Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Pojutrze zapowiedziana klasówka z historii. Adam jest przerażony, nie wie od czego zacząć powtórkę materiału. Nerwowo wertuje książkę, sprawdzając, ile treści musi przyswoić. Poszczególne daty i postacie zapisane w zeszycie łączą się chaotycznie z różnymi wydarzeniami historycznymi…

Sprawdzian z języka angielskiego. Julia spokojnie przegląda materiał do powtórki. Ma swój sposób na zapamiętywanie i powtarzanie słówek. Uczy się ich spontanicznie w drodze do szkoły, sprzątając pokój czy wychodząc z psem na spacer.

Która sytuacja jest ci bliższa? Niejednokrotnie przygotowywałeś się do kartkówki, testu czy sprawdzianu. Czy poznałeś swój sposób nauki? Aby dostosować najlepszą metodę uczenia się, zwróć uwagę jakim typem osobowości jesteś.

Wzrokowiec

Zapamiętuje obrazy, kolory, kształty, tekst na poszczególnej stronie. Jeśli nie widzi tekstu, obrazu, trudno jest mu zapamiętać pozyskaną wiedzę. Metoda nauki: podkreślanie, zaznaczanie tekstu, tworzenie map myśli, tabelek, wykresów i rysunków. Materiały pomocnicze: fiszki, kolorowe karteczki samoprzylepne, zakreślacze, itp.

Słuchowiec

Zdobywa wiedzę za pomocą zmysłu słuchu. Lepiej przyswaja nowe wiadomości, gdy druga osoba opowie mu streszczenie lektury czy filmu.  Słuchanie listeningu podczas lekcji języka obcego nie sprawia mu żadnej trudności. Metoda nauki: słuchanie i głośne powtarzanie. Często uczymy się, gdy czytamy na głos i nagrywamy siebie, potem odtwarzamy i szybciej zapamiętujemy materiał. Materiały pomocnicze: audiobooki, odtwarzacze MP3, dyktafony.

Dotykowiec

Istotny jest w nauce dotyk i emocje. Metoda nauki: często podczas przyswajania nowej wiedzy trzymamy w dłoni długopis, bazgrzemy po kartce. Także czytając książkę wczuwamy się w  daną postać, potrafimy określić jakie uczucia i emocje towarzyszą danemu bohaterowi. Materiały pomocnicze: zakładka do książki, długopis, spinacz „do zabawy” podczas nauki.

Kinestyk

Uczy się, będąc jednocześnie w ruchu.  Metoda nauki: spacer po pokoju, wykonywanie różnych czynności, np. sprzątanie, gestykulacja, a także przyswajanie nowej wiedzy poprzez własne doświadczenia. Materiały pomocnicze: własne ciało.

Jeśli jesteś ciekawy jaki styl uczenia się jest dla ciebie wskazany – rozwiąż test:
http://www.pearson.pl/nextmove/Test-na-style-uczenia-sie

Propozycja dla ciebie – jak łatwo i szybko zapamiętać słówka z języka obcego

Fiszki. Na małych kolorowych karteczkach zapisujemy z jednej strony słówko w języku obcym, a na odwrocie po polsku. Możemy np. na niebieskich karteczkach wypisywać przymiotniki. Inna wersja: grupujemy słówka na poszczególne kategorie tematyczne i np. na czerwonych karteczkach zapisujemy słownictwo związane ze sportem, itp.

Naklejki. Na karteczkach samoprzylepnych piszemy słówka i naklejamy na różne przedmioty, na drzwi, monitor, lodówkę itp. Zerkamy czasami mimo woli na słówka i zapamiętujemy.

Mapa słówek. Wybieramy słowa tematycznie i rozpisujemy w formie mapy myśli. Słowo kluczowe np. rok, potem poszczególne pory roku, miesiące, święta, itp.

Historyjki. Dla każdego słówka dopasowujemy obrazek, wyobrażamy sobie jak rzecz, przedmiot wygląda, jaki może być w dotyku, jaką ma wielkość, kształt, kolor i już pamiętamy!

Autor: Izabela Gołuch-Micorek, Młodzieżowe Centrum Kariery OHP w Jeleśni

Bibliografia:
„Victor Gimnazjalista”, Wydawca AGA PRESS Sp. z o. o, wydanie 18 (320) 30 VIII 2012, s. 32
„Victor Gimnazjalista”, Wydawca AGA PRESS Sp. z o. o, wydanie  21 (323) 11 X 2012, s. 38.
http://biblioteczka-samorozwoju.pl/kat/nlp/wzrokowiec-sluchowiec-czy-kinestetyk/
http://www.pearson.pl/nextmove/Test-na-style-uczenia-sie


Widok zawartości stron Widok zawartości stron