Wydawca treści
Szkoła zawieszona, twój mózg – nie!
Nawet jeśli szkolne aktywności twego mózgu nie należą do tych ulubionych, „bezruch” może mu tylko zaszkodzić. Jak atrakcyjnie trenować mózg, nie tylko w czasie kwarantanny?
Co robisz, kiedy nic nie robisz?
„O wypraszam to sobie, jak to ja nic nie robię!?!” – mógłbyś poirytowany odpowiedzieć pytaniem na prowokacyjne pytanie. Usprawiedliwienia wymagałyby intensywnej pracy mózgu. Właśnie mózgu… Masz głowę na karku, a w niej… COŚ. Naprawdę COŚ. Waży ok. 1,5 kg, znacznie więcej niż u jaskiniowców, a dzięki niemu życie ich potomków staje się… coraz lżejsze! Zawsze coś robi, o czym najlepiej świadczą twoje sny, z reguły „wariacje na temat", a niewyjątkowo – nie na temat! Ty śpisz, a krew nieustannie płynie przez twój organizm, oddech pulsuje! Potrafi skupić się na jednej aktywności albo koordynować ich kilka. „Pomaga” ci nieustannie – jak ty możesz mu pomóc?
Rozproszenie? Proszę, nie! Kon-centr-RACJA!
Skupienie na czymś uwagi przez dłuższy okres wymaga energii (dlatego warto zadbać o odpowiedni sen, dietę, aktywność fizyczną), motywacji (jeśli jej nie ma – trzeba ją wzbudzić i pielęgnować), odprężenia (relaksu, luzu, ale nie rozprężenia; paradoksalnie stymuluje ją stres, ale tylko nie za duży).
Koncentracji podczas nauki pomoże dodatkowa aktywność – obok „biernego” czytania czy słuchania np. podkreślanie, zapisywanie, a nawet rysowanie ważnych informacji, powtarzanie ich (ze zrozumieniem!) na głos czy wręcz opowiadanie własnymi słowami. By przerwy pomogły utrzymać koncentrację, powinny trwać do 7 minut. Jak się szybko skoncentrować? Zamknąć oczy i głęboko oddychać lub przez dłuższy czas wpatrywać w jeden punkt.
Pamięć dobra, ale krótka…
A właściwie – krótkotrwała to ta, która przyjmuje wszystkie informacje. Jeśli na jakichś ci zależy, powtarzaj je regularnie, wtedy, „wgrasz” je do pamięci długotrwałej. Tam pozostaną na zawsze, trzeba je będzie tylko umieć odpowiednio przywołać. Temu sprzyja zapamiętywanie wiadomości z kontekstem ich zdobywania, tworzenie własnych oryginalnych skojarzeń z nimi związanych, łączenie ich z wcześniej zdobytą wiedzą.
Jak zapamiętać to, czego się (na)uczyłeś? Uczyć się po kawałku, a nie naraz w ostatniej chwili. Powtarzać regularnie (nawet na głos swoimi słowami) opanowany materiał. Najłatwiej zapamiętuje się to, co było na początku i na końcu, dlatego warto wracać do tego, co w środku. Jeśli jakieś informacje cię nudzą, przedstaw je (słownie, graficznie, twórczo!) w sposób dla ciebie fascynujący.
Kreatywni – aktywni
Możesz nowatorsko rozwiązywać problemy oryginalnymi, innowacyjnymi pomysłami. Potrzebujesz:
- radości - by bawić się szukając takich rozwiązań,
- odwagi - by nie bać się ryzyka błędu,
- humoru, wyobraźni, czasu - by nowa idea w tobie dojrzewała.
Zmiana codziennych zwyczajów (codzienna trasa, zakupy, rytm dnia etc.) mogą spowodować wzrost twej kreatywności aż o 14%! Takie proste „wyłączenie autopilota mózgu” powoduje aktywację dopaminy, czyli hormonu kreatywności i… szczęścia!
Wiek nastoletni to jeden z dwóch (obok przedszkolnego!) szczytów kreatywności w życiu. Sprawdź, czego dokonywali nastoletni Mozart czy Picasso… A poza tym mózg zaczyna się starzeć najpóźniej ze wszystkich ludzkich organów. Jak by powiedział Janusz Weiss – masz miliard w rozumie, może (jeszcze) nie złotych czy dolarów, ale sprawnych komórek. Pomnażaj ten kapitał!
Autor: Bartłomiej Fabisiak
https://4d.rtvslo.si/arhiv/ugriznimo-znanost/102382405 Trening možganov
https://4d.rtvslo.si/arhiv/ugriznimo-znanost/174341078 Možgani na počitnicah
https://4d.rtvslo.si/arhiv/ugriznimo-znanost/174656036 Ven iz okvirjev
https://4d.rtvslo.si/arhiv/ugriznimo-znanost/122216936 Trening spomina
https://4d.rtvslo.si/arhiv/turbulenca/174540943 Za lažjo koncentracijo
https://4d.rtvslo.si/arhiv/turbulenca/174469252 Za boljši spomin
https://4d.rtvslo.si/arhiv/turbulenca/97043339 Kaj zmorejo nasi možgani
Dostęp wszystkich źródeł – 31.03.2020Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Jak radzić sobie ze stresem w szkole?
22.10.2024