 2030” warto zdobywać konkretne umiejętności i wiedzę.
Umiejętności, które warto zdobywać to m.in.:
- aktywne słuchanie,
- myślenie krytyczne,
- negocjowanie,
- zarządzanie czasem,
- zarządzanie finansami,
- dedukowanie,
- uczenie siebie oraz innych,
- programowanie,
- kompleksowe rozwiązywanie problemów.
Wiedza, którą warto rozwijać:
- psychologia i socjologia,
- języki obce,
- logika,
- nauki ścisłe,
- administracja i zarządzanie,
- medycyna,
- nauki ścisłe,
- komunikacja medialna,
- produkcja żywności,
- sprzedaż i marketing.
Raport z badań empirycznych w zakresie kompetencji i zawodów przyszłości Obserwatorium Kompetencji Przyszłości Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości zwraca uwagę na trzy grupy kompetencji. Są to:
- kompetencje techniczne i cyfrowe (sprawne posługiwanie się, a także zarządzenie informacją/wiedzą),
- kompetencje kognitywne (przedsiębiorcy oczekują od pracowników nieszablonowego myślenia),
- kompetencje społeczne (umiejętność uczenia się przez całe życie).
Jak rozwijać umiejętności i kompetencje przyszłości?
Oto kilka wskazówek:
- Zdobywanie umiejętności przyszłości wymaga poświęcenia czasu i wysiłku. Bądź systematyczny w swoich działaniach i poświęcaj codziennie czas na naukę.
- Bierz udział w kursach, szkoleniach, warsztatach.
- Pracuj nad swoimi słabościami.
- Ucz się od innych, którzy mają już te umiejętności. Możesz to zrobić poprzez spotkanie z mentorami lub po prostu czerpanie wiedzy z ich doświadczenia.
- Korzystaj ze wsparcia: Znajdź odpowiednią pomoc i wsparcie, abyś mógł osiągnąć swoje cele.
Pamiętaj, że rozwijanie kompetencji przyszłości umożliwia nie tylko dostosowanie się do zmieniającego się otoczenia, ale również zwiększenie naszej konkurencyjności na rynku pracy.
Autor: Agnieszka Banasik
Źródła:
http://umiejetnosci2030.pl/#umiejetnosci-przyszlosci
https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-edukacji/
https://www.gov.pl/web/ai/raport-z-badan-empirycznych-w-zakresie-kompetencji-i-zawodow-przyszlosci
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Eurodesk w OHP – twoje okno na świat
08.10.2024
-
Częsta zmiana pracy – za i przeciw
03.10.2024