Wydawca treści
Kompetencje i branże przyszłości
2020-02-27
Jaki będzie idealny pracownik przyszłości? Jakie wymagania będą stawiali przed nim przyszli pracodawcy? W jakich branżach będzie pracował?
Zmiany na rynku pracy są coraz bardziej widoczne i coraz bardziej dynamiczne. Choć trudno przewidzieć, jak będzie on wyglądał za 20 lat, to na pewno można stwierdzić, że będzie inny niż ten dzisiejszy.
OECD prognozuje, że 65% dzieci obecnie rozpoczynających edukację, będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. [1].
Czynnikami wpływającymi na nadchodzące zmiany rynku pracy są głównie: postępująca informatyzacja, automatyzacja i robotyzacja. Można zatem przypuszczać, iż najbardziej pożądanymi umiejętnościami na rynku pracy będą te, których nie da się zautomatyzować, a więc te odróżniające pracę człowieka od pracy sztucznej inteligencji.
Dlatego obszary, w których człowieka będzie trudno zastąpić systemem informatycznym czy robotem, nazwane zostały kompetencjami przyszłości. Zalicza się do nich:
- kompetencje społeczne: inteligencja emocjonalna, przedsiębiorczość, przywództwo
i współpraca z innymi, - kompetencje poznawcze: krytyczne myślenie, elastyczność poznawcza, kreatywność, rozwiązywanie złożonych problemów,
- kompetencje techniczne: cyfrowe i inżynierskie, tj.: programowanie, analiza danych, wiedza z zakresu cyberbezpieczeństwa itp.
Pracownik przyszłości będzie musiał przewidywać trendy zmian i szybko adaptować się do nich. Ważna będzie wówczas gotowość do ciągłego poszerzania swoich kompetencji
i zdobywania nowej wiedzy oraz umiejętność pracy w globalnym i wielokulturowym otoczeniu.
Jakie będą branże przyszłości?
Z prognozy ekspertów Międzynarodowego Zespołu do Prognozowana Popytu na Pracę działającego przy Rządowym Centrum Studiów Strategicznych, najwięcej miejsc pracy powstanie w takich dziedzinach jak:
- IT: informatyka, telekomunikacja,
- nowoczesne operacje finansowe,
- ochrona zdrowia,
- biotechnologia i bioinżynieria,
- ochrona środowiska,
- eksploatacja morza i dna morskiego,
- kultura popularna i przemysł rozrywkowy,
- edukacja (szkolenia, e-learning, coaching).
Katalog branż przyszłości jest ciągle otwarty, ponieważ coraz trudniej przewidzieć przyszłe realia. Ciężko znaleźć zawód, który zapewni nam pracę od szkoły do emerytury. Rynek pracy będzie wymuszał ciągłe dokształcanie się w obrębie zawodu, a nawet całkowitą zmianę wykonywanej profesji.
Jedno co jest pewne w przyszłości, to ZMIANA, dlatego przygotuj się na nią!
Autor: Monika Kozakiewicz – doradca zawodowy MCK w Sandomierzu
Źródła:
1 https://ceo.com.pl/65-dzieci-rozpoczynajacych-dzis-edukacje-bedzie-pracowac-zawodach-ktore-jeszcze-istnieja-40462
https://www.startup.pfr.pl/pl/aktualnosci/raport-kompetencje-przyszlosci/
http://www.oecd.org/development/
http://www.mgip.gov.pl/
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Trendy na rynku pracy w 2025 roku
05.02.2025
-
Branża IT – jakie zawody są przyszłościowe?
31.01.2025
-
Szkolenia - czy warto w nie inwestować?
14.01.2025