Wydawca treści Wydawca treści

Powrót

Co cenią sobie pracodawcy?

Przeglądając oferty pracy na pewno zwróciłeś uwagę na fakt, że istnieje zestaw umiejętności pożądanych przez niemal wszystkich pracodawców. Warto zatem przyjrzeć się wybranym z nich i wysnuć dla siebie odpowiednie wnioski.

co-cenia-pracodawcy-1160.jpg

Czego oczekują pracodawcy

Każde stanowisko pracy ma jasno sprecyzowane wymagania, a pracodawcy wybierają tych kandydatów, którzy je wszystkie spełniają. Chcąc zdobyć pracę powinieneś posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe poparte doświadczeniem oraz bardzo często odpowiednimi uprawnieniami. Chcesz być dobrym fryzjerem, musisz ukończyć odpowiednią szkołę, zdobyć umiejętności praktyczne i ciągle się rozwijać (zdobywać certyfikaty);  świetnym budowlańcem – poznać tajniki budowlanego fachu i poprzeć je stosownymi sprawnościami; kompetentnym nauczycielem – ukończyć kierunkowe studia i szereg specjalistycznych szkoleń. Są to tzw. umiejętności twarde, przypisane do konkretnego stanowiska pracy.

O wartości pracownika świadczy jednak coś więcej. Pracodawcy poszukują u kandydata dodatkowych umiejętności, które wpłyną pozytywnie na jakość wykonywanej przez niego pracy. Są to tzw. umiejętności uniwersalne, czyli takie, które możesz wykorzystać na różnych stanowiskach pracy i w wielu firmach. Rozwijaj je, bo dzięki nim zyskasz możliwość podejmowania różnych aktywności zawodowych.

Jakie umiejętności poszukiwane są najczęściej?

  • umiejętności komunikacyjne, takie jak poprawne wysławianie się w mowie i piśmie oraz umiejętne słuchanie; skuteczne porozumiewanie się ma szczególne znaczenie w bezpośredniej pracy z klientem;
  • umiejętności interpersonalne/praca zespołowa, inaczej zdolność do budowania poprawnych relacji z kolegami w pracy, umiejętność wspólnego wykonywania zadań, wzajemnego motywowania się do działania; umiejętność ta przydatna jest na większości stanowisk pracy;
  • umiejętności organizacyjne i zdolność zarządzania, dzięki nim potrafisz zorganizować pracę sobie i innym, przyczynić się do usprawnienia funkcjonowania firmy - szczególnie cenione na wyższych stanowiskach pracy;
  • umiejętności adaptacyjne/elastyczność - zdolność do szybkiego dostosowania się do sytuacji, otwartość na zmianę, umiejętność podejmowania różnorodnych zadań; – ich posiadanie ułatwi ci funkcjonowanie w nowych środowiskach pracy;
  • umiejętność obsługi komputera i podstawowych urządzeń biurowych, m.in. drukarki, skanera, kserokopiarki - niezbędne przy wykonywaniu prac.

Może nie każda z wymienionych umiejętności jest twoją mocną stroną. Przed kontaktem z pracodawcą opłaca się jednak dokonać autorefleksji, przeanalizować dotychczasowe doświadczenie zawodowe pod kątem nabytych umiejętności i ocenić, którymi z nich chcesz się pochwalić, a nad którymi powinieneś jeszcze popracować.  

Powodzenia.

 

Autor: Justyna Sandelewska – doradca zawodowy MCIZ w Częstochowie

Źródło: Jeżewska M., Oczekiwania pracodawców, broszura informacyjna


Widok zawartości stron Widok zawartości stron