Wydawca treści
Nietypowe formy rekrutacji – jak firmy zaskakują pracowników?
2025-03-20
O sposobie rekrutacji decyduje zazwyczaj tryb pracy. Nietypowe formy rekrutowania pracowników stają się coraz bardziej popularne. Dzięki nim pracodawcy mogą lepiej poznać umiejętności kandydatów. W tekście kilka przykładów takich form.
Rekrutacja przez gry (grywalizacja)
Coraz więcej firm wykorzystuje różnego rodzaju gry w procesie rekrutacyjnym. Przykładem jest komputerowa gra symulacyjna, w której kandydaci muszą rozwiązywać problemy logiczne, zarządzać wirtualnymi projektami lub podejmować decyzje strategiczne. Tego typu zadania pozwalają pracodawcom zobaczyć, jak kandydat radzi sobie w m.in. w stresujących sytuacjach.
Assessment center
Ta forma rekrutacji polega na przeprowadzeniu różnorodnych zadań indywidualnych i grupowych. Mogą to być krótkie wystąpienia publiczne, podczas których kandydat w określonym czasie musi zaprezentować swoją osobę. Praktykowane są też testy psychologiczne, które mają zweryfikować, czy kandydat odnajdzie się w strukturze firmy. Dodatkowo oceniają one kompetencje przydatne na oferowanym stanowisku pracy. Zadania grupowe, które kandydaci muszą wspólnie rozwiązać, wzorowane są na rzeczywistych problemach, które pojawiają się w firmie.
Rekrutacja przez „zagadki”
Zamiast tradycyjnych pytań rekrutacyjnych firmy stosują zagadki logiczne. Ta nieszablonowa forma ma w pierwszej kolejności zredukować stres związany z rekrutacją. Przy okazji ma ocenić, czy kandydat ma zdolności analityczne i potrafi kreatywnie myśleć. Tego typu pytania mogą brzmieć np.: „Jak byś rozwiązał problem x, gdybyś był na bezludnej wyspie?”.
Wideo aplikacje
Coraz częściej dodatkowo lub zamiast tradycyjnego CV, pracodawca może zaproponować nagranie krótkiego wideo, które przedstawia odpowiedzi kandydata na pytania rekrutacyjne. Zazwyczaj służą głównie temu, by ocenić osobowość i umiejętności komunikacyjne kandydata. Osoby, które przejdą wstępną selekcję, w dalszej kolejności są zapraszane na dalsze etapy rekrutacji.
Rekrutacja przez media społecznościowe
Firmy, które poszukują pracowników za pomocą mediów społecznościowych organizują sesje Q&A oraz webinaria. Podczas tych wydarzeń kandydaci mają szansę zaprezentować się w mniej formalnej atmosferze niż na realnej rozmowie o pracę. Jednym z takich miejsc jest np. LinkedIn. To międzynarodowy serwis społecznościowy, który skupia wielu specjalistów z różnych branż. Rekrutacja w tak wąskiej grupie może znacznie zwiększyć szansę na dotarcie do wąskiej grupy specjalistów.
Rekrutacja za pomocą sztucznej inteligencji (AI)
Sztuczna inteligencja pomaga rekruterom wstępnie selekcjonować kandydatów na podstawie określonych kryteriów, m.in. mimiki twarzy, tonu głosu i innych cech. Tu pomocne są Chat i Voice Boty, które są wykorzystywane do rozmowy z kandydatami. Algorytmy AI mają za zadanie odciążyć pracodawcę, by szybko przeanalizować np. otrzymane CV pod kątem potrzebnych umiejętności.
Nietypowe formy rekrutacji zyskują na popularności, ponieważ pomagają firmom poznać kandydatów w różnych aspektach ich osobowości i umiejętności. Dzięki takim metodom proces rekrutacyjny staje się przede wszystkim bardziej skuteczny, bo umożliwia zatrudnienie osób, które najlepiej pasują do kultury organizacyjnej firmy i mają umiejętności niezbędne do pracy na konkretnym stanowisku.
Autor: Joanna Bogucka
Źródła:
https://www.jgt.pl/blog/artykuly,358,ai-w-rekrutacji.html
https://www.karierawfinansach.pl/baza-wiedzy/slownik-pojec/assessment-center-co-to-jest-definicja-assessment-center
https://teamquest.pl/blog/2680_czemu-sluza-zagadki-logiczne-w-rekrutacji
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Trendy na rynku pracy w 2025 roku
05.02.2025