Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Popisz się! Czyli jak zostać copywriterem

2020-11-04

Pisanie na każdy temat przychodzi ci z łatwością? Wykorzystaj swoje lekkie pióro i zacznij zarabiać na pisaniu jako copywriter! To niezwykły zawód, który możesz wykonywać bez wychodzenia z domu.

Kim właściwie jest copywriter? W dużym skrócie copywriter zajmuje się pisaniem różnego rodzaju treści na zlecenie.

 

To osoba, która:

  • pisze teksty na strony internetowe,
  • tworzy opisy produktów,
  • opracowuje treści do newsletterów,
  • prowadzi bloga firmowego,
  • pisze artykuły zlecone przez sponsorów (content marketing),
  • jest autorem haseł reklamowych, sloganów,
  • tworzy nazwy marek i firm,
  • odpowiada za treści umieszczane w katalogach, na ulotkach, plakatach i billboardach.

 

Polonista = dobry copywriter?

Aby zostać copywriterem nie trzeba zdobywać tytułu magistra. Co prawda osobie, która ukończyła studia, może być na starcie trochę łatwiej, jednak sam dyplom nie zagwarantuje sukcesu. W tym zawodzie liczą się umiejętności i idący w parze z poprawnością językową talent do pisania.

Jeśli rozważasz pracę jako copywriter, a nie masz doświadczenia, wystarczającej wiedzy i wprawy, idealnie sprawdzi się tu powiedzenie „trening czyni mistrza”. Profesjonalizm przychodzi z czasem i wymaga ciężkiej pracy. Aby się to udało, jako przyszły copywriter musisz ćwiczyć i ciągle się dokształcać. Mogą w tym pomóc liczne książki, blogi, poradniki oraz kursy online.

 

Zajrzyj na serwisy sprawnymarketing.pl, pasjapisania.pl, maszynadopisania.pl. Znajdziesz tam sporo ofert szkoleniowych.

 

Dużo czytaj. Książki to kopalnie wiedzy, dzięki którym zaoszczędzisz masę czasu i pieniędzy. Poniżej znajdziesz kilka przydatnych pozycji, które przybliżą Ci tajniki tego zawodu:

  • Artur Jabłoński, Jak pisać żeby chcieli czytań (i kupować),
  • Joanna Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy,
  • Dorota Jędrzejewska, Rafał Niemczyk, Copywriting. Jak sprzedawać słowem,
  • Dariusz Puzyrkiewicz, Biblia copywritingu,
  • Wiedzę o copywritingu znajdziesz też na blogach Artura Jabłońskiego, Mateusza Winklera, Zgreda czy Senuto.

 

Dobry copywriter, czyli kto?

Dobry copywriter powinien posiadać łatwość wyrażania myśli i posługiwania się słowem.

Jednak „lekkie pióro” to dopiero połowa sukcesu. Równie ważne są:

  • kreatywność,
  • rzetelność,
  • dokładność,
  • terminowość,
  • dobra organizacja czasu,
  • samodyscyplina.

Oprócz tego osoba chcąca zostać copywriterem powinna mieć przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu reklamy, psychologii sprzedaży i trendów w marketingu. Dzięki temu tworzone przez nią teksty będą wpływać na wyobraźnię odbiorcy i zainteresowanie marką. A to pozwoli zarobić więcej.

 

Skoro już przy zarobkach jesteśmy. Ile zarabia copywriter?

To zależy. Przede wszystkim od umiejętności, rodzaju i liczby zleceń, doświadczenia oraz pracodawcy/zleceniodawcy i stałości współpracy. Nie ma tutaj jednej stawki i trudno dokładnie określić, ile można zarobić na pisaniu.

Przyjmuje się, że początkujący copywriter, którego celem jest jedynie dorobienie do domowego budżetu zarabia do 1000 tys. zł miesięcznie. Wraz z rosnącym doświadczeniem i zaangażowaniem, wzrasta też i wynagrodzenie. Według portalu pracuj.pl średnia pensja copywritera wynosi obecnie ok. 5300 zł brutto. Całkiem nieźle, prawda?

 

Chcesz pracować zdalnie? Sprawdź, czy zawód wirtualnej asystentki (wirtualnego asystenta) będzie dla ciebie dobrym wyborem. Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik.

 

A zlecenia? Gdzie ich szukać?

Poszperaj w Internecie. W sieci aż roi się od stron ze zleceniami dla tekściarzy. Stawiając pierwsze kroki w zawodzie warto zarejestrować się na serwisach z ofertami pracy dla copywriterrów.

Najbardziej zaufane portale to:

  • GoodContent,
  • 10Heads,
  • TextBookers, Giełdatekstów.

Drugim miejscem są portale ogłoszeniowe, które oferują możliwość nawiązania kontaktów ze zleceniodawcami. Możemy tu wyróżnić:

  • Oferteo,
  • Fixly,
  • Oferia,
  • Useme.

Sprawdź też portale typu:

  • Pracuj.pl,
  • OLX,
  • Gumtree,
  • Allegro.

 

Kolejną wartą uwagi miejscówką jest Facebook. Znajdziesz na nim grupy (np. Copywriterzy, Praca w reklamie, Zlecenia dla grfików, copywiterów, tłumaczy i innych freeleancerów), na których codziennie publikowane są nowe ogłoszenia.

 

 

Autor: Małgorzata Kamińska, Warmińsko-Mazurska Wojewódzka Komenda OHP

Źródła:

https://www.pracuj.pl/

https://mateuszwinkler.pl/kim-jest-copywriter/

https://poradnikpracownika.pl/-copywriter-zarobki-w-polsce-wymagania-najwazniejsze-cechy

 


Widok zawartości stron Widok zawartości stron