Wydawca treści
Pracownik XXI wieku. Jaki powinien być?
Zastanawiałeś się już, czy masz sylwetkę idealnego pracownika? Kim jest idealny pracownik na miarę XXI wieku? Czego się dziś od niego oczekuje?
Kwalifikacje
Wiedzy na ten temat nie da ci nikt inny, jak tylko sam pracodawca. To właśnie pracodawca formułuje swoje oczekiwania w oparciu o opis stanowiska. Inne wymagania będą stawiane dla kandydatów na stanowisko kierowcy, sprzątaczki, sprzedawcy, a jeszcze inne dla dyrektora banku. Ale na pewno każdy z nich musi mieć wiedzę i odpowiednie kwalifikacje zawodowe, aby móc wykonywać daną pracę. Czy tylko kwalifikacje są niezbędne i decydują o tym, że zostaniesz zatrudniony? Otóż nie!
Umiejętności
Istnieją inne czynniki, które mogą mieć wpływ na twoje przyszłe zatrudnienie, są to tzw. umiejętności uniwersalne, przydatne w życiu i w każdej pracy, pomocne w zdobyciu zatrudnienia. Na przykład motywacja do pracy, zaangażowanie, szybkie liczenie, kojarzenie faktów, planowanie, umiejętność pomagania, kierowania, współczucia, zdolności mechaniczne, obsługa i naprawa maszyn.
Kolejnym czynnikiem są umiejętności adaptacyjne, które są istotne dla utrzymania pracy. Zdobywamy je we wczesnej fazie życia w domu rodzinnym, w szkole, ogólnie mówiąc uczymy się ich dzięki przebywaniu z innymi ludźmi. Zastanów się czy jesteś zorganizowany, kreatywny czy jasno przekazujesz informacje, zarówno w mowie jak i na piśmie? Czy potrafisz samodzielnie pracować lub podejmować decyzje? Jesteś stabilny emocjonalnie i potrafisz radzić sobie w trudnych sytuacjach? Co ze stresem, który stał się „chlebem powszednim” naszego życia? Te i inne pytania dotyczące umiejętności adaptacyjnych, mogą pojawić się na rozmowie kwalifikacyjnej. Jednak dzięki odpowiedniej argumentacji możesz przekonać pracodawcę, że są one twoją mocną stroną.
Doświadczenie
Oprócz kwalifikacji i umiejętności, pracodawcy poszukają pracowników z doświadczeniem zawodowym. A przecież zaraz po ukończeniu szkoły nie możemy pochwalić się bogatym stażem pracy, bo go nie posiadamy. Co więc zrobić w takiej sytuacji? Jeśli jesteś jeszcze w trakcie nauki, podejmuj tymczasowe zatrudnienie, np. w czasie wakacji, ferii zimowych czy innych dni wolnych od nauki. Zawsze po odbytych praktykach czy stażu absolwenckim poproś o referencje, bo mogą one być przepustką do późniejszego otrzymania pracy. Zapisz się na dodatkowe kursy, szkolenia, studia podyplomowe, jakieś warsztaty z autoprezentacji czy treningi umiejętności społecznych.
Dodatkowe umiejętności
Dodatkowe kwalifikacje to twój „as w rękawie”. Ucz się języków obcych. Dlaczego? Bo dziś wiele firm współpracuje z partnerami zagranicznymi i znajomość języków jest wymagana nawet od osób pracujących na najniższym szczeblu. Tak samo ważna jest umiejętność obsługi programów komputerowych. Dzisiaj dodatkowym atutem do zatrudnienia jest mobilność. Dlatego pomyśl o zrobieniu prawo jazdy.
O tym, czy zostaniesz zatrudniony i odniesiesz sukces zawodowy decydują nie tylko wykształcenie, wiedza i kwalifikacje zawodowe, ale przede wszystkim predyspozycje, umiejętności oraz cechy osobowości ubiegającego się o pracę kandydata. Być może w tym momencie zadasz sobie pytanie: „Czy będę w stanie sprostać tym wszystkim wymaganiom?”. Odpowiedź jest prosta – tak. Będzie to jednak wymagało od ciebie dobrego planu działania. Nie czekaj, tylko już dziś inwestuj w siebie! Powodzenia! :)
Autor: Małgorzata Królak, doradca zawodowy MCK Żagań
Bibliografia:
- Małgorzata Jeżewska, Oczekiwania Pracodawców – broszura informacyjna
- E. Liwosz, M. Nowak, K. Pankiewicz, Szukam pracy, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2009
- http://kobieta.interia.pl/porady/news-oczekiwania-pracodawcow,nId,390182
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Trendy na rynku pracy w 2025 roku
05.02.2025
-
Branża IT – jakie zawody są przyszłościowe?
31.01.2025
-
Szkolenia - czy warto w nie inwestować?
14.01.2025