Публикатор Публикатор

Назад

Jak zerwać z odkładaniem wszystkiego na później?

Zaraz się za to zabiorę! Jeszcze tylko zajrzę na fejsa, uczeszę włosy, posprzątam w pokoju, a może jeszcze wyjdę z psem. Czy któraś z tych sytuacji jest ci bliska?

Ile razy zdarzyło ci się odłożyć ważne zadanie na później? Już miałeś zamiar zabierać się za pracę, a tu nagle przypominasz sobie, że tydzień temu miałeś wyrzucić śmieci – „Hmm…, chyba zrobię to dzisiaj”. W ciągu całego dnia wykonujesz milion innych zadań, tylko nie to właściwe. W końcu przychodzi termin oddania pracy, a ty nie masz jej zrobionej. Dopada cię przygnębienie i zarazem frustracja. Jednak z drugiej strony myślisz sobie: „Co ma być to będzie... I tak już nie zdążę tego zrobić”. To nie lenistwo, brak motywacji ani problemy z koncentracją. To prokrastynacja!

Prokrastynacja to przypadłość polegająca na bezustannym przekładaniu wszystkiego (zadań, prac lub czynność) na później. Osoba, która jest określana mianem prokrastynatora jest człowiekiem, który stale odczuwa problemy z zabraniem się do wykonania zadania, w związku z czym cały czas odkłada jego wykonanie na inny termin. Po pewnym czasie taka osoba ma już tyle zaległości, że zaczyna się czuć przytłoczona, sfrustrowana, a jej poziom stresu sięga najwyższej skali.

Czy przedstawione sytuacje wyglądają znajomo? Czas najwyższy zerwać ze starym nawykiem odkładania wszystkich spraw „na jutro"! Jeżeli często odczuwasz, ze jakieś zadanie cię przerasta, brakuje ci motywacji lub czujesz się przytłoczony ilością zadań na twojej głowie, koniecznie przeczytaj wskazówki, które pomogą ci pozbyć się nawyku odkładnia wszystkiego na później!

1. Plan działania

Zanim zabierzesz się za realizację zadania, spróbuj je rozplanować. Każde przedsięwzięcie potrzebuje dobrego planu. Zacznij od podzielania swojej pracy na mniejsze fragmenty. Ustal sobie, że np. ostatniego dnia tygodnia, czyli w niedziele, twoim głównym zadaniem będzie ułożenie planu pracy na przyszły tydzień. Następnie wypisz nazwy poszczególnych dni tygodnia i przydziel zadania. Zakończ planowanie na sobocie. Dzięki temu wykonasz wszystkie prace, a niedzielę będziesz miał całą wolną. I zadania skończone!

Wskazówka 1! Dzięki rozbiciu zadania na części wyda ci się ono łatwiejsze i mniej wymagające.

Wskazówka 2! Rozpisując swój plan pracy, układaj zadania zaczynając od najłatwiejszych, co pozwoli ci na szybkie wykonanie i natychmiastową satysfakcję z wykonanych działań. Są to takie zadania jak np.: umycie naczyń, wyniesienie śmieci, wyjście z psem, odwieszenie ubrań do szafy.

Wskazówka 3! Podczas planowanie używaj kolorowych pisaków. Pozwoli ci to na kategoryzację ważności zadań. Np. kolorem czerwonym wypisuj swoje priorytetowe cele, czyli te, które wymagają szybkiej realizacji.

2. Przerwa a „rozpraszacze"

Kiedy zaczniesz realizację swoich zaplanowanych działań, postaraj się unikać wszelkiego rodzaju przedmiotów, które mogą cię rozproszyć lub wybić z rytmu. Najgorsza jest taka sytuacja, w której jesteś już pochłonięty pracą i nagle słyszysz dźwięk przychodzącej wiadomości. To już jest koniec. Nie możesz się skupić na zadaniu, bo cały czas myślisz o tym, „kto do mnie napisał"?

Wskazówka 1! Postaraj się schować telefon, wyłączyć komputer i usunąć wszystkie czynniki, które mogą wpłynąć na twoją koncentrację. Nic cię nie wybije z rytmu pracy.

Wskazówka 2! Rób sobie przerwy w trakcie pracy. Ustal sobie, że co pół godziny robisz sobie pięć minut przerwy. Będziesz mógł sprawdzić telefon i uwolnić swoją głowę od myśli o nim.

3. Help me!

Nie bój się prosić o pomoc przy wykonywaniu zadania! Nikt nie jest wszechwiedzący. Może się tak zdarzyć, że zadnie, które sprawia ci dużo trudności nie będzie problematyczne dla twoich znajomych, rodziców lub nauczycieli. Mogą pokazać ci rozwiązanie lub pokierować na odpowiedni tok myślenia.

Co zrobić, gdy zaczyna ci brakować motywacji do działania?

Każda czynność, która jest nam narzucana, wydaje się nudna i nieprzyjemna. Prace, które nie wiążą się z naszymi zainteresowaniami są męczące i wymagają od nas dużo energii. Co zrobić, aby nie stracić motywacji do ukończenia zadania?

1. Pomyśl o tym, co się stanie, kiedy nie dokończysz pracy. Jak ta sytuacja wpłynie na poziom twojego stresu oraz przyszłe cele?

2. Zastanów się, czy nie będzie lepiej zakończyć tego zadania przed czasem? Wyobraź sobie, że właśnie zakończyłeś pracę i masz już czas wolny. Nikt nic od ciebie nie chce, nie musisz się zastanawiać „co będzie jak tego nie zrobię". Spokój i relaks. Tak, mam to już za sobą.

3. Pamiętaj o tym, że twój sukces zależy w dużej mierze od twojego nastawienia. Wmów sobie, że koniecznie musisz skończyć to zadanie, a sprawy zaczną wyglądać zupełnie inaczej.

4. Ustal jakąś nagrodę dla samego siebie. Jeżeli postanowisz, że po wykonaniu prac domowych będziesz mógł zjeść (schowaną wcześniej) czekoladę, to wykonasz swoje zadania szybciej i z większą motywacją.

Pamiętaj! Wskazane w artykule wskazówki na pozbycie się złego nawyku odkładania wszystkiego na później są tylko garstką propozycji, które możesz wykorzystać. Jest wiele innych pomocnych rad, które możesz stworzyć nawet sam lub we współpracy ze swoimi znajomymi. Wszystko zależy tylko i wyłącznie od ciebie! To ty kierujesz swoim życiem i wszelkimi jego zmianami. Pamiętaj tylko, żeby nie odłożyć „na jutro" pracy nad swoim JA.

Autor: Marta Chłopik, spec. ds. rynku pracy, asystent EURES, Lubuska WK OHP

Źródła:
http://andrzejtucholski.pl/2014/12-prostych-sposobow-na-prokrastynacje/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Prokrastynacja
https://fiszkoteka.pl/artykul/24-prokrastynacja-jak-ja-pokonac

 


Отображение сетевого контента Отображение сетевого контента