Wydawca treści
Po co wiedzieć, jak się uczyć? (Seria tekstów #metodynauki)
2021-11-15
Codziennie pochłaniamy coraz więcej informacji. W szkole większość z nich musimy przyswoić, tzn. zapamiętać i umieć wykorzystać w praktyce. Często jednak (mimo chęci) próby uczenia się są nieskuteczne.
Wiedza o tym, jak się uczyć, żeby się nauczyć, może okazać się bardzo przydatna w codziennym życiu.
Typowy schemat uczenia się
Światowej klasy psycholog procesów uczenia, profesor Daniel T. Willingham, przeanalizował typowy schemat uczenia się, który stosuje większość ludzi. Jak on wygląda?
czytanie – zakreślanie – przerwa – czytanie przed egzaminem
Na początku czytamy fragment po fragmencie materiał, którego mamy się nauczyć. Staramy się zrozumieć poszczególne zdania. Potem zakreślamy najważniejsze fragmenty tekstu. A potem? Potem w zasadzie nic nie robimy, aż do dnia (może dwóch) przed samym sprawdzianem.
Dla większości osób taki schemat uczenia się wydaje się normalny i nie czują potrzeby zmieniania czegokolwiek. Pomimo tego, że na każdym poziomie edukacji powtarza się niemal tę samą wiedzę, to i tak kończy się to tym, że czegoś jednak się nie wie/nie umie. Nic w tym dziwnego, jeśli materiał został przyswojony z użyciem metody „zakuć, zdać, zapomnieć”.
Jak się nauczysz, tak będziesz pamiętał
Profesor Maria Jagodzińska, psycholog pamięci i uczenia się, jest zdania, że na to, jak trwale zapamiętamy daną informację, ma wpływ to, w jaki sposób będziemy informacje przyswajać. Można więc śmiało powiedzieć, że „jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”, a więc jak się nauczysz, tak będziesz pamiętał.
Na trwałość przechowywania informacji w pamięci wpływ ma wiele czynników (np. cechy materiału, nastawienie). To, co dzieje się w trakcie nauki, na pewno odgrywa kluczową rolę. Warto skorzystać z metod, które pomagają nauczyć się czegoś na dłużej.
Metody skutecznego kodowania informacji
Metody skutecznego kodowania informacji, to po prostu sposoby, dzięki którym informacje mogą być trwale przechowywane w pamięci, a potem, w razie potrzeby, także z niej wydobywane. Metody te mogą być stosowane samodzielnie przez każdego.
Warto pamiętać o tym, że nie ma jednej skutecznej techniki. Poza tym każdy uczy się inaczej. Jaki z tego wniosek? Każdy na sobie powinien sprawdzić, co w jego przypadku działa najlepiej. Warto próbować i mieszać różne sposoby nauki. Dzięki temu można odnaleźć takie, które będą pasować nam najbardziej i będą najbardziej efektywne.
Zapominanie nie jest wrogiem
Nie każdy musi być jak Sołomon Szeriszewski. Ten genialny mnemonista cechował się fenomenalną pamięcią. Z łatwością zapamiętywał i powtarzał dowolne ciągi liczb, słów. Nawet po kilkunastu latach potrafił taką listę liczb odtworzyć bezbłędnie. Z czasem jednak okazało się to dla niego przekleństwem, do tego stopnia, że szukał metod na zapominanie.
Zapominanie nie jest wrogiem. Nie ma takiej możliwości, żeby człowiek funkcjonował normalnie na co dzień i pamiętał dosłownie wszystko.
Warto jednak wiedzieć, jak się uczyć. Dlaczego? Przede wszystkim po to, żeby robić to efektywnie i nie marnować czasu, który można przeznaczyć na przykład na swoje hobby.
W innych tekstach serii poznacie konkretne przykłady technik skutecznego uczenia się:
- metoda króla boksu, terminatora, tancerki
- metoda pałacu pamięci
- metoda fiszek
- metoda ciekawskiego dziecka
- metoda szafy
- metoda walenia
- metoda papugi
- metoda majstersztyku
- metoda testu zderzeniowego
- metoda zmiany miejsca
- metoda nauczyciela
- metoda immersji
Korzystajcie z nich i uczcie się skutecznie!
Autor: Agnieszka Banasik
Źródła:
https://pl.wikipedia.org
http://wiecjestem.us.edu.pl/jak-sie-uczyc-zeby-sie-nauczyc-i-jeszcze-wiedziec-o-co-chodzi-samodzielna-praca-przed-i-po-zajeciach
https://andrzejtucholski.pl/2014/jak-sie-uczyc/
Widok zawartości stron
Zobacz również:
Zobacz również:
-
Zobacz, jak może ci pomóc Barometr zawodów
13.08.2024
-
Jak znaleźć balans w natłoku obowiązków?
28.05.2024