Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Wizyta w firmie: spekulatywna rozmowa z pracodawcą

Spekulatywna rozmowa z pracodawcą to sztuka nawiązywania z własnej inicjatywy bezpośredniego kontaktu z szefem firmy lub szefem działu kadr, o ile firma taki posiada. Celem tego kontaktu jest uzyskanie najbardziej wiarygodnej informacji na temat możliwości zatrudnienia. Dobrze przygotowana jest jedną z lepszych metod aktywnego poszukiwania pracy.

Wizyta-w-firmie-1160.jpg

Każda osoba poszukująca pracy, może udać się do jakiejkolwiek firmy i zapytać o ewentualne możliwości zatrudnienia. Spekulatywna rozmowa to jednak coś więcej. To sztuka prowadzenia konstruktywnej rozmowy, analizowania otrzymanych informacji i wykorzystywania ich do osiągnięcia własnych celów. Musi być więc odpowiednio przygotowana i prowadzona najlepiej według indywidualnego scenariusza. Przygotowanie do tego typu rozmowy musi więc przebiegać w kilku etapach.

Etapy przygotowania do rozmowy

Etap pierwszy to określenie stanowiska lub rodzaju pracy, którą chciałbyś wykonywać, i do której masz najlepsze kwalifikacje, umiejętności oraz doświadczenie zawodowe. Dobrze jest też określić inne rodzaje pracy czy stanowiska, jakie są w centrum twojego zainteresowania. To także poznanie własnych mocnych i słabych stron, cech osobowości,  możliwości, predyspozycji, atutów czy oczekiwań.

W etapie drugim musisz przygotować własne dokumenty aplikacyjne (CV i list motywacyjny).Będą one twoją wizytówką, którą zostawisz u pracodawcy na wypadek, gdyby w przyszłości pojawiły się możliwości zatrudnienia. Może się także przydać wizytówka zawodowa, którą będziesz wręczać każdemu pracodawcy na zakończenie rozmowy.

Etap trzeci to sztuka profesjonalnego prowadzenia rozmowy z wykorzystaniem elementów autoprezentacji. Musisz poznać zasady skutecznego mówienia, aktywnego słuchania, analizowania informacji, wyciągania właściwych wniosków oraz parafrazowania. Musisz być przekonujący, dokładny i szczery oraz pamiętać, że to ty będziesz kontrolować przebieg rozmowy. Powinieneś też przygotować sobie dwie pierwsze wstępne kwestie na temat celu swojej wizyty.

Etap czwarty to praca nad zmianą własnego nastawienia w kontekście poszukiwania pracy. Nie idziesz do pracodawcy mając nadzieję, że uda ci się wyżebrać jakąkolwiek pracę, ale przychodzisz jako „człowiek o dużych możliwościach", który ma coś konkretnego do zaproponowania. Musisz umieć to odpowiednio zareklamować i „sprzedać" drugiej stronie. Dobrze jest też zastanowić się, co cię wyróżnia od innych osób, które mogą wykonywać ten sam rodzaj pracy co ty. Możesz powiedzieć to pracodawcy podczas spotkania.

Etap piąty to dopracowanie własnego wizerunku w zakresie oczekiwań pracodawcy. Swój ubiór musisz dopasować do konkretnego stanowiska i konkretnej sytuacji. Osoba zadbana będzie zawsze lepiej odbierana niż osoba, dla której strój nie ma większego znaczenia.

Etap szósty to zebranie informacji o firmach, które mogą cię potrzebować jako pracownika posiadającego określone kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Dużym ułatwieniem będzie tutaj Internet a zwłaszcza strony www konkretnych firm i zakładów pracy. Możesz się dowiedzieć w jakiej branży dana firma działa, jaki ma profil produkcji, jakie stanowiska posiada, czy aktualnie poszukuje pracowników oraz kto jest szefem czy kierownikiem działu kadr. Możesz też skorzystać z informacji prasowych czy informacji od osób tam zatrudnionych, zwłaszcza swoich znajomych.

Schemat spekulatywnej rozmowy z pracodawcą

Wybierając się do danej firmy, staraj się dotrzeć do osób najbardziej kompetentnych czyli szefa lub kierownika działu kadr. Generalnie nie podajesz celu swojej wizyty sekretarce. Nie mówisz, że szukasz pracy, ale że przychodzisz w sprawie osobistej. W ostateczności możesz powiedzieć, że chcesz osobiście porozmawiać z szefem na temat rekrutacji do pracy. Wchodząc do gabinetu, rób to zdecydowanie. Najpierw należy zastosować zwrot grzecznościowy. Następnie podajesz wcześniej przygotowaną informację zawierającą imię i nazwisko, wiek, rodzaj wykształcenia oraz cel spotkania - rozmowa na temat możliwości zatrudnienia teraz lub ewentualnie w przyszłości. Pracodawca powinien zapytać jaka praca lub stanowisko cię interesuje. Odpowiadając, określasz jeden rodzaj pracy zgodny z twoimi oczekiwaniami, sugerując, że jesteś osobą elastyczną i możesz także pracować na innych stanowiskach pracy.

W przypadku odpowiedzi negatywnej ze strony pracodawcy, stosując parafrazę sugerujesz, że w wyniku rotacji pracowników za jakiś czas może się pojawić szansa zatrudnienia. Taka informacja może wywołać pozytywną refleksję u pracodawcy, że wcześniej czy później może on faktycznie potrzebować nowego pracownika. Kontynuujesz więc dalej rozmowę, pytając o zgodę na zostawienie swojego CV oraz ustalasz sposoby kontaktu na przyszłość.  

Korzystając z okazji możesz zapytać o możliwość zatrudnienia w innych firmach. Pracodawca może wiedzieć o wolnych stanowiskach i przekazać ją tobie, o ile zrobiłeś na nim dobre wrażenie. Dobrą praktyką jest zapytać o zgodę na podanie jego nazwiska jako źródła informacji w trakcie rozmowy w nowej  firmie.

Pamiętaj, aby zawsze podziękować rozmówcy za czas ci poświęcony. Dobrze jest też powtórzyć wszystkie ustalenia, które zostały poruszone w rozmowie.

Spekulatywna rozmowa z pracodawcą to bardzo skuteczna metoda szukania pracy. Polega przede wszystkim na nawiązywaniu skutecznych znajomości z pracodawcami i wykorzystywania uzyskanych informacji pod kątem szybkiego znalezienia zatrudnienia.

 

Autor: Zbigniew Rosłoń  specjalista ds. rozwoju zawodowego CEIPM Rzeszów.

Źródło: Podręcznik dla liderów KAPP, Fundacja Akcji Demokratycznej Fundacja Mazowsze


Widok zawartości stron Widok zawartości stron