Публикатор Публикатор

Назад

Jak zregenerować siły podczas krótkiej "majówki"?

Kilka dni wolnego to wymarzony moment, by zwolnić tempo i zebrać siły do kolejnych wyzwań.

Pierwsze dni maja to idealny czas na podładowanie naszych wewnętrznych baterii, aby wrócić do pracy bądź nauki w pełni zmobilizowanym i gotowym do działania. Odpoczynek to bowiem nie tylko jeden z elementów higienicznego trybu życia, ale przede wszystkim naturalna potrzeba każdego żywego organizmu. Życie ludzkie musi składać się z czasu aktywności zawodowej, społecznej, towarzyskiej, ale też z prawdziwego relaksu. Odpoczynek to regeneracja fizyczna i psychiczna, które w pełni łączą się z sobą nawzajem. Odpoczynek jest momentem na przyjemność, ale także chwilą na nabranie sił, ochoty do działania i dalszej pracy. Co ważne odpoczywać też trzeba potrafić. Niezależnie od tego czy planujemy wyjazd, czy pozostanie w domu i najzwyklejsze leniuchowanie - warto zaplanować parę chwil na relaks dla ciała i duszy.

Niestety, nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny dla człowieka jest moment odpoczynku. Zbyt często urlop to czas na załatwianie zaległych spraw. Jednak warto kilka wolnych chwil spędzić w innym miejscu niż to, które zwykle kojarzy nam się z codziennością i jej problemami. Skuteczność odpoczynku zależy od chęci podjęcia chwilowego życia inaczej niż w pozostałe dni roku. Warto wtedy doświadczyć pewnych zmian, poznać coś nowego, kogoś nowego – warto wybić się z rutyny codzienności.

Istotnym składnikiem owocnego odpoczynku jest właśnie to, by robić rzeczy, na które ma się ochotę i które sprawiają nam frajdę. Należy zwrócić uwagę, że odpoczynek jest ściśle związany z potrzebami konkretnego organizmu, dlatego nie warto ulegać sugestiom innych, jeżeli wszyscy wokół nas chcą aktywnie wypoczywać, a my wolimy trochę poleniuchować. Gdy idealnym relaksem dla nas jest właśnie taka forma odpoczynku to zróbmy tak, jak podpowiada nam to nasz organizm. W końcu sposób odpoczywania płynie z wnętrza – generuje go zarówno umysł, jak i ciało. Nie oznacza to jednak rezygnacji z eksperymentowania. Warto podjąć się nowych form spędzania czasu wolnego, ponieważ czasem przeżycie czegoś nowego wybija z rutyny i pozwala spojrzeć na stare sprawy w nowy sposób. Pamiętajmy tylko o tym, że wybrana forma relaksu może nie dać nam tego, czego szukamy, czyli nowej siły, witalności i chęci do działania.

Jeżeli zaczynamy planować wolne dni, nie wolno nam przesadzać z ambicjami w planowaniu rzeczy, które chcemy czy powinniśmy zrobić. Zbyt wygórowane plany mogą zniweczyć nasz odpoczynek podczas urlopu. Często nie jesteśmy w stanie zrobić wszystkiego, a wówczas w naszym życiu pojawia się frustracja. Większość z nas doświadczyła na pewno poczucia, że nie załatwiliśmy wszystkiego, nie spotkaliśmy się ze wszystkimi, nie byliśmy wszędzie, itd. Powoduje ono, że wracamy z wolnego czując do siebie pretensje albo złość. Nie tak to miało wyglądać! Gdzie zatem znaleźć możliwość regeneracji, której szukamy?

Może warto znaleźć chwilę tylko dla siebie, by pobyć tylko ze sobą. Wyłączyć telefon, komputer, radio i telewizor. Zaparzyć ulubioną herbatę, włączyć nastrojową muzykę i sięgnąć po ukochaną książkę. Skupić się na sobie i przez chwilę rozkoszować się samotnością, a upragniony relaks dla zabieganej codziennością osoby przyjdzie sam. Jednak czasem droga do odprężenia wiedzie przez... ciężką pracę. Dlatego niektórym to właśnie wysiłek fizyczny pomoże uspokoić skołatane nerwy. Warto wybrać się na przejażdżkę rowerową, popływać na basenie lub po prostu pospacerować. W końcu, na męczące myśli pomoże nam… jeszcze bardziej męczące zajęcie. Idealnym rozwiązaniem jest również kilkudniowy wyjazd. Jeśli jednak nie mamy możliwości zorganizowania dłuższego wypadu, to równie dobrym pomysłem będzie spędzenie choćby jednego dnia z dala od domu. Wybierzmy się do podmiejskiego parku krajobrazowego, ogrodu botanicznego lub nad okoliczne jezioro. Cały dzień spędzony na świeżym powietrzu i z dala od domu pomoże nam zdystansować się do codziennych problemów i zregenerować siły.

Najważniejszym elementem udanego relaksu jest przede wszystkim to, aby „pożyć inaczej". Z punktu widzenia nauki o odpoczywaniu, człowiek relaksuje się w sposób, który jest zgodny z jego charakterem, temperamentem oraz potrzebą danej chwili. Czasem potrzeba dwóch dni na spływie kajakowym, a czasem trzech tygodni spokoju i luzu, którego nam brakuje na co dzień.

Autor: Beata Siewniak


Отображение сетевого контента Отображение сетевого контента