Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Pokolenie Z rezygnuje z kariery na rzecz „soft life”. Czy ambicja wyszła z mody?

2025-06-16

Cicha generacja, „Baby Boomers”, pokolenie X, „millenialsi”, a zaraz po nich pokolenie Z, czyli osoby urodzone w latach 1995-2012. To młodzi ludzie cechujący się unikatowym podejściem do życia, pracy, sukcesu. Przyjrzyjmy się ich wartościom w kontekście rynku pracy.

Czym charakteryzuje się pokolenie Z?

„Zetki” od początku swojego istnienia na Ziemi dorastały w erze cyfrowej, co wpłynęło na ich późniejsze niezwykle silne przywiązanie do technologii i Internetu. Osoby z pokolenia „Z” posiadają ogromną wiedzę cyfrową, a media i serwisy społecznościowe są ich główną formą kontaktu ze światem, pomimo potrzeby przebywania w grupie.

 

Do charakterystycznych cech pokolenia „Z” możemy zaliczyć:

  • wysoką świadomość ekologiczną,
  • dążenie do równowagi pomiędzy życiem zawodowym a osobistym,
  • preferowanie pracy zdalnej i elastyczności w zatrudnieniu,
  • specyficzne podejście do kwestii ambicji i kariery, które różni się od wartości poprzedzających je pokoleń.

 

Pokolenie Z a „soft life”

Komfort, spokój, minimalizowanie stresu to atrybuty przynależące do stylu życia „Soft life”. Dla osób żyjących w zgodzie z tą filozofią najważniejsze są relacje, zdrowie psychiczne i fizyczne, a także dążenie do życiowej harmonii, a nie do sukcesu zawodowego za wszelką cenę.

 

Zwolennicy tego stylu życia unikają poświęcania się całkowicie pracy, nie obchodzi ich presja społeczeństwa polegająca na nastawianiu się na odnoszenie sukcesów zawodowych. Stawiają na dbanie o siebie i czerpanie radości ze zwykłych, prostych rzeczy.

 

To właśnie ten styl życia wybierają często osoby z pokolenia Z, ponieważ jest on im najbliższy i związany z wartościami, które wyznają. W dzisiejszych czasach, w których popularna jest praca zdalna, a wpływ mediów społecznościowych ma ogromne znaczenie w sferze równowagi życiowej, „Zetki” zwyczajnie preferują mniej stresujący tryb życia.

 

Dbanie o siebie zamiast gonienia za sukcesem

Pokolenie Z ma tendencję do kwestionowania tradycyjnych norm społecznych, według których najważniejsze były ambicja i sukces. Dziś to gonienie za sukcesem może kojarzyć się z wypaleniem zawodowym i ciągłym stresem. Pokolenie Z ma wyjątkową świadomość korzyści płynących z filozofii „soft life”.

 

„Zetki” zaczynają dostrzegać jak ważne jest dbanie o swoje zdrowie psychiczne, rozwijanie pasji i utrzymywanie bliskich relacji z rodziną i przyjaciółmi, choć w głównej mierze są to kontakty w świecie cyfrowych technologii. Wcześniejsze pokolenia często utożsamiały sukces z długimi godzinami pracy i pełnym poświęceniem. Dzisiejsi młodzi ludzie są bardziej świadomi kosztów emocjonalnych, jakie wiążą się z nadmiernym zaangażowaniem w karierę. Pokolenie Z coraz częściej wybiera wolność finansową i psychologiczną niż tradycyjny sukces zawodowy.

 

Autentyczność i satysfakcja życiowa

Dlaczego pokolenie Z odrzuca tradycyjną ścieżkę kariery i pracoholizm na rzecz „Soft life”? W odpowiedzi na pytanie nasuwa się jedna myśl: „Zetki” chcą być autentyczne. Widzą, że sukces i ambicja nie idą w parze z satysfakcją życiową.

Współcześnie w mediach społecznościowych świat ukazywany jest w sposób zakrzywiony, małe sukcesy są wyolbrzymione do rangi ogromnych triumfów, a porażki bywają „zamiatane pod dywan”. Osoby z pokolenia „Z” stawiają na rzeczywistość i pokazywanie świata takim, jakim jest. Według „Zetek” życie bez nadmiernego stresu przy jednoczesnym zaspokajaniu własnych potrzeb i pragnień, wydaje się być bardziej wartościowe niż pogoń za tradycyjnym sukcesem zawodowym.

Jaka jest więc definicja ambicji według Pokolenia Z w porównaniu do wcześniejszych pokoleń? Wcześniejsze pokolenia poświęcały się całkowicie pracy, zaś młodsi szukają sposobów łączenie pracy z życiem prywatnym, preferując mniejsze, ale bardziej satysfakcjonujące osiągnięcia. Dla osób z pokolenia Z ambicja nie jest tylko chęcią osiągnięcia awansu czy innego sukcesu zawodowego, ale przede wszystkim jest dążeniem do spełnienia osobistego.

 

Trend przyszłości?

W kontekście kolejnych pokoleń nasuwa się pytanie, czy trend „soft life” utrzyma się w przyszłości? Być może. Zmieniające się wartości społeczne, rosnąca świadomość na temat zdrowia psychicznego i fizycznego, a także technologiczne zmiany w sposobie pracy sprawiają, że „soft life” jest coraz bardziej atrakcyjne. Obecnie na rynku pracy będzie dominować pokolenie Z, które ze względu na dbanie o dobrostan i wyznawane wartości nie porzuci „soft life”, ale zacznie je rozwijać. Być może dzięki temu społeczeństwo jeszcze bardziej upewni się w tym, że nie sukcesy zawodowe dają szczęście, ale życie w zgodzie z samym sobą.

 

Jedno jest pewne: w ostatnich latach wśród osób z pokolenia Z można zaobserwować trend polegający na coraz śmielszym rezygnowaniu z tradycyjnej ścieżki kariery na rzecz osiągnięcia balansu pomiędzy życiem zawodowym, a życiem prywatnym, co z pewnością pozytywnie przekłada się na spełnienie życiowe.

 

Autor: Sara Truszkowska, pośrednik pracy z CEiPM w Łomży

 

Źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pokolenie_Z

https://ciekawecv.pl/blog/pokolenie-z/

https://sukces.rp.pl/spoleczenstwo/art42322771-pokolenie-z-przegrywa-ze-stresem-w-pracy-mlodzi-wola-wygodne-rozwiazanie
 


Widok zawartości stron Widok zawartości stron