Asset Publisher Asset Publisher

Back

Komórkowy savoir-vivre

Co zrobić, jeśli jesteśmy na ważnym spotkaniu, czekamy na telefon i nagle poczujemy wibracje w torebce, kieszeni? Przepraszamy zebranych, odchodzimy na taką odległość, by nie było nas słychać i dopiero wówczas odbieramy telefon, oddzwaniamy...

Niektórzy właściciele telefonów komórkowych zapominają o zachowaniach grzecznościowych i korzystają z nich wszędzie. Nie biorą pod uwagę innych osób i okoliczności, w których się znajdują. Gdzie i kiedy należy wyłączyć telefon komórkowy? W jakich sytuacjach nie powinno się go obierać?

Obecnie każdy młody człowiek posiada telefon komórkowy - niestety, nie każdy potrafi korzystać z niego w prawidłowy sposób. Statystyki podają, że już dwa lata temu liczba tych urządzeń przekroczyła liczbę mieszkańców naszego kraju. Trudno sobie wyobrazić życie bez komórki, jest ona naszym „niezbędnikiem" w komunikacji. Nie wszystkie jednak sposoby ich użytkowania telefonu są dozwolone. Obowiązują pewne zasady posługiwania się jednym z najpopularniejszych wynalazków XX wieku.

Posługując się smartfonem:

Pomyśl o innych - rozmawiając przez telefon nie podnoś głosu, nie krzycz, nie używaj wulgaryzmów, zastanów się - co mówisz! Wyobraź sobie, że jesteś w sytuacji osób, które Cię otaczają, na przykład w autobusie, w sklepie lub w pracy.

Wycisz dźwięk – są miejsca i sytuacje, gdzie należy obowiązkowo go wyłączyć. Należą do nich teatry, sale koncertowe, kina, kościoły, samolot oraz wszystkie miejsca odpowiednio oznaczone. Ze smartfona nie korzystamy podczas rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą, w trakcie ważnych spotkań. Telefon odzywający się w niewłaściwym miejscu może spowodować, że poczujesz się zawstydzony – w końcu to na Ciebie wszyscy będą spoglądać.

Nie lekceważ znajomych przebywających w Twoim towarzystwie - niezręcznie jest prowadzić rozmowy na tematy osobiste, intymne, wymieniać nazwiska czy też podawać informacje, które osoba postronna mogłaby wykorzystać.

Zwracaj uwagę, aby nie mówić o rzeczach niedyskretnych, uważaj również na to, jakim językiem się posługujesz – stosowanie wulgaryzmów jest niestosowne. Nie wszyscy mają ochotę wysłuchiwać naszych problemów, zwierzeń czy opowiastek.

Przejawem kulturalnego zachowania jest fakt ściszania głosu w trakcie rozmowy, nie każdemu Twoja rozmowa odpowiada.

Komunikując się za pomocą sms pamiętaj, że nie do każdego można go wysłać. Jeżeli chcesz skomunikować się z babcią, szefem, wykładowcą preferowana jest klasyczna rozmowa telefoniczna. Pamiętaj, że suchy komunikat nigdy nie zastąpi żywego słowa.

Niedopuszczalne jest odpisywanie na smsy czy zabawa telefonem w trakcie zajęć lekcyjnych, spotkań, narad. Szczególnie irytujące jest uporczywe „pikanie", nawet bardzo ciche, sygnalizujące pojawienie się nowej wiadomości.

Gdy dzwonisz do kogoś powinieneś zawsze się przedstawić i spytać „czy może Pani/Pan rozmawiać?".

Jeżeli rozmowa zostanie przerwana, dzwoni ten kto ją inicjował.

Jednym słowem – korzystając z telefonu komórkowego zastanów się, czy komuś nie przeszkadzasz albo nie sprawiasz przykrości, to przecież jest takie łatwe.

Pamiętaj również o tym, że jedną z form kontaktu z pracodawcą jest rozmowa przez telefon. Komórka, to wygodny i szybki sposób umawiania się z pracodawcą na spotkanie. Dzięki niej możesz sprawdzić szybko ogłoszenie o wolnych miejscach pracy, spytać o plany zatrudnieniowe w przyszłości, umówić na rozmowę, zareklamować samego siebie. Istotne jest, żebyś w trakcie  konwersacji:

  • przedstawił się i poinformował w jakiej sprawie dzwonisz,
  • zareklamował samego siebie,
  • postarał umówić na spotkanie, spytał czy możesz przesłać ofertę,
  • zakończył rozmowę uprzejmie,
  • podziękował za poświęcony czas.

Teraz, gdy już poznałeś zasady etykiety podczas rozmowy nie musisz obawiać się, że popełnisz gafę korzystając z telefonu komórkowego, kontaktując z bliskimi czy pracodawcami.  Z pewnością będziesz świadomy, które zachowanie może zostać odebrane jako faux pas i na pewno poradzisz sobie w trudnych sytuacjach. Powodzenia!

Autor: Ewa Olszówka, specjalista ds. rozwoju zawodowego Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Słupsku

Źródło:

1. Sawicka E., Podręcznik dobrych manier, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2008.

2. Bonneau E., Wielka księga dobrych manier, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014.

3. Liwosz E, Pankiewicz K., Staroń A., Kostecka A., Klub Pracy Program Szkolenia, MGPiPS, Warszawa 2003.