Wydawca treści
Relacje ze współpracownikami – przyjaźń pomaga czy szkodzi?
2023-03-21
Przyjaźnie tworzymy wszędzie – w środowisku rodzinnym i szkolnym, a także w pracy. Wydaje się, że ma to same pozytywne cechy – napędza do działania, poprawia samoocenę, daje poczucie przynależności. Czy jednak przyjaźń tak samo „działa” w środowisku zawodowym? Pomaga czy przeszkadza?
Przyjaźń to jedna z podstawowych wartości w życiu człowieka, niezależnie od jego wieku.
Jest z reguły pierwszą emocjonalną więzią wykraczająca poza ramy rodziny. Warunkuje poprawne relacje międzyludzkie i sprzyja prawidłowemu rozwojowi. [1]
Bywa, że rodzi się także w pracy. Zastanówmy się, jak może to wyglądać.
Z kim?
Nie ma nic lepszego niż stawiać pierwsze kroki zawodowe w towarzystwie wieloletniego kumpla, który zna nas na wylot. Razem w pracy, razem po pracy. Zrozumie, kiedy trzeba, pocieszy, kiedy trzeba i kanapki w socjalnym nie jesz sam. Jednak trafić do jednej firmy z przyjacielem to luksus, którego niewielu z nas doświadcza.
Z reguły jesteśmy nowi, początkowo zagubieni i łakniemy wszelkich przejawów sympatii od współpracowników. I dobrze. Bo tym samym szybciej poznamy pozostałych członków zespołu, nawiążemy nowe znajomości, pozwolimy poznać siebie. Nie będziemy zamykać się na nowe relacje, pielęgnując tylko tę jedną. Może nie od razu znajdziemy przyjaciół na całe życie, ale życzliwych koleżanki i kolegów na pewno.
Gdzie?
Okazuje się, że z kolegą ze zmiany „nadajesz na tych samych falach”. A z Kaśką z biura słuchacie
tej samej muzyki. Spotykacie się po pracy, chodzicie razem na imprezy. Nie musicie udawać, że się nie znacie, jednak warto starać się oddzielić życie zawodowe od prywatnego. Nie ma nic złego
w umówieniu się w pracy na popołudnie, jednak rozmowy prywatne nie powinny zdominować czasu, który przeznaczony powinien być na pracę.
Zachowanie niezbędnego dystansu w środowisku zawodowym pozwoli ci efektywnie wywiązać się z obowiązków, właściwie zarządzać czasem pracy bez szkody dla relacji przyjacielskiej, która z powodzeniem rozwijać może się w czasie wolnym.
Jak?
Pamiętaj, ze w pracy jesteś przede wszystkim pracownikiem. Jeśli więc zaprzyjaźniłeś się ze współpracownikiem, ciesz się tą relacją, ale pamiętaj o kilku sprawach:
- jeśli obowiązuje cię tajemnica zawodowa, nie zdradzaj służbowych informacji nawet przyjacielowi „od serca”;
- dbaj o rzetelne wykonanie poleconych zadań i dobre relacje z pozostałymi pracownikami;
- unikaj plotek;
- staraj się nie przenosić życia prywatnego na pole zawodowe i odwrotnie – przyjaźń pielęgnuj przede wszystkim w czasie wolnym.
Przyjaźnić się można wszędzie. Także w pracy. Jednak pod warunkiem, że relacja ta nie rzutuje negatywnie na wykonywane przez nas obowiązki. Również to, z kim się przyjaźnimy, nie jest bez znaczenia. Nadmierna zażyłość z przełożonym może być bowiem odebrana przez pozostałych współpracowników jako niewłaściwa, rodząca podejrzenia o chęć przypodobania się w celu osiągnięcia własnych korzyści.
Budowanie trwałych relacji opartych na szczerości i lojalności to niełatwe zadanie. Jednak warte zachodu i pielęgnowania, bo mimo całej zmienności życia – prawdziwy przyjaciel zostaje. A ta stałość każdemu z nas jest w życiu bardzo potrzebna.
Pamiętajmy jednak, że praca wymaga od nas przede wszystkim wejścia w rolę pracownika. Jeśli o tym nie zapomnimy, przyjaźń w pracy będzie miała tylko same plusy.
Autor: Joanna Filipkowska, Dyrektor CEiPM w Łomży
Źródła:
[1] https://www.portal.librus.pl
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
5 sposobów na zadbanie o siebie zimą
13.12.2024
-
10 powieści młodzieżowych na jesień
07.11.2024